Hur kommer det sig att inte alla elektriker tar ut en behörighet? Finns det begränsningar på antalet eller vill inte företaget har flera med behörighet?

Det kostar 2000:- att ta ut själva behörigheten, alla "äldre" har inte all teori man behöver.

Skier12345 skrev:
Hur kommer det sig att inte alla elektriker tar ut en behörighet? Finns det begränsningar på antalet eller vill inte företaget har flera med behörighet?
De flesta elektriker (?) tar ut begränsad behörighet 1, men få tar ut allmän behörighet. Dels för att man, som anställd, ej behöver AB, dels för att det kostar 40-60 000 kr att läsa in den.

//Patrik

Redigerat:
Det har med ansvarsfrågan att göra att det ska vara en, det är bara större företag där man kan ha flera med "behörighetsansvar" (flera filialer tex.) . Så att man har den formella kompetensen för behörighet är inte till nån nytta för företaget om man inte står för företagets behörighet.
Att man har behörighet innebär heller inte per automatik att man har några större kunskap i "yrket" än en "vanlig" elektriker.

Kostnadsfråga.. Det är dyrt, och har man ingen plan på att starta eget eller om inte företaget vill betala för behörigheten väljer större delen att jobba på under någon annans behörighet

Patrik_Hed skrev:
Alla elektriker tar ut begränsad behörighet 1, men få tar ut allmän behörighet. Dels för att man, som anställd, ej behöver AB, dels för att det kostar 40-60 000 kr att läsa in den.

//Patrik
Vad menar du med att alla elektriker tar ut BB1? jag har inte tagit ut den iaf :)

warwick skrev:
Vad menar du med att alla elektriker tar ut BB1? jag har inte tagit ut den iaf :)
Generalisering, kallas det. ;)

//Patrik

Ytterst få har nån nytta av BB1 och BB2 och är knappast nån merit om man söker arbete som elektriker.

Så jag som inte ska öppna eget och bara vill ha BB1, för att jag får kanske en gratis utbildning.
Är det värdelöst när man söker arbete som elektriker??

Och för att kunna byta ojordat till jordade så krävs AB behörighet ??

Tack

BB1 är ingen nackdel men knappast nån förde när man söker jobb.
Ja, ska man ändra en anläggning från ojordat till jordat ska man ha eller arbeta under någon som har minst ABL.
BB1 och BB2 kan man ha nytta av tex som fastighetsskötare eller om man utför servicearbeten på maskiner eller installerar maskiner där en AB drar fram ledningarna.

Men hur vet den som är innehavare av företagets behörighet att alla andra kopplar korrekt?
Ger den ansvarige ut anvisningar hur arbetet ska ske vid varje arbete?
Svarar på frågor från kollegorna?
Åker ansvarige ut och inspekterar det som kollegorna har utfört?

Han kan skriftligen lämna ifrån sig kontrollansvaret till den montör(er) som sköter kontroll före drifttagning. Inget krav mer för hans egen skull. Återigen handlar det om vem som får hundhuvudet.

Skier12345 skrev:
Hur kommer det sig att elektrikerutbildning har krav på 1 600 timmar praktik?
Efter elutbildningen ska man göra dessa timmar som lärling på ett installationsföretag. Under lärlingstiden skriver man ner hur många timmar man utfört vissa arbetsuppgifter och skickar in till Elektrikernas Centrala Yrkesnämd. När de har godkännt att du är klar som lärling skickar de ut ett "Certifikat för starkströmselektriker". Så gick det iaf till 2000-2001 när jag gjorde detta. Osäker om det går till så idag och hur man gör på industri\energibolag.

Urmet skrev:
Efter elutbildningen ska man göra dessa timmar som lärling på ett installationsföretag. Under lärlingstiden skriver man ner hur många timmar man utfört vissa arbetsuppgifter och skickar in till Elektrikernas Centrala Yrkesnämd. När de har godkännt att du är klar som lärling skickar de ut ett "Certifikat för starkströmselektriker".
Det är en ren pappersprodukt som branchorganisationer hittat på i samförstånd med facket. Ett certifikat som saknar juridisk signifikans och har över huvudet taget ingenting med behörighet att göra.

Efter min utbildning så började jag som industrielektriker med en gång, riktig lön, ingen lärlings tid, efter ca 2 år hämtade jag ut BB1, bra att ha på dem ställen som inte den AB behörige står som ansvarig, för att serva, felsöka, montera armaturer mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.