Den stora "fördelen" med kickback är att den döljs för slutkunden.

Leverantören säljer en server till systemintegratören för 10000:-
Systemintegratören säljen den till slutkund för 11000:- (10% marginal)
Vid kvartalet slut sammanställer leverantören hur mycket systemintegratören köpt, och ger pengar till systemintegratören baserat på detta.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Och just detta har stora kunder "fattat" och kräver sin del av kick-back:en

Jag googlade på Prefix 3G1,5, det är väl flexrör med kabel i? Förutom 100 m sådant skall ni alltså ha 50 m rör (slang) till, är det till datakabeln?
Rören och klamrarna kostar hälften på eldirekt.se. Jag tycker att det är litet lustigt att han specat klamrarna men dessutom har "fästmaterial" vilket antagligen är sockerbitar, eltejp, torixhattar osv.

Sedan kanske uttagen inte sitter på så bra platser ändå om han måste klamra fast så mycket utanpåliggande kabel som han gjort; 200 klamrar blir ju i alla fall några meter kabel (vi som lekmän har använt klammeravstånd mellan 15 och 45 cm beroende på hur mycket kabeln svänger när vi klamrat).

Som jämförelse på timpriset: Elektrikern vår plattläggare anlitade vid vår badrumsrenovering kostade cirka 430 kr/tim. Vi behövde dessutom inte betala mer än en "framkörningsavgift" totalt tror jag vilket var tur eftersom han kom och småpillade flera gånger. I och för sig ligger elfirman mindre än en km bort. Kommunikationen var bra, resultatet var bra och blev billigare än vad vi räknat med. En bra elfirma!

O
Alfredo skrev:
Antag att bilvaxaren anser sig veta att kunden har köpt ett "skitvax" som ej går att använda med fackmannamässigt resultat. Enligt KTJL §6 är då näringsidkaren skyldig att avråda kunden. Det finns rätt starka krav kring denna avrådan.
Du har helt missförstått innebörden av paragrafen!
Så här står det i lagtexten:

6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.

Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar.

Kan konsumenten inte anträffas eller får näringsidkaren av annan orsak inte anvisningar av honom inom rimlig tid, skall näringsidkaren avbryta påbörjat arbete. Detta gäller dock ej, om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten ändå önskar få tjänsten utförd.
Syftet med den här paragrafen är att hindra försäljare och tjänsteleverantörer från att lura på kunder saker och arbeten de inte behöver. Om du t.ex. vill mögelsanera en källare utan mögel så är det saneringsfirmans skyldighet att avråda dig eftersom arbetet inte "kan anses vara till rimlig nytta". Samma sak gäller om du vill installera ett grovskydd i din lägenhet mitt inne i stan där det inte behövs, byta el- eller VVS-stammar trots att de är i gott skick, osv. Paragraffen gäller även fall där du har ett ruttet hus, rutten bil, rutten båt eller uråldrig tv, stereo, dator eller annan pryl och där kostnaden för reparation eller tillägg är större än återanskaffningsvärdet och/eller det kvarstående reella försäljningsvärdet. Då skall du också avrådas från att köpa tjänsten eller tillägget.

Jag sitter och skriver det här på stadsbiblioteket, där även vår konsumentvägledare har sitt kontor, och passade på att sticka in huvudet och fråga om din tolkning. Svaret är att visst kan du som elektriker informera kunden om det finns bättre fabrikat än de som säljs på GeKås/Ö&B/Biltema, du kan till och med avråda dem från att köpa dem, men i slutänden så är det upp till kunden att välja vilka uttag de vill ha. Självklart kan du avböja att utföra arbetet men då är det ditt personliga val och ingenting du kan motivera med lagstiftningen.

Alfredo skrev:
Enligt KTJL $4 skall näringsidkaren utföra tjänsten fackmässigt. Om näringsidkaren anser att han ej kan göra jobbet fackmässigt har jag rätt stor förståelse för att han avböjer jobbet.
Så här säger paragrafen:

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Notera särskilt stycket jag understrukit. Du har alltså en skyldighet att lyssna på kunden och om det går göra som denne vill ha det. Fackmannamässigt i sammanhanget handlar om att du skall installera uttaget på ett korrekt sätt och i rätt miljö. Där ingår inte att avgöra vilka tillverkare och produkter som är bra nog att användas på den svenska marknaden. Det tillsynsansvaret ligger på elsäkerhetsverket, och där arbetar du inte eller hur?

Grottan skrev:
Och just detta har stora kunder "fattat" och kräver sin del av kick-back:en
Hur kontrolleras det? Annars borde det vara lätt att försöka fuska med. Säg att du har tex XXX som levererande grossist, där får du en speciellt "konto" som visar ett högre nettopris än vad du eg har (som du sen skickar för kontroller). Sen betalar grossisten dig mellanskillnaden?

Om man istället anger grossisten XXX "officiella" prislista(den utan rabatter, borde vara lika för alla som vill se den?) och den rabatt man ger utifrån den så borde det vara svårare att fuska??
(Blir kanske svårare att jämföra anbud om det är många olika grossister?)

Steamboy skrev:
Du har alltså en skyldighet att lyssna på kunden och om det går göra som denne vill ha det. Fackmannamässigt i sammanhanget handlar om att du skall installera uttaget på ett korrekt sätt och i rätt miljö. Där ingår inte att avgöra vilka tillverkare och produkter som är bra nog att användas på den svenska marknaden. Det tillsynsansvaret ligger på elsäkerhetsverket, och där arbetar du inte eller hur?
Jag vet inte vad elsäkerhetsverket eller min arbetsplats har med detta att göra. Mitt inlägg var en kommentar till Mikael_Ls inlägg där han skrev "Det är som att vaxa bilar men vägra använda det vax som kunden vill ha på sin bil".

Men hur tycker du att bilvaxaren/hantverkaren ska agera om en kund kommer och vill ha bilen vaxad med ett "skitvax" som han blivit pålurad och som egentligen bara är vanligt vatten? Kunden insisterar på att få bilen vaxad med denna "produkt". Som hantverkare avråder du med motiveringen att det ej går att vaxa med vatten, men kunden är övertygad om sin "produkts" förträfflighet och vill ändå ha arbetet utfört.

Ska du som hantverkare då "lyssna på kunden" och vaxa med vatten? Anser du det fackmannamässigt? Jag tycker det fackmannamässiga i detta läge är att avstå arbetet!

D09 skrev:
All respekt för elektriker och dess kompetens, likaså svensk lagstiftning och dess krav. Vi har ganska få el-relaterade olyckor i jämförelse med andra delar av världen.
Det var ett rätt intressant påstående så jag försökte undersöka det lite.

Intressant nog så tycks Sverige ha ungefär dubbelt så mycket elrelaterade dödsfall per capita som de övriga nordiska länderna. Detta enligt denna masters-uppsats som undersökt frågan: http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/Diplomityo_Kinnunen_2013.pdf

Så vitt jag kan förstå så är den svenska lagstiftningen och regleringarna inom elområdet snarlika de övriga nordiska ländernas vilket skulle kunna tolkas som att svenska elektriker är slarvigare än sina kollegor i grannländerna, eller bara att svenskar är oförsiktigare rent generellt.

Efter lite vidare undersökningar har jag också kommit på att det finns åtminstone ett civiliserat land som tillåter hempulare att koppla sin el själv, nämligen USA. Deras olycksstatistik på el-området är därför också intressant. Det bästa jag hittar på den fronten är denna artikel från en elektriker-tidning: http://www.ecmag.com/section/safety/alarming-statistics
Där talas om 350 el-relaterade dödsfall per år vilket är ungefär dubbelt så mycket som i Sverige (och alltså fyra gånger mer än i Danmark/Norge/Finland). Huruvida detta beror på inkompetenta lekmän är förstås svårt att avgöra. Artikeln från elektriker-tidningen antyder att det kanske inte är så då de förfasas över att 34% av dödsfallen är arbetare på byggarbetsplatser, en närmast obefintlig kategori bland nordiska eldödsfall.

Sammanfattande slutsatser av denna mycket lilla litteraturstudie blir att Sverige inte har något särskilt att skryta över på elsäkerhetsområdet. Att lätta på reglerna för lekmän som vill utföra elarbeten leder antagligen till fler elolyckor men det är oklart med hur mycket.

• Gilla
gasolgrill och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag hyser tveksamheter mot påståendet att vi i Sverige skulle ligga "sämre" till än tex USA så undrar jag vilken statistik som ligger till grund för påståendet. Den statestik som , så vitt jag förstår och i Sverige, räknar även in glömda spisplattor, felande kylskåp mm mm som elolyckor. Den typ av elolyckor har ju som alla förstår inget med elinstallationer att göra.
Mitt tvivel grundar sig, helt subjektivt, på egna erfarenheter efter att arbetat i många olika lönder med mycket olika synsätt på elsäkerhet.

D09
Påståendet av ju givetvis min subjektiva åsikt efter ha varit i många olika länder och sett hur skumma synliga anslutningar som helst.

Tror inte Sverige är bäst men jag känner mig ganska trygg överlag.
Vi blir bättre och bättre iaf tolkar jag det som.

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Rapporter/Rapport elolyckor 2010.pdf

Där jag sett lite udda hemmalösningar här i sverige är oftast på landsbygd, mindre nogräknade företag med märklig syn på personalens säkerhet. ( hemmapul )

Mikael_L
@Alfredo et al.
Mitt inlägg var ett fyrkantigt och hårt generaliserande inlägg som svar på fallacken's dito. ;)

Det som fallacken tyckte var fel var att kunden fick sina egna billiga nätverksuttag monterade.

Att en elektriker givetvis inte kan montera icke godkänt material i en starkströmsinstallation, då det är ett lagbrott, är självklart.
Och jag tycker det även hör till alla yrkesmäns roll att råda och rekommendera för kundens bästa. Och även att ibland, i svåra omständigheter, hoppa över att öht ta ett jobb.

Nu är det ju så att en del hantverkare inte råder för kundens bästa, utan för sitt eget bästa mitt i siktet.

I vilket fall skrev fallacken ner sina åsikter på ett sätt som gör att jag mycket svårligen skulle kunna se h*n anlitat av mig personligen.
Att tycka att jag som beställare inte har något med valet av material att göra känns ju helt urbota.
Jag tycker att jag anlitar en elektriker ska jag kunna t.ex. ställa krav på att jag vill ha en installation med VP-rör även om elektrikern vill jobba med slang, eller tvärtom.
Likaså ska en rörmokare böja sig för mitt krav att jag vill ha mina rör lödda istället för med presskopplingar, om jag så önskar.

Självklart är hela detta med materialvalet en enda lång utdragen gråszon, men att tycka att kunden "bara ska hålla käft och vara glad över att man ens kommer och jobbar" är en ganska unken attityd i en tjänstebransch.

Sen måste jag ha skrivit fel någonstans där, iom att elmont höll med mig ... ;)
Jag har inte riktigt klurat ut vad ... :p

att el är uppdragen säger inte nåt. kan va hur mycket som helst efterjobb. hade ni inte pratat först med en egen eletriker om ritningar och. ev "brukare" typ. data, spottar , vilket fabrikat på komponenter mm. allt efterjobb kostar skjortan.I princip skulle ni va bättre pålästa. läs av faktura och avtalet med elfirman. konsultera en oberoende som kan besikta, om ni ska dra detta längre.

O
Alfredo skrev:
Jag vet inte vad elsäkerhetsverket eller min arbetsplats har med detta att göra.
Du verkar inte heller veta vad en retorisk fråga är.

Alfredo skrev:
Ska du som hantverkare då "lyssna på kunden" och vaxa med vatten? Anser du det fackmannamässigt? Jag tycker det fackmannamässiga i detta läge är att avstå arbetet!
Jag tycker du för ett barnsligt och helt poänglöst resonemang. Det som diskuteras är billiga men i allt väsentligt godkända och fungerande uttag. Att montera sådana kan aldrig under några omständigheter ses som icke-fackmannamässigt. Sen är det givetvis så att ett dyrare uttag ifrån en stor tillverkare skulle kunna ha längre livslängd, bättre garantivillkor, vara lättare att installera och förhoppningsvis möjligt att ersätta med ett identiskt uttag tio år senare. Det har dock inte det minsta med huruvida arbetet med att installera uttaget blir fackmannamässigt eller inte.

Mikael_L skrev:
@Alfredo et al.
Mitt inlägg var ett fyrkantigt och hårt generaliserande inlägg som svar på fallacken's dito. ;)

Det som fallacken tyckte var fel var att kunden fick sina egna billiga nätverksuttag monterade.

Att en elektriker givetvis inte kan montera icke godkänt material i en starkströmsinstallation, då det är ett lagbrott, är självklart.
Här är vi nog helt överens. :)

Mikael_L skrev:
Och jag tycker det även hör till alla yrkesmäns roll att råda och rekommendera för kundens bästa. Och även att ibland, i svåra omständigheter, hoppa över att öht ta ett jobb.
Även här verkar vi rätt överens. :)

Mikael_L skrev:
Nu är det ju så att en del hantverkare inte råder för kundens bästa, utan för sitt eget bästa mitt i siktet.
Ja såna finns det naturligtvis. Skitstövlar och giriga typer hittar man i alla branscher... Vi är nog överens. :)

Mikael_L skrev:
I vilket fall skrev fallacken ner sina åsikter på ett sätt som gör att jag mycket svårligen skulle kunna se h*n anlitat av mig personligen.
Att tycka att jag som beställare inte har något med valet av material att göra känns ju helt urbota.
Jag tycker att jag anlitar en elektriker ska jag kunna t.ex. ställa krav på att jag vill ha en installation med VP-rör även om elektrikern vill jobba med slang, eller tvärtom.
Likaså ska en rörmokare böja sig för mitt krav att jag vill ha mina rör lödda istället för med presskopplingar, om jag så önskar.
Håller med, ogillar slang och är lite smårädd för presskoplingar. Överens. :)

Mikael_L skrev:
Självklart är hela detta med materialvalet en enda lång utdragen gråszon, men att tycka att kunden "bara ska hålla käft och vara glad över att man ens kommer och jobbar" är en ganska unken attityd i en tjänstebransch.
Överens igen. :)

Mikael_L skrev:
Sen måste jag ha skrivit fel någonstans där, iom att elmont höll med mig ... [bild]
Jag har inte riktigt klurat ut vad ... [bild]
Återkommer när jag kommit på det. ;) Hur som helst är vi nog rätt överens. :)

Steamboy skrev:
Retorisk eller inte, jag förstår inte vad frågan har med ämnet bilvaxning att göra.

Steamboy skrev:
Jag tycker du för ett barnsligt och helt poänglöst resonemang.
Jag kan också känna att denna "diskussion" med dig blivit rätt barnsligt och poänglös. Därför är den för min del nu avslutad.

Steamboy skrev:

Jag tycker du för ett barnsligt och helt poänglöst resonemang. Det som diskuteras är billiga men i allt väsentligt godkända och fungerande uttag. Att montera sådana kan aldrig under några omständigheter ses som icke-fackmannamässigt. Sen är det givetvis så att ett dyrare uttag ifrån en stor tillverkare skulle kunna ha längre livslängd, bättre garantivillkor, vara lättare att installera och förhoppningsvis möjligt att ersätta med ett identiskt uttag tio år senare. Det har dock inte det minsta med huruvida arbetet med att installera uttaget blir fackmannamässigt eller inte.
Hur kan du veta att de CE godkända uttagen är säkra? CE godkänd är att tillverkaren påstår att varan uppfyller alla krav, det görs aldrig några stickprov för att se att varan som kommer ut till kund faktiskt uppfyller kraven. Om då kunden har köpt dessa på Sveriges största galne Gunnar butik så gör det att jag inte skulle sätta upp dom. Har varan även en intertek certifierande så skulle jag utan problem montera upp uttagen, oavsett pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.