Mikael_L
Jag gör som dig, men brukar dra bort 5-6 cm i början/slutet. Men 7 cm känns också bra. Jag kör nog helt enkelt lite på känsla där, egentligen.

Sen delar jag såsom du gör, men väljer klammeravstånd efter kabel och vilket utrymme det är. Dvs om det är styv kabel som är lätt att få rak och som bibehålls rak över tid, och hur snyggt det måste vara sen. Uppe på en kallvind så sätter jag som regel några cm glesare mellan klammer.
Och lodräta kablar och kablar som ligger ner mot en list klarar också givetvis längre avstånd.
Men man måste i vilket fall välja avstånd ungefärligt lika i samma rum, annars ser det skit ut. Men det går att lira på kanske 3 cm eller så utan att man störs av det.

EKK går knappt att att klamra snyggt, det ser taskigt ut från början, och än värre efter några år. Så mjuk kabel att den hänger ner mellan varje klammer hur tätt man än sätter.
Men måste jag klamra EKK så får det gärna bli max 15cm mellan klammer.

De PEX-isolerade kablarna, EXK, EXQ är mer förlåtande, men kräver nog klammer på 15-18 cm max om det ska se någorlunda ut.
Men är utseendet viktigt så får det bli EXLQ eller EKRK för min del, och då kan jag gå uppåt 30cm i klammeravstånd om det inte är jättenoga att det blir jättesnyggt.
Men ska det vara en fin installation i hemmamiljö så siktar jag ofta på 22-23 cm med dessa kablar.
(Det är dessutom avståndet på de röda fälten på mitt hammarskaft, så det blir perfekt att arbeta efter. ;))

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Fler som har avståndet i hammaren ser jag :)
Jag har en liten pennhammare som oftast är med när det ska klammras och den har ett sträck sen tidigare ägare som brukar passa.

Hej!

Tack för alla tips, har egentligen inga bra bilder men känner att jag måste avrapportera lite – så det får bli den enda bild jag har. Inte klart än , men jag tror det blir bra! IMG_3539.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jakub Kollar och 28 till
  • Laddar…
Riktigt tjusigt! Hoppas du vill fortsätta dokumentera dina framsteg och redovisa lite här. :thumbup:

Ser mycket lovande ut. Mer mer! :)

Så snyggt att jag måste bryta radiotystnad efter en lång tids tjuvläsande..

Gissar att du byter krysskallarna i dosorna mot spår där också?

Erfarenhet har lärt mig att ju perfektare resultatet blir (som här) så unnar sig gäster att ta på sig terminalglasögonen och låta höra resultaten av deras okulärbesiktningar..

Riktigt snyggt!
Ta massor med bilder, det vill alla se :)

Mikael_L
Det där var riktigt rakt och snyggt.
Jag ser fram emot fortsättningen på tråden, givetvis med en massa kabelporrbilder. :D

fan va snyggt de blev!
med tanke på tiden det tagit för att börja skruva, så förtjänar vi en jävla massa bilder ;)
fyfan va drygt att dra allt med spårskruv dock, men shysst blir de :)

tommib
Heja!
Har spionerat på tråden länge men nu måste jag ge beröm. Vilken härlig skyddsrumsvibb (jag gillar alltså skyddsrum, konstig som jag är).
Mera bilder!

tommib skrev:
Heja!
Vilken härlig skyddsrumsvibb (jag gillar alltså skyddsrum, konstig som jag är).
Saknar i så fall tydlig utmärkning av stötvågsgräns! ;)

Uppdatering?

Tack! :)

Hej, lite bilder. Ska fotografera det här seriöst sen – men känner trycket att leverera...

Och: tack för all hjälp! Det funkar, elektrikern var nöjd och jag tycker att det blev bra!

3O3B6098.jpg
Skapa konto
3O3B6112.jpg
Skapa konto
3O3B6143.jpg
Skapa konto
3O3B6126.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Panor82 och 18 till
  • Laddar…
Yes! Snyggt!

fan va ballt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.