66 383 läst ·
132 svar
66k läst
132 svar
Elinstallation i fritidshus väldigt många roliga frågor!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Du har alltså tänkt använda centralen som kopplingsdosa och för att inhysa dimmerpuckar?
Det är väl ok om du har plats och låter detta få ett eget hörn av centralkapslingen, dvs att det blir tydligt och överskådligt.
För övrigt ser detta ut att bli riktigt snyggt !
Ingen diskmaskin?
För övrigt ser detta ut att bli riktigt snyggt !
Ingen diskmaskin?
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Dimmerpuckar? Är det sådana man monterar i dosor? I så fall nej. Jag tänker använda Hagers fina DIN-monterade dimrar. 300 W. Dom ska sitta nere i skåpet för kylning ja.Bo.Siltberg skrev:
Diskmaskin, kanske, men jag vet inte var den skulle kunna hamna just nu. Köket är byggt av containerfynd, så det blir svårt att få in...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
I all sin vansinnighet så ser det väl helt OK ut.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Jag vet ju inte exakt vilken typ av containerfyndsfläkt jag kommer att installera, så jag tänkte det kunde vara vettigt att ha en dosa där så att jag kan få uttaget på exakt rätt ställe sen.
Dosan till höger längst ut ska fortsätta på nästa vägg så småningom är tanken.
En annan grej, dimrarna (300W styck) borde man ju kunna lägga på samma grupp i skåpet, så sparar man en säkring iaf...
Nu ska jag rita färdigt. Besvikelsen sen när man ska sätta upp det här och det på grund av bristande handlag inte blir EXAKT som i Illustrator kommer att bli enorm....
Dosan till höger längst ut ska fortsätta på nästa vägg så småningom är tanken.
En annan grej, dimrarna (300W styck) borde man ju kunna lägga på samma grupp i skåpet, så sparar man en säkring iaf...
Nu ska jag rita färdigt. Besvikelsen sen när man ska sätta upp det här och det på grund av bristande handlag inte blir EXAKT som i Illustrator kommer att bli enorm....
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Och – som Ulf Lundell skulle ha sagt – en vansinnig installation är också en installation.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Denna installation kommer att bli en referens på BH så ta det nu varligt och gör ett riktigt snyggt jobb.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför riva ut diazed? Ska det vara rustikt så ska det.
För dimmers mm så får man väl göra det men det blir flera lådor då de inte brukar vara så stora.
Svartmålat gjutjärn, rena elporren.
Protte
För dimmers mm så får man väl göra det men det blir flera lådor då de inte brukar vara så stora.
Svartmålat gjutjärn, rena elporren.
Protte
Även 50-talets svarta diazed-centralen med tunnplåtshölje är ganska snygga.
Och då skulle jag nog vilja ha transparenta propphuvar, som gör sig snyggt mot den svarta plåten.
Men ofta saknas skilda noll och jordskenor så det blir att trixa med att bygga om skiten.
Och då skulle jag nog vilja ha transparenta propphuvar, som gör sig snyggt mot den svarta plåten.
Men ofta saknas skilda noll och jordskenor så det blir att trixa med att bygga om skiten.
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Hej! Det fick bli Eldons rostfria lantbrukscentral NRGA. Jag gick i tanke att bygga om en gammal central men bedömde sannolikheten att en elektriker skulle koppla in den som liten. En modern central känns som en fast punkt i vansinnet...
Mer frågor:
Var hittar jag större JR-klammer? Det finns upp till JR510, men jag skulle behöva för 7 kablar. Det kanske går att bocka till om man hittar rätt typ av rostfritt band som Pexymek använder när dom gör klamrarna? Eller finns det något annat knep – förutom det där med att använda två klamrar som nämns tidigare i tråden? Jag vill helst ha EN klammer för sju eller åtta kablar.
Var hittar jag rätt spårskruv till JR? Jag har börjat lite – på dolda ställen – med TSC-skruv. Det ser ju inte så bra ut. Det bör nog vara spårskruv. Vilken typ av spårskruv använde man "förr i tiden" till JR? Hade den skruven något namn? Finns kvar i produktion?
"Ritningen" – kan jag bunta ihop styrningen/impulstrådarna till dimrarna i en fyr- eller femledare? I så fall sparar jag en hel del kabel nämligen.
Mer frågor:
Var hittar jag större JR-klammer? Det finns upp till JR510, men jag skulle behöva för 7 kablar. Det kanske går att bocka till om man hittar rätt typ av rostfritt band som Pexymek använder när dom gör klamrarna? Eller finns det något annat knep – förutom det där med att använda två klamrar som nämns tidigare i tråden? Jag vill helst ha EN klammer för sju eller åtta kablar.
Var hittar jag rätt spårskruv till JR? Jag har börjat lite – på dolda ställen – med TSC-skruv. Det ser ju inte så bra ut. Det bör nog vara spårskruv. Vilken typ av spårskruv använde man "förr i tiden" till JR? Hade den skruven något namn? Finns kvar i produktion?
"Ritningen" – kan jag bunta ihop styrningen/impulstrådarna till dimrarna i en fyr- eller femledare? I så fall sparar jag en hel del kabel nämligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder