7 780 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
Elinstallation för att förhindra stöld?
Sida 1 av 5
Trött på idioter som kommer och stjäl småsaker lite då och då utvändigt på arbetsplatsen. Det är ett område med flera företag inhysta. Då och då på nätterna kommer dieseltjuvarna och "kabelsamlarna" som vill åt metallen för att sälja den vidare och länsar området på det som finns på utsidan av byggnaderna.
I mitt fall har jag ett vägguttag på utsidan. I det har jag en portabel jordfelsbrytare och en anslutningssladd till motorvärmaren och dessa plockar dom med sig. Småsaker ja, men en sladd går ju på många hundralappar att köpa ny så det vill man inte göra allt för många gånger.
Funderat på att sätta en dosa under vägguttaget där jag ansluter motorvärmarkabeln med fast installation genom att klippa av stickproppen och koppla in via dragavlastning istället. Då blir det nog inte så intressant om man måste ställa sig och skruva i en kopplingsdosa nattetid, tar ju tid och sådana besök skall ju gå fort. Skruven kan ju också göras sådan att den inte går att skruva upp.
En annan fundering är att sätta en metallkapsling på utsidan av väggen där motorvärmarkablen dras in och ansluts. Tanken är sen att ha nån typ av aggregat för elstängsel som ansluts till själva metallkapslingen via en brytare som jag själv slår på vid icke drifttid, d.v.s. nattetid och helger. Kommer det då någon som vill stjäla kabeln vill man väl rimligen försöka öppna kapslingen för att få ur den och då får man sig en smällkaramell istället. Skulle det kunna fungera tro?
Tips och råd?
I mitt fall har jag ett vägguttag på utsidan. I det har jag en portabel jordfelsbrytare och en anslutningssladd till motorvärmaren och dessa plockar dom med sig. Småsaker ja, men en sladd går ju på många hundralappar att köpa ny så det vill man inte göra allt för många gånger.
Funderat på att sätta en dosa under vägguttaget där jag ansluter motorvärmarkabeln med fast installation genom att klippa av stickproppen och koppla in via dragavlastning istället. Då blir det nog inte så intressant om man måste ställa sig och skruva i en kopplingsdosa nattetid, tar ju tid och sådana besök skall ju gå fort. Skruven kan ju också göras sådan att den inte går att skruva upp.
En annan fundering är att sätta en metallkapsling på utsidan av väggen där motorvärmarkablen dras in och ansluts. Tanken är sen att ha nån typ av aggregat för elstängsel som ansluts till själva metallkapslingen via en brytare som jag själv slår på vid icke drifttid, d.v.s. nattetid och helger. Kommer det då någon som vill stjäla kabeln vill man väl rimligen försöka öppna kapslingen för att få ur den och då får man sig en smällkaramell istället. Skulle det kunna fungera tro?
Tips och råd?
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Klart att lösa kablar är väl rätt stor risk att bli av med. Men on det verkligen är koppartjuvar så tror jag inte att det hjälper med fast inkoppling. De sliter bort den eller klipper/hugger av den. Med resultat att de dessutom löser ut säkringar som kanske bryter mer än du vill.
En skruv som inte går att skruva upp, straffar dig mer än tjuven, för du kommer att behöva skruva upp den när du skall byta ut den avklippta stumpen efter tjuven.
En skruv som inte går att skruva upp, straffar dig mer än tjuven, för du kommer att behöva skruva upp den när du skall byta ut den avklippta stumpen efter tjuven.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Stängselaggregat är nog frestande. Men jag skulle inte känna mig säker på att det är lagligt. I sin vanliga användning är de avsedda att avskräcka kreatur, ev. "olyckor" med männiksor är en bieffekt.
Om du sätter upp det i avsikt att avskräcka människor så misstänker jag att det är olagligt, då orsakar du uppsåtligen obehag, om än för någon som inte har rätt att vara där.
Risken är väl också rätt stor att den som utsätts för det tror att det är fullt spänningsförande, och anmäler dig för mordförsök, och även om det klaras ut snabbt, så finns ju risk att du återigen drabbas av avsevärt mer strul än tjuven.
Om du sätter upp det i avsikt att avskräcka människor så misstänker jag att det är olagligt, då orsakar du uppsåtligen obehag, om än för någon som inte har rätt att vara där.
Risken är väl också rätt stor att den som utsätts för det tror att det är fullt spänningsförande, och anmäler dig för mordförsök, och även om det klaras ut snabbt, så finns ju risk att du återigen drabbas av avsevärt mer strul än tjuven.
Redigerat:
Men elstängsel är inte olagligt. Det är inte heller farligt för djur eller människor så nåt mordförsök kan det aldrig bli tal om...hempularen skrev:Stängselaggregat är nog frestande. Men jag skulle inte känna mig säker på att det är lagligt. I sin vanliga användning är de avsedda att avskräcka kreatur, ev. "olyckor" med männiksor är en bieffekt.
Det är bara obehagligt...och det är ju det som är meningen, då håller man sig ju borta. I alla fall djur...
Å andra sidan så vore det bra med en motanmälan för då kommer identiteten fram på i alla fall en som är här och stjäl. Dom har nog ett och annat att dölja. Dom finns på bilder på övervakningskameror när dom är här nattetid.
Risken kan ju finnas så klart att dom klipper av kabeln ja. Dock har dom här "besökarna" oftast visa sig vara ganska så snälla, dom har hittills bara tagit sånt som är löst åtkomligt på utsidan. Inga inbrott i lokalerna eller annan förstörelse ännu hos någon, trots allt ligger det lite oskyddat och möjligheten att ta sig in för att leta efter mer stöldbegärligt är inte så svår.hempularen skrev:Klart att lösa kablar är väl rätt stor risk att bli av med. Men on det verkligen är koppartjuvar så tror jag inte att det hjälper med fast inkoppling. De sliter bort den eller klipper/hugger av den. Med resultat att de dessutom löser ut säkringar som kanske bryter mer än du vill.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Ja, fast så var det på natten och halt, och tjuven halkar och bryter ryggen (och blir liggande och blir upptäckt på morgonen)... Och då ligger du obra till. Lagen ser med oblida ögon på att man gillrar olika slags fällor. Och det är när en tjuv halkar. När en brandman halkar för när han skall klippa kabeln innan han börjar släcka bilen som brinner då ligger du helt plötsligt illa till. (Eller ett "barn" som inte är straffmyndigt, eller polisen när de faktiskt lyckas ta tjuven på barn gärning osv. osv.)hakan_o skrev:
Det finns många fall där andra har laglig rätt att beblanda sig med ditt vägguttag, och om du då försåtminerat detta och något händer så ligger du illa till. Så stalltipset är "Det är inte värt det på något sätt". Även om du sätter upp varningsskyltar så kommer du ändå att ligga illa till.
Jag vet inte om några fall i Sverige där något liknande har hänt, men det finns åtminstone ett fall från USA där en bilägare blev less på att folk bröt sig in i hans bil och stal hans radarvarnare. Så han tog en gammal trasig och laddade den med krut så att den skulle smälla när någon stoppade in den i cigarettuttaget. (Inte så att det skulle bli farligt, enligt honom). Nåväl, vad som hände var att nästa tjuv stal hela bilen istället, men stoppades av polis och arresterades. När polismannen gick igenom bilen så såg han radarvarnaren och tänkte att medan han ändå väntade på transport/bärgare så skulle han kolla hur bra den fungerade mot hans radarpistol, så han höll den i handen och pluggade in den... Även om smällen inte hade varit så farlig om radarvarnaren suttit på solskyddet så blev den värre när den hölls i handen och polisen fick bla brännskador på handen och skadade fingrar. Summa summarum, radarvarnarfällekonstruktören satt tre gånger så lång tid i fängelse som biltjuven...
Eftersom man inte kan veta vad som kommer att hända, och eftersom rätten inte är glada i olika sorters fällor öht, så är och förbli tipset "låt bli".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Då är det ju inte omöjligt att det är samma folk gång efter gång. Då kommer det att fortsätta tills de blir upptäckta.hakan_o skrev:Risken kan ju finnas så klart att dom klipper av kabeln ja. Dock har dom här "besökarna" oftast visa sig vara ganska så snälla, dom har hittills bara tagit sånt som är löst åtkomligt på utsidan. Inga inbrott i lokalerna eller annan förstörelse ännu hos någon, trots allt ligger det lite oskyddat och möjligheten att ta sig in för att leta efter mer stöldbegärligt är inte så svår.
Gå vakt.
Bygg en plåtlåda med plats för din portabla JFB och uttaget. I dörren ut ett jack med gummi kanter för kabeln. Bara sätta hänglås. Eller sätt dit ett riktigt motorvärmaruttag som skyddas av en JFB från matande ände. Dessa brukar vad jag vet vara låsbara så kabeln kan sitta kvar.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Inte bygga en liknande återtagande funktion som man har till liftkortet i fjällen som drar tillbaka din ombyggda/förlängda kabel till ett låsbartskåp?
Jag förstår vad du menar.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, fast så var det på natten och halt, och tjuven halkar och bryter ryggen (och blir liggande och blir upptäckt på morgonen)... Och då ligger du obra till. Lagen ser med oblida ögon på att man gillrar olika slags fällor. Och det är när en tjuv halkar. När en brandman halkar för när han skall klippa kabeln innan han börjar släcka bilen som brinner då ligger du helt plötsligt illa till. (Eller ett "barn" som inte är straffmyndigt, eller polisen när de faktiskt lyckas ta tjuven på barn gärning osv. osv.)
Det finns många fall där andra har laglig rätt att beblanda sig med ditt vägguttag, och om du då försåtminerat detta och något händer så ligger du illa till. Så stalltipset är "Det är inte värt det på något sätt". Även om du sätter upp varningsskyltar så kommer du ändå att ligga illa till.
Dock är bilen bara ansluten dagtid och då finns jag själv alldeles bredvid med uppsyn ut. Och när bilen är ansluten med sladden så är allt som vanligt igen, då är det eventuella elstängselaggregatet bortkopplat. Tanken var bara drift nattetid på elstängselaggregatet när sladden inte är ansluten och det ingen bil finns på plats.
Finns ju så klart en lösning till med att alltid ta med sig kabel och JFB in i bilen när dom inte används, risken är bara att man till slut tappar fokus på det och glömmer av sig nån enstaka gång och vips så är grejorna borta igen.
Medlem
· Blekinge
· 12 342 inlägg
Jag avråder starkt från att göra en elfälla. Även om tjuven inte kommer att anmäla dig så kan den som ansvarar för arbetsplatsen åka i finkan. Även om det känns frestande så är det emot all modern regelverk om säkerhet på arbetsplatsen.
Finns riktiga motorvärmaruttag en bit bort. Låsbara. Finns dock inga nycklar till dom. Men dom är inte svåra att öppna utan att göra någon åverkan. Jag har gjort det och använt dom. Men dom är automatiserade med begränsade drifttider. Jag åker in och ut från kontoret flera gånger per dag. Vet aldrig när jag skall åka nästa gång. Slutade ofta med att jag kom ut till en kall bil. Tyvärr är kupevärmarna också automatiserade numera med inbyggd temperaturbegränsning, får dom gå kort tid hinner dom ofta inte smälta snö och is på rutorna. Därför behöver jag ett uttag med fast spänning där jag styr genom att sätta i och ta ur kontakten själv.snuttjulle skrev:
Ingen erfarenhet av fjällen tyvärr men kan tänka mig att det är samma funktion som luftpåfyllning på vissa mackar där slangen rullar in sig själv på en rulle.sir_daniel skrev:
Nu är det inget som rättfärdigar något som är olagligt så klart men just på den här arbetsplatsen är jag ensam. Jag är mig själv. Inom hela området finns det andra företag.Thomas_Blekinge skrev:
Dock är jag lite tveksam till att någon skall behöva skaka galler för att använda något som säljs lagligt, installeras lagligt och som är ofarligt för människor och djur. Men är väl så att man skall skylta och informera om att t.ex. ett stängsel är elektrifierat.
Lösningen här kanske är att skylta upp plåtlådan med varningsskyltar i så fall, då är det ju ingen fälla längre.
Missade du den första delen i mitt svar om att bygga en helt egen låda med lås på? Gör du den själv kan du ju sätta dit hur kraftigt lås du vill.
Hur fungerar det med de elstängsel med larm som är ganska vanliga komplement till vanliga nätinhägnader. Där brukar sitta några skyltar så din låda skulle nog inte vara så mycket annorlunda, frågan är om det inte skulle reta upp inkräktarna med risk för upptrappning.