Big up! Denna tråden skall bevakas!

Det var vissa gudfadrar som sa i tidigare inlägg: JR-klammer används inte i bostäder -- klumpig -- ful -- för jävligt mm.
Bra att du körde ändå, kubrick!

• Gilla
Fetkubrick och 1 till
  • Laddar…
Bump, känner att det är dags för en uppdatering här!

Hej alla som hjälpt mig tidigare!

Nu ska det byggas fler rum och jag har en fråga: hur får man till snygga kabelgenomföringar genom vägg? Utanpåliggande alltså. I synnerhet när det är flera kablar som ska igenom. Att borra ett hål och peta igenom – visst – men finns det några produkter eller hjälpmedel?

Jag är bekant med Roxtecs genomföringar, med det känns ju alldeles overkill att ha EMC-skydd i en råspontvägg. Jag söker något som funkar ungefär likadant, är modulärt, men inte är så dyrt/krångligt.

Finns det? Eller: hur göra?

//FK

Ja roxtec har jag också monterat, finns runda och fyrkantiga ramar. Kom på att jag har sett "vanliga" metallflänsar med mässingsförskruvningar genom sektioner i fartyg. Det kanske kan vara något.. En på var sida väggen höjer kanske "syn intrycket" sedan kan outnyttjade hål proppas med mässingsproppar.

Redigerat:
Jo, men är inte det lite overkill?

Hur gör man om man vill få igenom fyra kablar fint genom en vägg? Det går ju liksom inte att borra så tätt.

Fetkubrick skrev:

Hur gör man om man vill få igenom fyra kablar fint genom en vägg? Det går ju liksom inte att borra så tätt.
Trodde att du va ute efter industriutseende, en enklare lösning är Borra ett större hål med tex en hålsåg,

Ser kanske bäst och normalt ut i ditt fall om du borrar noga och med samma lilla avstånd kanske ca: 5 mm mellan hålen. Sen givetvis symmetriskt mot klamrade stråket så det sprider sig snyggt och prydligt, du har ju lagt ner mycket jobb på det hittills så att ta lite tid för borrningen ska väl gå an.

Att använda 13 fläns på båda sidorna kan ju vara ett sätt som blir en estetisk detalj i just ditt fall. Annars ser man sånt oftast vid genomgångar i prefab frysväggar, ventaggregat osv så visst förekommer det även i vanliga installationer men av andra skäl.

Du skriver råspontvägg. Går det att borra brädorna innan du monterar dem på väggen så kan det vara lättare att få det bra.

Alt2 att borra för de två kablarna längst ut till höger och vänster och feina bort en rad där emellan. Eller överhandsfräsa en skåra för fyra kablar.

• Gilla
kribban
  • Laddar…
F Fetkubrick skrev:

Hej,
Nu vet jag inte hur många det rör sig om exakt, eller om du vill ha möjligheten att dra igen fler i framtiden, men följande två alternativ kanske kan funka för dig?

Om du inte redan har klätt innerväggen kan du få till denna på vardera sida.
https://www.eldon.com/123124_CEPR-sv_SE-Kabelgenomforing_rund.aspx

Eller å skruvar du till en fläns efter eget tycke och smak:

Vit vägg med blå detalj och metallfläns med flera skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är säkert löst redan...

• Gilla
elmont
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är säkert löst redan...
Sannolikt, men det kan finnas andra som står inför samma frågeställning som kan uppskatta ideér eller förslag.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Att klammra som höger bild anser jag som aja baja.
Dosor och svängar är det som styr klamringen sedan får man dela upp avstånden så det ser vettigt ut, 23 cm är inte heligt, bara ett riktmärke.

Sedan tycker jag inte om modellen på dosorna, skaffa de som har två ingångar uppåt och sätt ner dosan en bit från kabelstråket så det går få till snygga radier (och det blir MYCKET mer lättjobbat)

Protte
Gammal tråd , ja vet men fastnade lite på det du skrev om att sätta ner dosan. Vad kan vara lämpligt i relation till takvinkel. 5 cm ? 10 cm? mer?

Riktigt snygg installation med JR-klammer!

Den tar jag med mig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.