Jag vill byta ut detta gamla dubbla vägguttag. Ska jag köpa ett standard dubbelt uttag utan jordning och ansluta kablarna på samma sätt som på det gamla uttaget (två L under samma skruv och två N under samma skruv), eller vad rekommenderar ni?

• Gammalt dubbelt vägguttag installerat i vit vägg, visande interna kopplingar med kablar anslutna under skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja eftersom du inte har jord framdraget ska du ha ett ojordat uttag. Enkelt eller dubbelt väljer du själv men koppla som det tidigare. Spelar ingen roll om du switchar på fas och nolla så länge du inte råkar koppla på jord.
Edit: koppla båda faserna under samma skruv och detsamma med nollan

• Gilla
RajKov8
  • Laddar…
E Eleck skrev:
Ja eftersom du inte har jord framdraget ska du ha ett ojordat uttag. Enkelt eller dubbelt väljer du själv men koppla som det tidigare. Spelar ingen roll om du switchar på fas och nolla så länge du inte råkar koppla på jord.
Edit: koppla båda faserna under samma skruv och detsamma med nollan
Så även om jag köper vagguttag med 2 L och 2 N , ska jag koppla under samma skruv ?

R RajKov8 skrev:
R RajKov8 skrev:
R RajKov8 skrev:
Så även om jag köper vagguttag med 2 L och 2 N , ska jag koppla under samma skruv ?
Antagligen kommer det nya ha två anslutningar bredvid varandra för N och L. Då kopplar du en ledare per anslutning:)

• Gilla
RajKov8
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.