67 860 läst ·
350 svar
68k läst
350 svar
Elektrikern påstår att de måste ta med servicebil för att få ROT..??
Hej!
Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.
Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.
Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.
Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.
Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Skatteverket "kräver" att servicebil/reseavdrag är specat på faktura för ROT annars räknar dom på att det är inbakat i arbetskostnaden och hantverkaren får nedsättning av ROT ersättningen med motsvarande schablon belopp. Dvs lägre ersättning.
Hantverkaren kan dock skriva och hävda att resekostnad ej förekommit pga av tex kort avstånd men det finns en risk i att SKV inte godkänner detta.
(Har själv råkat ut för detta när jag gjort jobb och tagit verktygslådan i handen och gått till kunden)
Hantverkaren kan dock skriva och hävda att resekostnad ej förekommit pga av tex kort avstånd men det finns en risk i att SKV inte godkänner detta.
(Har själv råkat ut för detta när jag gjort jobb och tagit verktygslådan i handen och gått till kunden)
Nej gud hur fan skulle det se ut. Det är ju nästan en kvarts kilometer, inte många vuxna män som klarar av det. Och all utrustning som krävs för att sätta takdosor kan ju väga flera kilo, det är ju knappast krav på att vara body-builder för att bli elektriker.Violina skrev:
Nej du, du ska vara glad att dom ville gå upp för trappan och inte krävde en liten hiss.
Det är något skattemässigt lurt med servicebil vill jag minnas så det finns en anledning till varför de särnoterar det.. Jag hittar tyvärr inte var jag läste det.. Tveksamt att det skulle påverka ROT-avdraget...
Där skulle jag skrivit till skatteverket och frågat. Min egen tro, är att servicebilen inte ingår då rotavdraget infördes för att ge arbetslösa hantverkare jobb. Inte arbetslösa servicebilar (för de har inen rösträtt).M Mikael K. skrev:Hej!
Kul milersättnig. 500kr/mil för den summan kan man flyga helikopter.
Staffan
Redigerat:
Nu ver ju jag att jag är kort och behöver stege till betydligt fler grejer än en normallång, men det lär väl de flesta behöva vid montage av takdosor, eller?M mrmlz skrev:Nej gud hur fan skulle det se ut. Det är ju nästan en kvarts kilometer, inte många vuxna män som klarar av det. Och all utrustning som krävs för att sätta takdosor kan ju väga flera kilo, det är ju knappast krav på att vara body-builder för att bli elektriker.
Nej du, du ska vara glad att dom ville gå upp för trappan och inte krävde en liten hiss.
Det är något skattemässigt lurt med servicebil vill jag minnas så det finns en anledning till varför de särnoterar det.. Jag hittar tyvärr inte var jag läste det.. Tveksamt att det skulle påverka ROT-avdraget...
Nu verkade just denna elektriker inte generas av något. När jag frågade om posten kopplingsmaterial a 300 kronor + moms stammade han något om att systemet gör så självt. I o m att allt utom sockerbitar redan var upptaget så ville han med andra ord ha 300 kronor+moms för 7 sockerbitar . (finns nåt finare namn.)
Jag har köpt ROT-arbete vid minst 5 tillfällen.
Samtliga gånger har servicebil ej debiterats (fanns ej heller någon servicebil) och fakturorna har sett ut såhär men med andra belopp.
Arbete 10 000 kr - 3000 kr Rot, att betala 7000 kr.
Att det skulle vara ett krav från SKV har jag svårt att tro.
Samtliga gånger har servicebil ej debiterats (fanns ej heller någon servicebil) och fakturorna har sett ut såhär men med andra belopp.
Arbete 10 000 kr - 3000 kr Rot, att betala 7000 kr.
Att det skulle vara ett krav från SKV har jag svårt att tro.
Jag vet såklart inte vad ni avtalat men:
Visa bilaga 484116
Konsumenttjänstlagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716
Visa bilaga 484116
Konsumenttjänstlagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716
Och den var godkänd att använda för denna typen av arbete?M Mikael K. skrev:
"En liten stegpall" duger gott åt en själv hemma i sitt eget hus när man utför arbete, men eftersom det för elektrikern är på dennes arbetsplats så finns det faktiskt krav på att stegen ska vara CE märkt..
Edit: den ska också överensstämma med kraven I AFS:en
Är/gör din stegpall det?
Om ja, tycker du att elektriker ska förutsätta att alla kunder har erforderliga hjälpmedel hemma, och är du isåfall beredd att betala extra för att de behöver åka tillbaka till firman och hämta när du inte har det?