67 862 läst ·
350 svar
68k läst
350 svar
Elektrikern påstår att de måste ta med servicebil för att få ROT..??
skulle de ta ut 18,5kr/mil så hade ju skv inte kunnat säga något. Det rimliga är ju att minimera alla de pålägg som är utanför timpris. De kan t.o.m. låta kunder få köpa till inköpspris. Sen har de timpris därefter....M Mikael K. skrev:
Det kanske vore mer rätt att en duktig hantverkare hade statsministerlön än den fånen vi har på posten nu. Det är en odugling i sin renaste form.Rkarlsson skrev:
Jag tycker vi röstar på Stego1 för statsminister! då blir det ordning på torpet med alla rot o rut och stackars hantverkare som inte har råd med mat på bordet.S Stego1 skrev:
Jodå, hantverkaren får lön även när han kör bilen. För 1000:- får man inte mycker hantverksarbete utfört inklusive resor och materiel.Rkarlsson skrev:
Hur kan du anta att hantverkaren inte får lön när han kör bil? Självklart får hen lön då också. Och de pengarna skall också komma från kunderna, allt betalas av kunderna.Fairlane skrev:
Jag antar att det INTE kommer till arbete och material på själva resan???
Se själv vad du skrev: "1000:- för ett jobb för en hantverkare låter skummast. Det kostar det i stort sett att köra fram och tillbaka till kunden.."
Jag skulle nog påstå att med 700 kr/h plus 100 kr/mil så kan en hantverkare som bor nära göra ett jobb hos mig i cirka en timme och så landar vi på omkring 1000-lappen. Materialkostnad kan vara allt från 0 kronor och uppåt.
Har man behov av en timmes jobb så hade åtminstone jag gjort det själv istället. På en timme hinns inte mycket med...Fairlane skrev:
Jag antar att det INTE kommer till arbete och material på själva resan???
Se själv vad du skrev: "1000:- för ett jobb för en hantverkare låter skummast. Det kostar det i stort sett att köra fram och tillbaka till kunden.."
Jag skulle nog påstå att med 700 kr/h plus 100 kr/mil så kan en hantverkare som bor nära göra ett jobb hos mig i cirka en timme och så landar vi på omkring 1000-lappen. Materialkostnad kan vara allt från 0 kronor och uppåt.
M Mikael K. skrev:Hej!
Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.
Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.
Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
HejM Mikael K. skrev:Hej!
Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.
Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.
Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
tyvärr är det så att Skatteverket kräver att man tar ut för resa eller bil. Det får man inte rotavdrag på. Gå in och läs på Skatteverket om det.
Är företagare så har fått den läxan av Skatteverket blev nekad ersättning pga att det var fast pris och inga resor
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 302 inlägg
Det är ett krav att reseersättning tas upp, iaf för Rut som vi använder (nätverk). Det beskedet fick jag av en på Skv.D Derbyboy skrev:
Däremot kan man, som vi gör när det är i närheten, sätta upp reseersättning och sedan ge 100% rabatt på denna.
'M Mikael K. skrev:Hej!
ska elektrikern gå?
klart du ska betala för bilen.
varför skulle storleken på jobbet avgöra avgift på servicebilen?
ett så litet skitjobb klarar man själv.
Jag har oxå råkat ut för att SKV vägrat betala ut ROT när jag inte specat bilkostnaden. Detta trots att jobbet var hos grannen.Mazen skrev:
Skatteverket "kräver" att servicebil/reseavdrag är specat på faktura för ROT annars räknar dom på att det är inbakat i arbetskostnaden och hantverkaren får nedsättning av ROT ersättningen med motsvarande schablon belopp. Dvs lägre ersättning.
Hantverkaren kan dock skriva och hävda att resekostnad ej förekommit pga av tex kort avstånd men det finns en risk i att SKV inte godkänner detta.
(Har själv råkat ut för detta när jag gjort jobb och tagit verktygslådan i handen och gått till kunden)
Det bästa med det här är ju att alla som gnäller över att hantverkare tar betalt för resa och tycker det är fel får allt ta och tänka om. Det här bevisar ju att tom staten är på hantverkarens sida.
Jag tror det här är ett försök av hantverkarna att ta över riksdagen. Dom tjänar bättre än statsministern och har skatteverket på sin sida. Man vill ju inte ens veta vilka somnkommer stå på deras sida här näst, kanske tom kunden
Jag tror det här är ett försök av hantverkarna att ta över riksdagen. Dom tjänar bättre än statsministern och har skatteverket på sin sida. Man vill ju inte ens veta vilka somnkommer stå på deras sida här näst, kanske tom kunden