Tänkte höra med övriga elkollegor fastnat på en så enkel sak som brytare i ett äldre trapphus där man använder sig av fas tändtråd och nolla i brytaren.
Jag ska byta en till ny brytare då den tidigare gått isönder.
Provat två olika återfjädrande brytare med diod i samråd med grossisten.
Får dioden lysa när belysningen är i trappen är släkt dioden släcks när jag trycker på en av dom andra brytarna belysningen tänds.
Trycker jag på brytaren får jag inte reläet att dra.
Kan bara hålla belysningen tänd när jag håller knappen intryckt.
Pratat med grossisten dom kan tyvärr inte hjälpa mig.
Något med nollan spelar sin roll till reläet frågan bara hur jag återskapar samma funktion som tidigare brytare.
Ska läggas till att tidigare brytare har lite glödlampa.
Har inte lång erfarenhet på service och kollegor är bortresta som är vassa på det mesta😊

Redigerat:
Är du säker på att det är fas, nolla och tändtråd i brytaren? I äldre anläggningar är det vanligt att man bryter nollan istället för fasen. Har du bild på den gamla och nya brytaren?

Har svart (L)
Brun (T)
Blå (N)
Mäter jag mellan svart och blå har jag 230V utan belysningen är tänd

B Blixt 123 skrev:
Har svart (L)
Brun (T)
Blå (N)

• Gammal ljusströmbrytare utan lock monterad på en vitmålad vägg, med synliga skruvar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blixt 123 skrev:
Tänkte höra med övriga elkollegor fastnat på en så enkel sak som brytare i ett äldre trapphus där man använder sig av fas tändtråd och nolla i brytaren.
Jag ska byta en till ny brytare då den tidigare gått isönder.
Provat två olika återfjädrande brytare med diod i samråd med grossisten.
Får dioden lysa när belysningen är i trappen är släkt dioden släcks när jag trycker på en av dom andra brytarna belysningen tänds.
Trycker jag på brytaren får jag inte reläet att dra.
Kan bara hålla belysningen tänd när jag håller knappen intryckt.
Pratat med grossisten dom kan tyvärr inte hjälpa mig.
Något med nollan spelar sin roll till reläet frågan bara hur jag återskapar samma funktion som tidigare brytare.
Ska läggas till att tidigare brytare har lite glödlampa.
Har inte lång erfarenhet på service och kollegor är bortresta som är vassa på det mesta😊
Ska du verkligen ha en impulsbrytare då om det bara funkar när knappen är intryckt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ska du verkligen ha en impulsbrytare då om det bara funkar när knappen är intryckt?

• Elektrisk porslinssäkring med synlig metallskruv på vit yta.
    Skapa konto
  • Gamla keramiska proppsäkring på ett marmorerat underlag.
    Skapa konto
Blecken på sidan om lampan är återfjädrande där ska sitta rött glas som man trycker då går blecken ner skapar en slutning

B Blixt 123 skrev:
Blecken på sidan om lampan är återfjädrande där ska sitta rött glas som man trycker då går blecken ner skapar en slutning
Är det nåt med hållkretsen i reläet som inte funkar

J J-banan skrev:
Är det nåt med hållkretsen i reläet som inte funkar
Jätte bra fråga vet att visa relä om jag förstår det rätt kräver inpuls från både nolla och fas/tändtråd för att dra men kan ha fel.
Provat schneider tryckknapp med sep lampkr art:nr 1820151 samt tryckknapp 1-pol inkl glimlampa att:nr 1830147

Reläet fungerar för jag provat två andra knappar i trapphuset där fungerar det som det ska

B Blixt 123 skrev:
Har svart (L)
Brun (T)
Blå (N)
Jag var precis på en anläggning där blå var tändtråd till armaturerna och svart nolla. Det är inte helt omöjligt att blå är något annat än nolla.

Intressant 🤔 jag provade med fasen penna också vilket indikerade spänning endast på svarta ledaren där av jag tänkte det är fas mellan svart blå ledare 230V

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
B Blixt 123 skrev:
Ta och summra mellan de olika punkterna, tex bottenblecket till lampan och de olika anslutningarna, sidoanslutningen för lampan och de olika anslutningarna både när brytaren är opåverkad samt när den är påverkad.

Skriv ner varje mätresultat i en tabell/matris.
Skriv även ner var de olika trådarna satt.
Utav detta kan man få fram funktionen av varje tråd.

På bilden med den inkopplade är en annan brytare i trapphuset där ligger brun på ovansidan rakt under blå höger neder sida ligger svart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.