P
Nissens Nissens skrev:
1000:- för ett jobb för en hantverkare låter skummast. Det kostar det i stort sett att köra fram och tillbaka till kunden..
Vad kostar 1000 kr att köra mindre än en mil till kunden? Motivera varför en hantverkare har multum högre omsättning på en bil än en taxi.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T
Rkarlsson skrev:
Vad kostar 1000 kr att köra mindre än en mil till kunden? Motivera varför en hantverkare har multum högre omsättning på en bil än en taxi.
Hantverkaren är en större risk på vägarna så försäkringen ligger på multum. Då blir det multum + 200% påslag. Elementärt kära Watson

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
T TechChad skrev:
Hantverkaren är en större risk på vägarna så försäkringen ligger på multum. Då blir det multum + 200% påslag. Elementärt kära Watson
Taxikurir sthlm 292 kr för 10 km och 15 min.

Nissens, 10km 15 minuter 10 000 kr.

Det är ju värre ockerpriser än ryttarna som kör på rullande Arlanda-sthlm central som tog runt 7-8000 kr.

;)

• Haha
TechChad
  • Laddar…
Nissens
Rkarlsson skrev:
Ja du, räkna själv, vad kostar en bil per mil, och vilken timpeng kostar hantverkaren? Båda tickar samtidigt på resan. Ovanpå den pengen blir det inte mycket över till arbetstid och materiel.

T
Rkarlsson skrev:

Det är ju värre ockerpriser än ryttarna som kör på rullande Arlanda-sthlm central som tog runt 7-8000 kr.

;)
Nu får du ta och lugna ner dig. Börjar lika hets mot folkgrupp...
Klart hantverkaren ska ha betalt en redig slant innan hen påbörjat själva arbetet hen i själva verket är anlitad att utföra. Du måste ju förstå att det är hårt och svettigt att vara hantverkare! Dom har det så svårt ekonomiskt att dom måste åka iväg på bjudfrukost hos grossisterna, o även denna resa får du betala.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
morotsman och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Rkarlsson skrev:

;)
Skall de bara en väg menar du?
En hantverkare har bättre lön än en taxichaffis, och har verktyg. Enligt dig så skall då en taxichaffis ha 600:- tur och retur. Hantverkaren kostar definitivt mer...
Skall hantverkaren dessutom jobba och använda materiel så är 1000:- helt orealistiskt.

T
Nissens Nissens skrev:
Ja du, räkna själv, vad kostar en bil per mil, och vilken timpeng kostar hantverkaren? Båda tickar samtidigt på resan. Ovanpå den pengen blir det inte mycket över till arbetstid och materiel.
Jag borde göra fler jobb hos dig hör jag!
Byta glödlampa 10.000:- utan att det blir en tråd på byggahus om det. Me like!

Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Ok, så om vi räknar med 100 kr / mil och 700 kr/h.

Vad kostar det då resan om det är 3 km och 5 minuters bilväg enkel resa? Vi kan vara snälla och avrunda till 30 minuter fram och tillbaks.

Nissens
T TechChad skrev:
Jag borde göra fler jobb hos dig hör jag!
Byta glödlampa 10.000:- utan att det blir en tråd på byggahus om det. Me like!
Du har nog aldrig drivit företag...

Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så om vi räknar med 100 kr / mil och 700 kr/h.

Vad kostar det då resan om det är 3 km och 5 minuters bilväg enkel resa? Vi kan vara snälla och avrunda till 30 minuter fram och tillbaks.
Det är ju bara en del av kostnaden. Utöver det skall arbete utföras och materiel användas...

T
Nissens Nissens skrev:
Du har nog aldrig drivit företag...
Om du bara visste...

T
Nissens Nissens skrev:
Det är ju bara en del av kostnaden. Utöver det skall arbete utföras och materiel användas...
Precis och då blir det ännu dyrare! Alla vet att elektrikersvett är mer värt en guld!

Fairlane
Jag fick för övrigt en räkning från sotaren nyss.
Han var här och sotade en braskamin, inspekterade och godkände även densamma, samt rengjorde och dammsög ur den efter sotning. 574 kronor inklusive moms. Jag kanske ska ringa och fråga om det inte saknas 3000 kr på fakturan?!

• Gilla
Mikael K. och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T TechChad skrev:
Om du bara visste...
Och du gjorde jobb för 1000:- inklusive allt?
Då gissar jag att du inte har verksamheten kvar..

Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Jag fick för övrigt en räkning från sotaren nyss.
Han var här och sotade en braskamin, inspekterade och godkände även densamma, samt rengjorde och dammsög ur den efter sotning. 574 kronor inklusive moms. Jag kanske ska ringa och fråga om det inte saknas 3000 kr på fakturan?!
Fin jämfötelse... not.
Tror du en hantverkare har uppdrag samtidigt utmed hela gatan?
Sotare bokar ju upp hela områden och har i stort sett inga resor per fastighet...och vilket materiel gör de slut på? jösses...

T
Nissens Nissens skrev:
Och du gjorde jobb för 1000:- inklusive allt?
Då gissar jag att du inte har verksamheten kvar..
1000kr för fem min jobb är fina fisken!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.