3 357 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Elfel i trefaskabel
Sida 1 av 2
Hej!
Jag hade fest hemma i helgen och körde en bakugn (trefasmatad) i källaren. Mitt i allt var det någon som utan min vetskap startade bastun... Efter ett tag hände något för elen till bakugnen slutade fungera och kabeln som går dit ser ut att ha blivit överhettad...
Taklampan i köket fungerar inte men när man slår igång spisen börjar lampan att lysa i taket. Plattorna blir inte varma, bara ljumma.
Spisen verkar således gå på bara en fas, ugnen (i köket) fungerar som den ska...
Är det nån som har någon idé på vad man ska göra åt detta eller är det bara att ringa en elektriker på en gång?
Jag har själv särskild behörighet för el så jag kan en del men detta var något nytt...
Jag hade fest hemma i helgen och körde en bakugn (trefasmatad) i källaren. Mitt i allt var det någon som utan min vetskap startade bastun... Efter ett tag hände något för elen till bakugnen slutade fungera och kabeln som går dit ser ut att ha blivit överhettad...
Taklampan i köket fungerar inte men när man slår igång spisen börjar lampan att lysa i taket. Plattorna blir inte varma, bara ljumma.
Spisen verkar således gå på bara en fas, ugnen (i köket) fungerar som den ska...
Är det nån som har någon idé på vad man ska göra åt detta eller är det bara att ringa en elektriker på en gång?
Jag har själv särskild behörighet för el så jag kan en del men detta var något nytt...
Ta fram späningsprovaren och mät eller ev kolla på mätaren så ser man ibland om det saknas en fas.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 768 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 768 inlägg
Byt plats på huvudsäkringarna och se om felet flyttar på sig eller byt ut alla direkt.
Kan ju också vara nästa säkring i stolpen, i en säkringslåda på vinden eller vid elmätaren, beroende på hur det ser ut hos dig.
Kan ju också vara nästa säkring i stolpen, i en säkringslåda på vinden eller vid elmätaren, beroende på hur det ser ut hos dig.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Men har du mätt att de verkligen är hela? Eller om du inte har den möjligheten, flyttat om dom och se om felet flyttar sig. Det är inte alls ovanligt att "ploppen" stannar kvar även om säkringen brunnit av.fruitted skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Hur ser det ut. Har du ett elmätarskåp, och en central, där både bastun och det drabbade uttaget är kopplade till samma central. Eller har du flera undercentraler i huset?
Det förekommer ju att det finns säkringar även mellan mätarplatsen och en undercentral.
Men förstahandsgissningen är att en huvudsäkring ändå har löst ut, men "osynligt". Din felbeskriving stämmer väldigt bra med att en inkommande fas till elcentralen är borta, huvudsäkringar skall bryta bort faser. Men det finns givetvis fler men mindre sannolika skäl för att en fas kan ha försvunnit.
Det förekommer ju att det finns säkringar även mellan mätarplatsen och en undercentral.
Men förstahandsgissningen är att en huvudsäkring ändå har löst ut, men "osynligt". Din felbeskriving stämmer väldigt bra med att en inkommande fas till elcentralen är borta, huvudsäkringar skall bryta bort faser. Men det finns givetvis fler men mindre sannolika skäl för att en fas kan ha försvunnit.
Har du gamla porslinssäkringar...?
Råkade ut för nåt liknande i sommarstugan innan vi bytte till en modern elcentral.
Frugan drog igång bänkspisen, vattenkokaren och dammsugaren samtidigt...
Trodde säkringen hade löst ut men de såg hela ut.
Däremot kunde vi använda ugnen i bänkspisen som dimmer för belysningen i halva stugan
Bytte plats på porslinssäkringara så flyttades "dimmerfunktionen" till en annan del av huset.
Nya säkringar löste problemet kortsiktigt.
Förbud att köra alla stora förbrukare löste det fram till ombyggnad med ny central där lasterna fördelats lite jämnare.
Råkade ut för nåt liknande i sommarstugan innan vi bytte till en modern elcentral.
Frugan drog igång bänkspisen, vattenkokaren och dammsugaren samtidigt...
Trodde säkringen hade löst ut men de såg hela ut.
Däremot kunde vi använda ugnen i bänkspisen som dimmer för belysningen i halva stugan
Bytte plats på porslinssäkringara så flyttades "dimmerfunktionen" till en annan del av huset.
Nya säkringar löste problemet kortsiktigt.
Förbud att köra alla stora förbrukare löste det fram till ombyggnad med ny central där lasterna fördelats lite jämnare.
Det bästa är att mäta med instrument. Porslinssäkringar går även att kolla med en testpenna typ Phasen. Det andra knepet är att känna på porslinskroppen. Ofta blir den rejält varm innan säkringen går.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Och hur kunde den bli överhettad?
