Garaget
20130426_163201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130426_163217.jpg
Skapa konto
20130426_163237.jpg
Skapa konto
20130426_163256.jpg
Skapa konto
20130426_163307.jpg
Skapa konto
20130426_163321.jpg
Skapa konto
20130426_163329.jpg
Skapa konto
20130426_163338.jpg
Skapa konto
20130426_163404.jpg
Skapa konto
20130426_163432.jpg
Skapa konto
20130426_163457.jpg
Skapa konto
20130426_163520.jpg
Skapa konto

Det som inte är med är de två ställen jag inte tycker att det finns något att anmärka på..
Köket, gjordes om av en riktig elektriker 2010-2011
Ett sovrum på övervåningen, gjort av den oriktiga (felen efter dosletningarna har jag gipsat över), ett uttag fungerar inte, men annars ser det ok ut.

Sen kanske det bara är jag som är ovanligt petig när saker ska göras.. allt på bilderna kanske är fackmannamässigt utfört enligt alla regler..

Det var en blandad kompott....det ser ut som att det även var en del jobb kvar att göra innan det blir klart....ta kontakt med en elfirma som kan snygga till det som inte såg så kul ut....det som inte är klart måste iaf fixas....hur mycket av det som är rent fel är svårare att säga pga att doslocken sitter lite på trekvart.....även det ber du elfirman kolla över.....

Och att det blir skador på väggarna får man finna sig i när någon har tapetserat/satt skivor över dosorna (vilket man inte får). Det kan vara näst intill omöjligt att hitta dosorna. Du får ta dit en elfirma och fixa till samt fixa div bygg och måleri innan du säljer för det är ju betydligt mer än el som inte håller måttet, eller så säljer du i befintligt skick. Att ställa "elektrtikern" till svar för att han inte gjort färdigt jobbet är nog helt omöjligt, speciellt när du inte lejt i honom som ett "vanligt" jobb

Gör om gör rätt, trist men hårda sanningen. Nackdelen med obehöriga eller svartjobbare.

Har inga planer på att sälja, så renoverandet får ta den tid det tar då jag väl får sätta igång att fixa. Bl.a badrummet måste göras om inom en snar framtid då det fick brukandeförbud (fuktskada vid golvbrunn) medans jag och fd bodde ihop.
Nu när jag (snart) själv får bestämma över huset så blir det självklart att anlita både mockare, elektriker och golvläggare där det krävs (vilket jag gjorde för köket).
Eftersom "elektrikern" tydligen markerat att han är klar i mitt hus (genom att plocka med sig lådan med material som jag betalt för) så borde han kunna vara med på en besiktning av elen och ta ansvar för sitt arbete. Det är som jag skrivit tidigare i inlägget så att jag är rätt så säker på att han vet hur det ska göras, eftersom han både installerat och ritat el tidigare, men just i fallet med mitt hus har han haft ett par dåliga år. Det som är draget och anslutet fungerar och är med stor sannolikhet rätt gjort. I garaget är det bara framdraget kablage, inget anslutet förutom strömbrytaren till utebelysningen, som inte var så snyggt gjord..

Problemet med att ta in en riktig elektriker just nu är att det bara är en som vet hur allt var tänkt att hänga ihop (inga ritningar finns).

En hel del tycker jag nog inte ser illa ut, bara att det inte gjorts klart.

Sedan är man ju själv ansvarig för elen i sitt hus (även om man inte får pilla på den själv), och är man inte nöjd så får man i sin tur gå på den som gjort det.
Jag tror du bör börja med att ta dit en riktig elektriker som börjar titta på och s.a.s. "kartlägga" det. Mycket är inte SÅ svårt att lista ut hur det är draget när man väl börjar kika på det. I synnerhet om han - som du antyder - kanske haft någon elektrikerbakgrund och tankesätt långt bak i huvudet.

Det tar naturligtvis en stund för din nya elektriker att veta vad som är vad men det är inga problem....ta det lugnt och berätta vad du vet och hur du vill att det ska vara när det är klart så kommer det lösa sig....

• Gilla
Pierre1981 och 1 till
  • Laddar…
Strunta i muppen som sabbat allt. Ta dit en elfirma, 2 snabba grabbar får nog till det värsta på 2-3 dagar. Blir inte så dyrt efter ROT. Tar du in en besiktningsman kostar han bara pengar samt att hempularen kan i princip kräva dig på pengar....

Som sagt mycket av problemet är att det inte gjorts klart. Men på första bilden i inlägg 16 sitter där en provisorisk koppling, med ett provisoriskt inkopplat uttag. Den inkopplingen är inte OK som provisorium i ens 5 minuter. Då tänker jag på att det ser ut att vara kopplat bara fas o nolla till uttaget, ingen skyddsjord.

kan någon tycka att detta inte ser så illa ut,då kan nog vem som helst vara elektriker med eller utan behörighet

Efter att ha tittat lite noga på bilderna så är det i bild nr 1 uttag/brytare? som det är fel enkelisolerad "tråd" samt i bild nr 5 kabel som hänger oklamrad vilket inte är direkt ovanligt i hus som renoveras. I övrigt ser jag inga direkta fel utan jag ser ett hus som befinner sig i renoveringstadiet med en en del dosor som inte är kopplade pga att det inte är klart. Att trådändar spretar ut är inget konstigt för dom är helt säkert inte spänningssatta och därmed ofarliga. Jag undrar hur mycket TS protesterade när han blev erbjuden "hjälp" gratis???

Bild 1 i inlägg 16 är en brytare, så då är väl kopplingen ok, även om det är "provisoriskt" (4 år sen). Denna brytare går till utebelysningen på garaget, som av någon anledning bedömdes (inte av mig) som högre prioriterat än att jag skulle få tillbaks min utebelysning på huvudbyggnaden som jag blev av med ganska snabbt vid rivandet av elen.

Bild 5 i samma inlägg (oklamrad kabel över lampa), är nästan mitt eget verk. Håller på att gipsa garageväggen (som jag också fått hjälp med att regla upp av GBM, och det var väl inget fel med det), även om allt har hängt så av naturliga anledningar sen väggen revs.

Har som sagt inte haft så mycket att säga till om (och jag är inte den som går emot en 150kg 2-metersman utrustad med både kniv, yxa och motorsåg), och hade jag gjort det så hade jag bara uppfattats som sur, dum och tvär av de andra inblandade.
I början (dvs rivning + fixa livsnödvändig el) gick det ändå rätt så snabbt och GBM var här några gånger för att fixa. Utan att försvara GBM så var allt nog välmenat, men sen att det inte gjordes klart, och inte kunde besiktas är ju en annan sak.

Där det ser värst ut (garaget) är inget av det nydragna spänningssatt (förutom brytaren till utebelysningen), och jag hade lika gärna kunna göra allt själv med lite planerande och överlämna inkopplingen åt en riktig elektriker. Nu minns jag inte hur tanken var hur det skulle se ut där, så det är lika att börja om där.

Ring Göran. Förklara att du inte förväntar sig att han ska göra något mer med eninstallationen, men att du inte har koll på läget och skulle vilja gå igenom läget. Vad som är gjort, vad som är kvar att göra, varför saker och ting inte fungerar osv. Sedan skriver du ner allt och ringer en elektriker som får färdigställa och rätta upp.

Tycker det såg spännande ut med de infällda kopplingsdosorna i rummet med våtrumsmattan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.