Och har man backspänning så kan Phasen indikera även om säkringen är trasig. Beröringsfria mätare är, som tidigare skrivits gång på gång, mycket trubbiga instrument.
Har man smältsäkringar kan man köpa ett paket och ha i reserv då kan man ju byta alla om det är svårt att lokalisera vilken huvudsäkring som gått.

Alfredo Alfredo skrev:
Men har du mätt att de verkligen är hela? Eller om du inte har den möjligheten, flyttat om dom och se om felet flyttar sig. Det är inte alls ovanligt att "ploppen" stannar kvar även om säkringen brunnit av.
Bytt alla huvudsäkringar men felet kvarstår. Är nog i stolpen felet sitter som någon skrev tidigare.

Kostar det mig något om energibolaget måste komma och kolla där?

fruitted fruitted skrev:
Bytt alla huvudsäkringar men felet kvarstår. Är nog i stolpen felet sitter som någon skrev tidigare.
Du har ingen bekant med spänningsprovare/multimeter som först faktiskt kan konstatera om en inkommande fas fallit bort. Vet inte när hur elbolaget debiterar men bäst och snabbast är ju att vara säker på att felet sitter på deras sida innan de blandas in.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
F
Kollade du på elmätaren? Ibland syns det i displayen där om någon fas fattas.

Annars får du mäta dig fram och se om du har spänning på dina ingående faser. Men det ska du låta bli om du inte vet exakt vad du håller på med och har rätt mätinstrument.
För något år sedan i en tråd här smällde någon sin multimeter vid en sådan operation. Lyckades inte hitta den tråden, nån annan kanske vet?
Du ska ha en spänningsprovare och ganska bra koll om du ger dig på det.

Visst kan man tänka sig att det är en servissäkring som löst ut. Men det brukar vara god selektivitet mellan dem och huvudsäkringarna. De fall jag känner till där en servissäkring har löst, har gällt riktigt rejäl kortslutning, typ att man skruvat ihop två faser med en bra koppling. Då blir kortslutningsströmmen så hög att flera säkringar i serie reagerar.

Men i ditt fall låter det ju som det handlar om en överbelastning, inte kortslutning. Känns väldigt långsökt att en servissäkring skulle lösa för det, framförallt om ingen huvudsäkring löst ut.

Man kan tänka sig ett rent elfel också, att du har en dålig koppling någonstans som agerat "säkring" vid överbelastningen, men även det är rätt osannolikt.

Om du tittar på din elmätare. Vissa mätare har en indikering om vilka faser som finns. Man kan se om det finns fas fram till mätaren. Om du hittar en sådan indikering, men är osäker på hur den skall tolkas, så kan du ju prova att bryta en fas i taget med huvudsäkringarna och titta på mätaren.

Och du är säker på att du inte har några fler säkringar på vägen från mätaren till din elcentral? I vissa hus har man mätaren bredvid den enda central som finns i huset. I andra hus har man mätaren i ett skåp vid vägkanten och matningen till huvudbyggnaden går via både ett garage och ett par andra komplementbyggnader, med egna centraler med säkringar.

Om nätbolaget kommer ut och felsöker, och hittar fel på sin sida, så är det utan kostnad för dig. Men om felet finns inom ditt ansvarsområde, kan de debitera för besöket. Jag skulle nog i första hand ta in och betala för en elektriker som felsöker. Det känns som större sannolikhet att felet finns efter elmätaren.

Man kan inte tänka sig att nolledaren har tagit stryk?

I motsats till TS, så har jag ingen behörighet, men att mäta inkommande 3 faser kan väl inte vara så svårt. 230 V per fas och 400 V dem emellan - alla kombinationer.

Sen en tanke på servissäkring. Vad är det för huvudsäkringar som sitter? Det förekommer ju att folk byter passdel och huvudsäkring på egen hand och det kanske är gjort mer än en gång så man har tappat selektiviteten och har samma säkring i huset som i servisen?

MultiMan
Bra tanke om eventuellt ändrade huvudsäkringar, vi har ju flera relevanta frågor som lämnats obesvarade, t ex hur kabeln kunde överhetta.

F fredrik.johansson skrev:
Kollade du på elmätaren? Ibland syns det i displayen där om någon fas fattas.

Annars får du mäta dig fram och se om du har spänning på dina ingående faser. Men det ska du låta bli om du inte vet exakt vad du håller på med och har rätt mätinstrument.
För något år sedan i en tråd här smällde någon sin multimeter vid en sådan operation. Lyckades inte hitta den tråden, nån annan kanske vet?
Du ska ha en spänningsprovare och ganska bra koll om du ger dig på det.
Jag lämnar mätandet till elfirman ;)

fruitted fruitted skrev:
Jag har själv särskild behörighet för el så jag kan en del men detta var något nytt... :thinking:
fruitted fruitted skrev:
Jag lämnar mätandet till elfirman ;)
Varför måste jag få fråga?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför måste jag få fråga?
För att jag har gjort allt jag känner att jag själv klarar av... man måste veta när det är dags att lämna över

fruitted fruitted skrev:
Jag har själv särskild behörighet för el så jag kan en del...
Men du kan inte mäta spänningen på inkommande faser? :thinking:

fruitted fruitted skrev:
man måste veta när det är dags att lämna över
Absolut! Det är nog fler som borde inse det. Dock har jag fortfarande lite svårt att förstå att du inte kan mäta inkommande faser om du har behörighet för elarbeten, men det ska jag inte lägga mig i mer.

• Gilla
Olsa2103
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.