7 780 läst ·
63 svar
8k läst
63 svar
Elinstallation för att förhindra stöld?
Finns det ingen möjlighet att använda ett uttag på insidan av huset och borra ett hål genom väggen och dra ut sladden genom det? Om du sedan sätter en liten låsbar låda på utsidan kan du ju trycka in sladden helt och låsa in stickproppen till motorvärmaren i lådan på väggen.
Jo, den möjigheten finns ju också så klart.Patrick E skrev:
Vet inte hur det är med handskar i elstängselfallet. Kanske blir en stöt ändå men mindre kännbar än utan...HSP skrev:
Belysning finns det någorlunda av. Problemet är inte det utan att det inte finns så många som kan se dom där. Är ju folk där och jobbar dagtid men nattetid är det ganska tomt på folk. Kanske nån vaktbil som kommer en runda då och då men det vet man ju hur hur effektivt det är med såna...
Du kanske inte hängt med från början i tråden men där står det att det finns kameraövervakning. Men det hjälper inte riktigt ändå. Det är på natten med "gatu- och väggbelysning" och sen är det ju inga direkta närbilder som tas heller. Kameran sitter ju på utsidan på väggen och tar ut på "gårdsplanen" utanför så det blir ju vad det blir. Tjuvarna är visserligen inte maskerade men är nog ändå lite svårt att ha som identifieringsbilder.elmont skrev:
Visst gör det det. För egen del är jag inte så sugen på att bekosta det då jag inte har så stora värden att skydda. Det kanske bör ligga mer på dom som har större värden att skydda och det är ju också dom som har kameror hos sig idag. Jag vet och har räknat med att det kan bli inbrott och har anpassat mig till det och har inte så värdefulla saker på platsen. Men det retar mig ju att bli av med "småsaker" gång efter annan...elmont skrev:
Inte riktigt topic, men ändå lite.
Hade en port på mitt förra jobb som man ofta gjorde inbrott till, genom att ta yxan och slå igenom kabeln till yttre nyckelströmställare. Som således slöt och öppnade porten. Med inbrott i bilar som följd. Efter 5-6 sådana inbrott så tyckte jag synd om BRF och gjorde en specialare.
Flyttade om nyckelbrytare på utsidan.
Borrade hål genom väggen, rakt bakom nyckelbrytaren.
Men la en förskruvning under nyckelbrytaren, med en kabel som gick lite "utvändigt synligt" innan en försvann in i ett rör genom väggen till apparatskåpet.
Slutningen till öppna från nyckelbrytaren gick således dolt "bakvägen". Och en annan kabel från nyckelbrytaren gick även synligt neråt och sen in.
I skåpet la jag sedan den "extra synliga kabeln" från nyckelbrytaren i serie med den utvändiga stoppen.
Och hade även 6 parter i kabeln som var synlig ifrån nyckelbrytaren (som egentligen var stopp). Enbart 2 behövdes till själva stoppen. De andra fyra jordade jag.
Uteliggarna fick aldrig upp den porten igen (vi installerade även mekaniskt skydd)
Fick åka par gånger i början och byta kabel efter yxbrott. Men blev mest bara skratt med BRF ordförande i den föreningen.
Hade en port på mitt förra jobb som man ofta gjorde inbrott till, genom att ta yxan och slå igenom kabeln till yttre nyckelströmställare. Som således slöt och öppnade porten. Med inbrott i bilar som följd. Efter 5-6 sådana inbrott så tyckte jag synd om BRF och gjorde en specialare.
Flyttade om nyckelbrytare på utsidan.
Borrade hål genom väggen, rakt bakom nyckelbrytaren.
Men la en förskruvning under nyckelbrytaren, med en kabel som gick lite "utvändigt synligt" innan en försvann in i ett rör genom väggen till apparatskåpet.
Slutningen till öppna från nyckelbrytaren gick således dolt "bakvägen". Och en annan kabel från nyckelbrytaren gick även synligt neråt och sen in.
I skåpet la jag sedan den "extra synliga kabeln" från nyckelbrytaren i serie med den utvändiga stoppen.
Och hade även 6 parter i kabeln som var synlig ifrån nyckelbrytaren (som egentligen var stopp). Enbart 2 behövdes till själva stoppen. De andra fyra jordade jag.
Uteliggarna fick aldrig upp den porten igen (vi installerade även mekaniskt skydd)
Fick åka par gånger i början och byta kabel efter yxbrott. Men blev mest bara skratt med BRF ordförande i den föreningen.
Du skrev i början av tråden att det finns vanliga motorvärmarstolpar men att du inte tycker om tiduret i den. Skulle det gå att koppla bort tiduret på din stolpe? En elektriker behöver säkert dra om lite kablar eller ev byta någon del men efter det har du ett uttag med kontinuerlig ström.
Ja, fast det är inte hela problemet i och för sig. Som jag också skrev så finns det inga nycklar till dom. Men dom är (var) låsta men det var som sagt inga större problem att ta sig in i dom utan nyckel även om dom var låsta. Även jag som inte är inbrottstjuv i vanliga fall lyckades med det utan att förstöra något.spendera skrev:
Så problemet blir ju att där kommer sladden att sitta i stort sett lika lättstulen som i "mitt" eget uttag idag och då har jag inte vunnit så mycket på det i slutändan.
Jag förstår inte problemet riktigt (har jag läst dåligt?)
Stjäls sladden på natten eller på dagen?
Jobbar du natt eller dag?
Är det när du är på kontoret som sladden stjäls?
Stjäls sladden när bilen är inkopplad eller annars?
Stjäls sladden på natten eller på dagen?
Jobbar du natt eller dag?
Är det när du är på kontoret som sladden stjäls?
Stjäls sladden när bilen är inkopplad eller annars?
Nyfniken skrev:
Jag jobbar dagtid Mån-Fre. Det är under dagtid som sladden används när jag är på kontoret vilket är oregelbunda tider av dagen. Jordfelsbrytare och sladd sitter kvar på väggen.
Senast stals grejorna i samband med att grannarna hade påhälsning på natten en helg kl. 02.30.
I övrigt är det svårt att säga när stölderna sker eftersom dom inte alltid fångats på bild. Men man kan nog med gott fog säga att det är troligen på nätterna, som alla andra individer som förser sig med andra människors egendom så vill dom ju helst inte bli iakttagna och dagtid är det ju folk i rörelse på området.
Står bilen där när sladden stjäls?hakan_o skrev:Jag jobbar dagtid Mån-Fre. Det är under dagtid som sladden används när jag är på kontoret vilket är oregelbunda tider av dagen. Jordfelsbrytare och sladd sitter kvar på väggen.
Senast stals grejorna i samband med att grannarna hade påhälsning på natten en helg kl. 02.30.
I övrigt är det svårt att säga när stölderna sker eftersom dom inte alltid fångats på bild. Men man kan nog med gott fog säga att det är troligen på nätterna, som alla andra individer som förser sig med andra människors egendom så vill dom ju helst inte bli iakttagna och dagtid är det ju folk i rörelse på området.