3 357 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Elfel i trefaskabel
Och har man backspänning så kan Phasen indikera även om säkringen är trasig. Beröringsfria mätare är, som tidigare skrivits gång på gång, mycket trubbiga instrument.
Har man smältsäkringar kan man köpa ett paket och ha i reserv då kan man ju byta alla om det är svårt att lokalisera vilken huvudsäkring som gått.
Har man smältsäkringar kan man köpa ett paket och ha i reserv då kan man ju byta alla om det är svårt att lokalisera vilken huvudsäkring som gått.
Bytt alla huvudsäkringar men felet kvarstår. Är nog i stolpen felet sitter som någon skrev tidigare.Alfredo skrev:
Kostar det mig något om energibolaget måste komma och kolla där?
Du har ingen bekant med spänningsprovare/multimeter som först faktiskt kan konstatera om en inkommande fas fallit bort. Vet inte när hur elbolaget debiterar men bäst och snabbast är ju att vara säker på att felet sitter på deras sida innan de blandas in.fruitted skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
Kollade du på elmätaren? Ibland syns det i displayen där om någon fas fattas.
Annars får du mäta dig fram och se om du har spänning på dina ingående faser. Men det ska du låta bli om du inte vet exakt vad du håller på med och har rätt mätinstrument.
För något år sedan i en tråd här smällde någon sin multimeter vid en sådan operation. Lyckades inte hitta den tråden, nån annan kanske vet?
Du ska ha en spänningsprovare och ganska bra koll om du ger dig på det.
Annars får du mäta dig fram och se om du har spänning på dina ingående faser. Men det ska du låta bli om du inte vet exakt vad du håller på med och har rätt mätinstrument.
För något år sedan i en tråd här smällde någon sin multimeter vid en sådan operation. Lyckades inte hitta den tråden, nån annan kanske vet?
Du ska ha en spänningsprovare och ganska bra koll om du ger dig på det.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Visst kan man tänka sig att det är en servissäkring som löst ut. Men det brukar vara god selektivitet mellan dem och huvudsäkringarna. De fall jag känner till där en servissäkring har löst, har gällt riktigt rejäl kortslutning, typ att man skruvat ihop två faser med en bra koppling. Då blir kortslutningsströmmen så hög att flera säkringar i serie reagerar.
Men i ditt fall låter det ju som det handlar om en överbelastning, inte kortslutning. Känns väldigt långsökt att en servissäkring skulle lösa för det, framförallt om ingen huvudsäkring löst ut.
Man kan tänka sig ett rent elfel också, att du har en dålig koppling någonstans som agerat "säkring" vid överbelastningen, men även det är rätt osannolikt.
Om du tittar på din elmätare. Vissa mätare har en indikering om vilka faser som finns. Man kan se om det finns fas fram till mätaren. Om du hittar en sådan indikering, men är osäker på hur den skall tolkas, så kan du ju prova att bryta en fas i taget med huvudsäkringarna och titta på mätaren.
Och du är säker på att du inte har några fler säkringar på vägen från mätaren till din elcentral? I vissa hus har man mätaren bredvid den enda central som finns i huset. I andra hus har man mätaren i ett skåp vid vägkanten och matningen till huvudbyggnaden går via både ett garage och ett par andra komplementbyggnader, med egna centraler med säkringar.
Om nätbolaget kommer ut och felsöker, och hittar fel på sin sida, så är det utan kostnad för dig. Men om felet finns inom ditt ansvarsområde, kan de debitera för besöket. Jag skulle nog i första hand ta in och betala för en elektriker som felsöker. Det känns som större sannolikhet att felet finns efter elmätaren.
Men i ditt fall låter det ju som det handlar om en överbelastning, inte kortslutning. Känns väldigt långsökt att en servissäkring skulle lösa för det, framförallt om ingen huvudsäkring löst ut.
Man kan tänka sig ett rent elfel också, att du har en dålig koppling någonstans som agerat "säkring" vid överbelastningen, men även det är rätt osannolikt.
Om du tittar på din elmätare. Vissa mätare har en indikering om vilka faser som finns. Man kan se om det finns fas fram till mätaren. Om du hittar en sådan indikering, men är osäker på hur den skall tolkas, så kan du ju prova att bryta en fas i taget med huvudsäkringarna och titta på mätaren.
Och du är säker på att du inte har några fler säkringar på vägen från mätaren till din elcentral? I vissa hus har man mätaren bredvid den enda central som finns i huset. I andra hus har man mätaren i ett skåp vid vägkanten och matningen till huvudbyggnaden går via både ett garage och ett par andra komplementbyggnader, med egna centraler med säkringar.
Om nätbolaget kommer ut och felsöker, och hittar fel på sin sida, så är det utan kostnad för dig. Men om felet finns inom ditt ansvarsområde, kan de debitera för besöket. Jag skulle nog i första hand ta in och betala för en elektriker som felsöker. Det känns som större sannolikhet att felet finns efter elmätaren.
I motsats till TS, så har jag ingen behörighet, men att mäta inkommande 3 faser kan väl inte vara så svårt. 230 V per fas och 400 V dem emellan - alla kombinationer.
Sen en tanke på servissäkring. Vad är det för huvudsäkringar som sitter? Det förekommer ju att folk byter passdel och huvudsäkring på egen hand och det kanske är gjort mer än en gång så man har tappat selektiviteten och har samma säkring i huset som i servisen?
Jag lämnar mätandet till elfirmanF fredrik.johansson skrev:Kollade du på elmätaren? Ibland syns det i displayen där om någon fas fattas.
Annars får du mäta dig fram och se om du har spänning på dina ingående faser. Men det ska du låta bli om du inte vet exakt vad du håller på med och har rätt mätinstrument.
För något år sedan i en tråd här smällde någon sin multimeter vid en sådan operation. Lyckades inte hitta den tråden, nån annan kanske vet?
Du ska ha en spänningsprovare och ganska bra koll om du ger dig på det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
