7 780 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
Elinstallation för att förhindra stöld?
Om det är "kallt" ute och behov av att ha bilen inkopplad så är den inkopplad. Annars inte. Och det varierar ju från dag till dag med det väder vi har i Sverige.Nyfniken skrev:
Som jag skrev tidigare i tråden så kan jag ju teoretiskt hålla på att ta in JFB och sladd i bilen varje gång jag inte är där men till slut så tappar man fokus på att göra det. Eller glömmer det helt enkelt. Hemma har jag sladden hängande kvar då den inte används. Det är ju det normala, titta på motorvärmaruttag lite varstans så dom som använder sig av möjligheten att koppla in sin bil har ju också oftast sladden hängande kvar när man är ute och kör med bilen.
Och vips är grejorna borta igen den dagen jag inte får med mig sladden hem bara för att jag inte "gjort mitt jobb".
Det är ofta jag åker ut vid lunch...tror att jag skall komma tillbaka in på kontoret mer samma dag men så blir det ändrade planer ute på fältet som gör att kontoret inte besöks mer samma dag och då får sladden hänga kvar under natten. Som straff har jag ingen sladd kvar nästa gång jag kommer.
Så teoretiskt är det enkelt att lösa ja. Men en enkel praktisk lösning på plats som fungerar i längden är det bästa.
Får fundera lite på förslagen i tråden här. Det görs inget åt det just nu i alla fall, det är för kallt och snöigt ute så det får anstå till lite varmare väder ute.
Sannolikheten för att glömma sladden måste vara ganska liten.
Sannolikheten att en hängande sladd blir stulen måste vara ganska liten.
Sannolikheten att man glömmer sladden och att den då blir stulen samma natt blir därmed väldigt liten.
Over and out.
Sannolikheten att en hängande sladd blir stulen måste vara ganska liten.
Sannolikheten att man glömmer sladden och att den då blir stulen samma natt blir därmed väldigt liten.
Over and out.
Nej. Då hängde sladden där hela tiden.hakan_o skrev:
Om sladden blir stulen var 20:e dag så förbättrar du oddsen om du tar med den i bilen. Säg att du glömmer sladden 1 dag av 10. Då blir sladden stulen var 200:e dag i stället.
Så i stället för att bli av med en sladd i månaden så blir du av med max en per två år.
Ser att det enklaste är att lägga sladden i bilen,
Jag gör så när jag lämnar mitt jobb, inte för att sladden blir stulen, men jag kanske inte hamnar på samma parkeringsruta nästa dag, då vi inte har reserverade platser.
Tycker inte det är jobbigt eller besvärligt. tar mindre än en minut.
Jag gör så när jag lämnar mitt jobb, inte för att sladden blir stulen, men jag kanske inte hamnar på samma parkeringsruta nästa dag, då vi inte har reserverade platser.
Tycker inte det är jobbigt eller besvärligt. tar mindre än en minut.
Nyfniken skrev:Nej. Då hängde sladden där hela tiden.
Om sladden blir stulen var 20:e dag så förbättrar du oddsen om du tar med den i bilen. Säg att du glömmer sladden 1 dag av 10. Då blir sladden stulen var 200:e dag i stället.
Så i stället för att bli av med en sladd i månaden så blir du av med max en per två år.![]()
Nu är ju inte livet så lätt att det bara bygger på matematisk statistik och sen kan man förvänta sig att det blir så.
Som jag skrev var glömska en del i det hela. Den större delen är dock de gånger då jag lämnar kontoret på dagen och tror att jag skall återkomma senare samma dag. Men jag vet inte alltid vad jag åker ut på (mer än att det ofta är akutjobb) och detta går inte att tidsbestämma i förväg så därför blir sladden hängandes kvar över natten eller över helgen därför att jag inte kör långa omvägar för att ta mig tillbaka till kontoret sent på eftermiddagen bara för att hämta sladden. Om jag ens tänker på det i det läget...är jag engagerad i ett jobb så tror jag inte de första tankarna är när jag sätter mig i bilen att "nu måste jag hämta sladden också". Jag förstår att man kan tänka att "nu skall jag hämta barnen på dagis"...men att tankarna skulle vara att hämta sladden...nej, tyvärr inte. Inte hos mig i alla fall.
Till det här kan du ju lägga parametern om lagen om alltings j-velskap. Om nånting kan gå snett så gör det det också. Så hänger sladden kvar 5 dagar av 10...så är det självklart under dessa 5 dagar som stölderna kommer att ske.
Det är ju olika, då jag körde servicebil tog jag alltid med sladden i förhoppning om att jag skulle få plugga in den där jag jobbade, vilket oftast fungerade. Jag har fortfarande alltid sladden liggande i bilen så om tillfälle ger sig så pluggar jag in.
elmont skrev:
Det har jag garderat mig mot genom att alltid ha en sladd extra i bilen i nödfall och oväntade situationer.
elmont skrev:
Nej, om du läser tidigare i tråden så har jag skrivit om detta. Det finns riktiga motorvärmaruttag i lådor här. Jag har provat att använda dom. Men det fanns inga nycklar att få tag på. Så jag "bröt" mig in. Inga problem att öppna lådan utan att göra någon åverkan på den. Och då är jag ändå bara en amatör när det gäller att göra inbrott.
Nu vet jag inte hur era lådor ser ut men det finns lås att montera på dom flesta lådor som kräver en "riktig" nyckel och inte är så lätta att bryta upp. Men det kanske kostar en slant inte minst om man måste byta lådor för att kunna montera "riktiga" lås.
Visst hade det kunnat vara en lösning i sig så klart. Men som jag även skrivit om tidigare så passar inte den automatik som finns inbyggt för driften mitt behov av drift.elmont skrev:
Men slita ur automatiken och ersätta med ett fast matat vägguttag och ett kraftigt lås på lådan så är saken biff sedan naturligtvis. Då är det ett valbart alternativ ja.