10 508 läst ·
53 svar
11k läst
53 svar
Eljouttag med kuloingång - i fantasin!?
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
w1shmast3r - jag förstår faktiskt inte vad du menar med ditt inlägg. k_anka hade en fråga om hur man egentligen ansluter Eljouttag med kuloingång. Vi kan konstatera att många (oavsett om de har behörighet eller inte) inte visste hur dessa uttag ska kopplas in enligt Eljo och Semko. Nu vet vi!
Jag vet att det finns många duktiga elektriker i Sverige, men det finns också en del som suttit av elgymnasium och sedan najat elrör på storbygge i fem år utan att bli särsklit kunniga.
Låt diskussionerna pågå om de gör oss mer kunniga istället för att bara hänvisa till att alla behöriga redan vet allt.
Jag vet att det finns många duktiga elektriker i Sverige, men det finns också en del som suttit av elgymnasium och sedan najat elrör på storbygge i fem år utan att bli särsklit kunniga.
Låt diskussionerna pågå om de gör oss mer kunniga istället för att bara hänvisa till att alla behöriga redan vet allt.
Enligt elsäkerhetsverket (ja, jag har vid tillfälle frågat om borrning i apparatdosa) så får man göra det om det inte är CE märkt dosa. Alltså, det som CE märkningen står för vid försäljning av tillverkare måste vidare kunna hållas av grossist som sen säljer till hantverkare som i sin tur säljer till slutkund som i sin tur ska få en anläggning som klarar till 100% uppsatta regler och krav....vilket då förstörs vid håltagning i en CE märkt dosa.petersv skrev:CE-märkningn är (för de produkter vi talar om här) bara ett krav för försäljning, inte för användning. En borrad dosa får alltså inte säljas, men väl användas ur CE-märkningsperspektiv. Om det hade varit en produkt som berördes av radio-direktivet och inte bara lågspänningsdirektivet så hade det varit en annan femma. De måste vara CE-märkta för att få användas (radio alltså).
Däremot är det upp till elektrikern att visa att dosan fortfarande uppfyller krav på elsäkerhet. Det går säkert bra. Ev måste ändringen formellt dokumenteras, men inte ens det är jag säker på. Någon annan kan säkert svara på det.
Håller med. Även för mig som inte är elektriker är det intressant att veta hur det ska göras.Anders Johansson skrev:
Inom mitt område som jag är utbildad till går jag inte runt och säger till andra att "det där gick de igenom i kurs X". Det är väl bättre att förklara hur det ska vara för någon som inte vet? Ev. så har världen utvecklats sedan du/jag/någon satt i skolbänken?!
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Vad jag menade var, om du som yrkesman inte vet vad som är riktigt att göra och inte har allmän behörighet, borde man inte då fråga den på firman vars överinseende man jobbar under vad han säger?Anders Johansson skrev:w1shmast3r - jag förstår faktiskt inte vad du menar med ditt inlägg. k_anka hade en fråga om hur man egentligen ansluter Eljouttag med kuloingång. Vi kan konstatera att många (oavsett om de har behörighet eller inte) inte visste hur dessa uttag ska kopplas in enligt Eljo och Semko. Nu vet vi!
Det är ju liksom hans uppgift att se till att yrkesmännen har den kännedom de behöver för att utföra arbetet enligt gällande regler.
Vet han då inte om kunskapsnivån så är det ju en omöjlig uppgift.
Bara en tanke appropå att göra saker och ting på rätt sätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Men här handlar det inte om behörighetskrav och regler. Det handlar om hur Eljo har tänkt att deras produkter ska användas. Det står ingenting om detta i elinstallationsreglerna.
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Då får man nog påtala att detta är ett problem, att man inte vet hur materialet skall användas, både för installatören och för schneider.Bo.Siltberg skrev:
Hittar yrkesmannen på egna lösningar får han stå för dessa själv.
Jag försökte bara påtala möjligheten med att dryfta frågan hos den som står för behörigheten på firman.
Ett alternativ inte allt för många använder sig av.
Detta var i all välmening.
Du har helt rätt i att detta inte står i 436 40 00.
Men jag släpper detta nu för att inte gå mer OT.
Så kan ni fortsätta finurla på om och hur och varför.
Jo, givetvis krävs att vem som helst som byter ett uttag vet hur man gör.Mnor skrev:
Å andra sidan så framförs det att det är aja-baja att dela ett fyrvägsuttag eller uttag med brunnständning på två faser, just för att lekman kan göra fel vid uttagsbyte. Om det inte vore för det argumentet så skulle det bli en rätt snygg installation med ett enda istället för två separata uttag (och dessutom ofta separat dosa) för tvättmaskin+torktumlare eller vilka två strömslukande maskiner man vill stickproppansluta invid varandra.
Kanske läge att upplysa Schneider att Semko inte har någon direkt talan längreAnders Johansson skrev:
Är du säker på att ytterisoleringen ska skalas av så långt att den inte helt täcker metallramen? Om det får plats så är det väl lämpligt att lämna tillräckligt med isolering så att det är EKK/EKRK/EKLK eller motsvarande som måste skavas sönder för att få kortis mot ramen, snarare än separata EK, eller?Alfredo skrev:
Att blanda är givetvis något som oftast görs vid komplettering av befintliga installationer. Det är inte ovanligt att 40-50-talshus har infällda rör i väggarna och ett enda uttag per rum (och inget uttag alls i t.ex. hall). Om man inte ska hugga upp väggarna för att lägga in fler rör (eller skrota alla befintliga rör och ersätta med utanpåliggande :x ) så lär man gå från central till första uttaget i varje rum i befintliga rör och sedan vidare med utanpåliggande ledningar till fler uttag.Enk Projektet skrev:
Nej jag är inte alls säker och som jag skrev i "edit" inser jag att jag nog missuppfattade hur dragningen skulle göras. Så mitt inlägg var nog rätt korkat/felaktigt :blushing:yxis skrev:Är du säker på att ytterisoleringen ska skalas av så långt att den inte helt täcker metallramen? Om det får plats så är det väl lämpligt att lämna tillräckligt med isolering så att det är EKK/EKRK/EKLK eller motsvarande som måste skavas sönder för att få kortis mot ramen, snarare än separata EK, eller?
Men lite intressant är det ju att något så "enkelt" som inkoppling av utanpåliggande "kulo" till en dosa/vägguttag kan trigga alla dessa inlägg.:S
Det enda positiva med det jag skrev är möjligen att någon läser det och undviker att skava sönder en enkelisolerad FK/EK mot en eventuellt vass metallram.
Glufsglufs: CE-märkningen innebär inga sådana restriktioner. (Jag har arbetat med just de här frågorna för en importör). Monteringen av materialet sker efter att det är sålt till kunden, och modifieras i samband med monteringen. CE-märkningen innebär inget åtagande för importör/leverantör mer än att det vi försäljningstillfället uppfyllde applicerbarande direktiv (lågspänningsdirektivet i det här fallet).
Alternativt säljs hela anläggningen till kunden, och då är det den som ska CE-märkas och inte komponenterna. I så fall är det anläggningens CE-märkning som splar roll och inte de ingående komponenterna.
Alternativt säljs hela anläggningen till kunden, och då är det den som ska CE-märkas och inte komponenterna. I så fall är det anläggningens CE-märkning som splar roll och inte de ingående komponenterna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Jag tycker Glufsen har en poäng här. Ok, man får formellt borra i en dosa. Men då kanske den inte längre uppfyller kraven på brandspridning etc, dvs den ursprungliga CE-märkningen blir värdelös.
Om man borrar i en icke CE-märkt dosa kanske det inte spelar någon roll för dosan brinner bra i vilket fall?
Om man borrar i en icke CE-märkt dosa kanske det inte spelar någon roll för dosan brinner bra i vilket fall?
Jag säljer ju vidare till kund, om jag då sen gör ingrepp på den CE märkta delen, är det helt oviktigt då? Varför har vi då CE märkning? Gäller inte den hela kedjan till det att kund äger den? Sen så äger inte kunden den förän ev faktura är betald och då har redan ingreppet gjort samt som Bo säger, CE märkningen garanterar ju att delen håller de krav som ställs och dessa krav ska även hållas efter installation.petersv skrev:Glufsglufs: CE-märkningen innebär inga sådana restriktioner. (Jag har arbetat med just de här frågorna för en importör). Monteringen av materialet sker efter att det är sålt till kunden, och modifieras i samband med monteringen. CE-märkningen innebär inget åtagande för importör/leverantör mer än att det vi försäljningstillfället uppfyllde applicerbarande direktiv (lågspänningsdirektivet i det här fallet).
Så jag tror CE märkningen är helt beroende på produkt och vad den ska användas till och säger elsäkerhetsverket som har byggt upp våra regler och krav att det inte är godkänt att göra åverkan på en CE märkt apparatdosa så gäller det för vid ev besiktning kan besiktningsman hävda samma sak och det är bara att göra om. Däremot äldre icke CE märkta dosor var det ok med då dessa inte håller de krav som nu ställs på de CE märkta.
CE-märkningen garanterar att appplicerbara EU-direktiv följs. För lågspänningsdirektivet gäller detta vid försäljning. Det finns andra lagar och förordningar som reglerar elinstallationer och hur de blir säkra. Om de säger att endast material som är CE-märkta får ingå så spellar märkningen förstås roll. Jag känner inte till någon sådan regel.
Frågan när försäljningen sker är måhända viktig,
I vårsta fall är det bara att kontrollera att produkten fortfarande uppfyller lågspänningsdirektiver (annars är den farlig i vilket fall!) och sedan CE-märka den modifierade utrustningen.
Frågan när försäljningen sker är måhända viktig,
I vårsta fall är det bara att kontrollera att produkten fortfarande uppfyller lågspänningsdirektiver (annars är den farlig i vilket fall!) och sedan CE-märka den modifierade utrustningen.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Ang. yxis fråga om hur långt man ska skala. Man måste vika parterna 90 grader senast ca en halv cm under metallramen för att gå fri från uttagsbrunnen. Det är lagom svårt med avmantlad kabel och praktiskt omöjligt med manteln kvar.
Det var ju min tråd från början så jag väcker den igen...
1. Får man gå in med annat än Kulo, tex EKK, EXK eller EKLK, trots att det heter Kuloingång?
2. Kunde någon svara på det som Anders Johansson skrev, alltså ubåtar under kåpan?
1. Får man gå in med annat än Kulo, tex EKK, EXK eller EKLK, trots att det heter Kuloingång?
2. Kunde någon svara på det som Anders Johansson skrev, alltså ubåtar under kåpan?
Får man göra så? Det underlättar väsentligt när man ska in med två EKRK!En lösning jag sett på detta är att man skarvar de två Kuloledningarnas parter med ubåtar under plasthöljet och går med flexibel FK från ubåtarna genom ramen in till uttagets anslutningar. Funkar fint men man blir lite förvånad när man tar av plastkåpan och möts av tre ubåtar! Vad kan man egentligen säga om riktigheten i denna koppling?