GK100 skrev:
Hur fungerar det med de elstängsel med larm som är ganska vanliga komplement till vanliga nätinhägnader. Där brukar sitta några skyltar så din låda skulle nog inte vara så mycket annorlunda, frågan är om det inte skulle reta upp inkräktarna med risk för upptrappning.
Det fungerar som så att företag som har sådana också har en advokat... :)

Så har man inte det så skall man inte laborera med sådant.

Hur kan detta vara ett problem? Lägg sladden i bilen då du inte använder den.

JLov skrev:
Hur kan detta vara ett problem? Lägg sladden i bilen då du inte använder den.

Som jag skrev tidigare i tråden:

Finns ju så klart en lösning till med att alltid ta med sig kabel och JFB in i bilen när dom inte används, risken är bara att man till slut tappar fokus på det och glömmer av sig nån enstaka gång och vips så är grejorna borta igen.

Man är inte mer än människa och sen har man en sladd hemma också och där skall sladden inte tas bort så efter ett tag blir det så att man inte tänker på det utan bara drar ut sladden ur bilen och hänger upp den.
Jag åker dessutom in och ut på kontoret oregelbundet och ibland på dagen tror jag att jag skall komma tillbaka en gång till senare på em och låter då sladden hänga kvar men sen händer det saker på fältet som gör att det inte blir så, jag åker direkt hem istället. Och då skall jag straffas genom att bli av med grejorna på natten...

Men vill ju inte heller straffas genom att sitta i finkan för att jag vill förhindra andra från att försörja sig genom att stjäla mina prylar. Så jag får väl välja det lägsta straffet då för straff får jag ju i någon form, det kommer jag ju inte undan.

Det jag spekulerade i ang. lagligheten med elstängsel. Det är att du har en skillnad i uppsåt om stängslet används för att hindra kossor att rymma, jämfört med om du har det för att skrämma människor. I fallet att stängslet används som det är tänkt för kor, så har du inte uppsåtligen orsakat en (iofs. ofarlig) strömgenomgång när en människa får en stöt.

Men sätter du upp det som inbrottsskydd så har du gillrat en fälla, och om någon får en stöt så har du uppsåtligen orsakat det. Visserligen så har du inte orsakat en kroppskada.

Jag vet inte om det är lagligt.

Min spekulation om mordförsök var att den som utsätts för stöten vet inte att den är ofarlig. Han kan tro att du försökt ta livet av honom, och därmed anmäla. Och det kan bli en del strul för dig innan polisen fattar att du inte försökt ta livet av tjuven. Och återigen så tror jag att du skulle uppleva det strulet som betydligt mer obehagligt än vad tjuven upplever stöten.

hempularen skrev:
Men sätter du upp det som inbrottsskydd så har du gillrat en fälla, och om någon får en stöt så har du uppsåtligen orsakat det. Visserligen så har du inte orsakat en kroppskada.

Jag vet inte om det är lagligt.

Nu vet jag inte om det här är jämförbart. Men ponera att jag skaffar mig en stor best till hund. Han är ensam hemma i huset. På dörren har jag satt upp en stor skylt om att det finns en hund på insidan och att den är farlig. Tjuven kommer och han tar sig ändå in i huset, han bryter upp låset på dörren och går in. Hunden åsamkar honom en del kroppsskador. Vad händer...blir jag finkad eller har jag gjort vad jag kan för att upplysa om faran innanför dörren?

Om vi överför det här till plåtlådan med elstängselström...om jag har skyltat lådan med varningsskyltar om elektriska stötar o.s.v...vad händer där när tjuven bryter sig in i lådan för att ta min kabel...blir jag finkad eller klarar jag mig tro?

Nu går det ju inte att svara rakt av på så klart, så lätt är det ju inte för i det här landet vet man inte riktigt hur rättsväsendet tänker och fungerar. Att det är offren som skall skyddas och förövarna som skall straffas är ju rätt logiskt för de flesta men inte i domstolarna, där kan det kanske ibland bli precis tvärtom.

Fast man drar ju ändå ut sladden ur väggen då man far? Man lämnar väl inte en sladd i vägguttaget? Speciellt inte en utan petskydd? Det är dina rutiner det är fel på, fixa dom så är problemet löst.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
JLov skrev:
Fast man drar ju ändå ut sladden ur väggen då man far? Man lämnar väl inte en sladd i vägguttaget? Speciellt inte en utan petskydd? Det är dina rutiner det är fel på, fixa dom så är problemet löst.

Vad är skillnaden om sladden sitter ansluten i bilen och någon kommer och drar ut den ur bilen menar du?

thomas33 skrev:
Skulle kanske gå med en kabelupprullning likt den som finns i dammsugare. Rullen monterad i bilen och dra ut sladden vid laddning. När du kör, så rullas sladden in i bilen.
[länk]

Tanken är väl inte fel faktiskt. Även om det kanske är lite svårt med platsen i praktiken att få plats med nåt sånt.
Lite som på den gamla goda tiden då det kördes Amazon med extraljus på vintern...ut genom grillen stack det ett par meter motorvärmarkabel som lindades upp runt extraljusen när man körde iväg.

Det blir att montera fyra stora extraljus, enbart för att kunna snurra motorvärmarkabeln. :D

thomas33 skrev:
Det blir att montera fyra stora extraljus, enbart för att kunna snurra motorvärmarkabeln. :D
Problemet är ju bara att dagens bilar är så små och slimmade i fronten, det får inte plats fyra stora extraljus längre som på de gamla goa bilarna. På sin höjd några små extraljus. Blir väl till att anpassa och kapa ner kabeln till exakt längd då så man inte har en massa överskott som måste snurras upp...:p

hakan_o skrev:
Vad är skillnaden om sladden sitter ansluten i bilen och någon kommer och drar ut den ur bilen menar du?
Sladden används ju bara dagtid då han har uppsikt över bilen.

JLov skrev:
Sladden används ju bara dagtid då han har uppsikt över bilen.
Betyder ju inte ett totalt 100%-igt bevakande av bilen trots det.
Ta någon annan bil då någonstans i Sverige med motorvärmare ansluten som står utan uppsikt...någon kan ju komma och dra ur sladden och där står dom då med en anslutningssladd med spänning i som inte är petskyddad...

Hur fungerar elstängselapparaten om / när tjuven har handskar?
Även de små tjuvarna brukar väl åtminstone ha handskar för att inte lämna fingeravtryck.

Minns en gång jag svetsade fast muttrarna som håller extraljusen, det slutade med ett sönderslaget ljus, de vart väl förbannade när de inte fick loss extraljusen, fick iof kvar de andra två ljusen hela.

Tråkigt är det när grejer försvinner, kanske bättre belysning avskräcker lite.

hakan_o skrev:
Nu vet jag inte om det här är jämförbart. Men ponera att jag skaffar mig en stor best till hund. Han är ensam hemma i huset. På dörren har jag satt upp en stor skylt om att det finns en hund på insidan och att den är farlig. Tjuven kommer och han tar sig ändå in i huset, han bryter upp låset på dörren och går in. Hunden åsamkar honom en del kroppsskador. Vad händer...blir jag finkad eller har jag gjort vad jag kan för att upplysa om faran innanför dörren?
.
Just hundar är ett dåligt exempel eftersom det råder strikt ansvar för hundar enligt lagen om särskilt tillsyn av sådana. Uppsåt, oaktsamhet eller inte spelar alltså ingen roll eftersom ansvaret är strikt. Alltså om din hund orsakar en skada så är du *alltid* skydlig att ersätta denna, oavsett omständigheterna. Skylten gör inte ett endaste litet för att skydda dig från ansvaret. (Sedan så kan skadan jämkas om den som blir utsatt anses som medvållande, t ex om din hund biter en hund som tagit sig in på din tomt. Men notera att du fortfarande formellt är ansvarig).

(Notera också att tjänstehundar är speciellt undantagna från strikt ansvar).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.