Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 736 inlägg
Jag tror att det var oväder och åska här i natt. Jag sov som en stock men enligt uppgift så skulle det bli åska o.s.v.
Nu när jag vaknade så var delar av elen borta, vissa uttag etc. Inga säkringar har gått vad jag kan se men jag har testat att byta för säkerhets skull utan rsultat. T.ex. så har jag testat att byta säkringen till det uttaget som kylen sitter på och även dom tre säkringarna till spisen Har även testat att byta dom tre huvudsäkringarna under mätaren utan resultat.
Vad mer kan jag kolla innan jag ringer en jourelektriker?
Nu när jag vaknade så var delar av elen borta, vissa uttag etc. Inga säkringar har gått vad jag kan se men jag har testat att byta för säkerhets skull utan rsultat. T.ex. så har jag testat att byta säkringen till det uttaget som kylen sitter på och även dom tre säkringarna till spisen Har även testat att byta dom tre huvudsäkringarna under mätaren utan resultat.
Vad mer kan jag kolla innan jag ringer en jourelektriker?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att du bytt huvudsäkringar. Ser du någon indikation på elmätaren om alla inkommande faser finns? Det brukar vara små ikoner eller finnas i menyn.
Edit: nu med din bild ser det ut som 2 faser fattas. Testa att ringa nätägaren.
Det borde finnas L1 och L2 på samma sätt som om det står L3 i nederkant av displayen.
Det borde finnas L1 och L2 på samma sätt som om det står L3 i nederkant av displayen.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 736 inlägg
Ska kolla om jag lyckas fatta hur man utläser mätarens display.Anders243 skrev:
Bra att du bytt huvudsäkringar. Ser du någon indikation på elmätaren om alla inkommande faser finns? Det brukar vara små ikoner eller finnas i menyn.
Här finns dokument om elmätaren,
https://www.kamstrup.com/se-se/product-centre/omnipower-three-phase-meter#tab=Dokumentation
https://www.kamstrup.com/se-se/product-centre/omnipower-three-phase-meter#tab=Dokumentation
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 736 inlägg
Om det är i nederkant där det står L3 nu nu syftar på så här jag stegat mig igenom systemet med den enda knappen som går att trycka på och L1 eller L2 dyker aldrig upp i displayen.
Då får jag väl ringa nätägaren antar jag.
Då får jag väl ringa nätägaren antar jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 736 inlägg
Sådär, då var det anmält. Nu får vi se hur snabbt det händer saker 😀
Redan när det inte hjälpte att byta huvudsäkringar så misstänkte jag att felet inte låg hos mig men ni bekräftade det. Tack för hjälpen!
Redan när det inte hjälpte att byta huvudsäkringar så misstänkte jag att felet inte låg hos mig men ni bekräftade det. Tack för hjälpen!
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 736 inlägg
Jag var förresten ut och tittade på stolpen mellan mig och grannen och där sitter det ett litet litet skåp med bara tre 25A säkringar varav bara en såg hel ut. Men jag har inga 25A säkringar och det är ju redan felanmält så ......
Jo det är elleverantörens grejer så där bör du nog inte vara och peta. Du kan koppla om viktiga saker som kyl/frys till ett uttag på den fungerande L3-fasen tills vidare med en skarvsladd.B Bästerortarn skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 736 inlägg
Det visade sig vara dålig kabel från stolpen in i kåken.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 736 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 736 inlägg
Färdigt!
Ringde elbolaget 8:22 och dom vart färdiga för 20 min sen. Det var en dålig kabel från stolpen in i kåken som orsakade att två huvudsäkringar gick. Eftersom luftledningarna är planerade att grävas ner inom kort så fick jag en ny provisorisk kabel ovan mark in i kåken.
Den dåliga kabeln var tydligen av "30-talsmodell" och oljefylld
Ringde elbolaget 8:22 och dom vart färdiga för 20 min sen. Det var en dålig kabel från stolpen in i kåken som orsakade att två huvudsäkringar gick. Eftersom luftledningarna är planerade att grävas ner inom kort så fick jag en ny provisorisk kabel ovan mark in i kåken.
Jag hade ett liknande problem i hemmanet där en fas rök fast utan åskväder. Det fick bli en en ny serviskabel till huset från elnätsbolagets skåp, en kortare sträcka på sådär en 10 meter. Någon 30-talskabel var det inte men rimligtvis en kabel från strax efter 2a världskriget när huset byggdes. Spik och annat byggmaterial var ransonerat.B Bästerortarn skrev:Färdigt!
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 736 inlägg
Nä, jag tror inte att kabeln var från 30-talet eftersom kåken fick el på 50-talet men teknikern kallade kabeln det.ClasseClas skrev:
Jag hade ett liknande problem i hemmanet där en fas rök fast utan åskväder. Det fick bli en en ny serviskabel till huset från elnätsbolagets skåp, en kortare sträcka på sådär en 10 meter. Någon 30-talskabel var det inte men rimligtvis en kabel från strax efter 2a världskriget när huset byggdes. Spik och annat byggmaterial var ransonerat.