Jag tycker det är ett så anmärkningvärt fel att du borde kontakta elfirman och begära att en elektriker rmed egen behörighet kommer ut och kontrollerar installationen. Jag antar att den som kopplade här inte jobbade med egen behörighet.

Killen som kopplade så grovt fel bör inte få göra sådana jobb på egen hand. Just det fel han skapade kunde (såvitt du beskrivit det i tråden) troligen inte blivit farligt, bara dålig funktion. Men om du ex. hade haft något som kopplades utanför jordfelsbrytaren dessutom så hade det blivit livsfarligt med denna felkoppling (den bröt ju bort skyddjord vid utlösrt jfb).

Det finns fler snarlika felkopplingsvarianter som kan bli förödande. Det finns helt enkelt inget utrymme för "laborationer" när man kopplar PEN ledare, det måste sitta i ryggmärgen hur det skall vara gjort.

Kontaktade faktiskt firman i samma veva som jag postade mitt inlägg och har fått svaret att personen i fråga är fullt behörig och att alla människor kan göra fel...Sen vet jag inte hur vanligt det är att man "mäter allt" som Rikard  Ågren skrev... Har fått elcentralerna bytta i ett tidigare hus också och även där strulade en helt annan elektriker från en helt annan firma lite innan han fick till det. Jag följde inte arbetet så ingående den gången men jag vet definitivt att han slog till strömmen i ett tidigt skede, blev nämligen förvånad över just detta...Jag trodde att man vanligtvis hade strömmen bruten redan i serviscentralen under allt arbete med elcentralen men det båda elektrikerna har gjort är att koppla på så fort de monterat den nya centralen. Därefter har de ibland haft centralens brytare avslagen vid arbetet i centralen men många gånger har de även haft den påslagen under arbetet. Den förra elektrikern höll till och med på att få sig en kyss, han skulle skruva åt en ledande skruv och kom på i sista sekunden att strömmen låg på där...

Nä, ett sådant fel gör man inte om man vet vad man håller på med, och är nykter. Men har du fått det svaret så är det nog inte så mycket mer att göra än att sluta anlita dem (skulle inte skada med firmanamn här).

Vill hellre klanka ner på min tidigare elektriker än min senaste, för även om han gjorde fel så rättade han åtminstone till det.

Den förra elektrikern bytte två elcentraler, i den första sa han att man var tvungen att ha press-skarvar om man skarvade i elcentralen och skarvade på så vis där det behövdes. I den andra centralen sa han "man ska ju inte jobba ihjäl sig" och skarvade med vanliga "ubåtar" eller liknande...

Kändes som att den första gjorde mer fel men det kanske bara är jag som tycker...

Skarvarna i centralen ska vara tillgängliga för provning och inspektion såvida de inte är utförda med presshylsa. Om man skarvar i central och skarven ligger långt inne i ormboet så är det mest rätt med presshylsa. Är skarven åtkomlig så går det bra med u-båt eller liknande.
Många elektriker kör presshylsa som standard vid skarv i centralkapsling eftersom detta är det mest "ordentliga".
Så hurvida vilket som är rätt eller fel är en bedömning som din elektriker gjort utifrån förutsättningarna.
Hur som helst tycker jag det är småsint att komma med pekpinne på sådana struntsaker.

Då låter det för mig som att den felkopplade PENledaren fortfarande "leder". Det är en typ av fel man inte gör, framförallt så slår man inte på spänningen med ett sådant fel i centralen.

Minns som sagt inte vad den första elektrikern gjorde för fel med jordfelsbrytaren men det var definitivt något liknande. Och även den gången så upptäcktes felet först efter att strömmen var på och JFB löste när den inte skulle...

Men hela grejen med att han höll på att skruva på en ledande skruv då? Hade inte det kunnat gå mindre bra?

Vad ska man egentligen kolla upp när man anlitar en elektriker? Båda dessa har kommit ifrån "största firman på orten" typ... Men det kanske är det som är felet...

qrz skrev:
Men hela grejen med att han höll på att skruva på en ledande skruv då? Hade inte det kunnat gå mindre bra?
Det är väl ganska lätt hänt. Har några jobb i huvudet och lite stressad och så vidare. Lite småstressad när kunden står och kollar över axeln och övervakar varje rörelse och så... ;):cool: Jag bröt av en tumstock en gång när en person stod och kollade över axeln på mig. :D

//Patrik

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Hehe, kanske är det som är mitt problem då... Att jag tittar för mycket över axeln så att folk börjar göra fel...

qrz skrev:
Hehe, kanske är det som är mitt problem då... Att jag tittar för mycket över axeln så att folk börjar göra fel...
Precis, du är en sån kund som gör att målaren tapetserar med fel ända utåt :D

(har faktiskt hänt på ett ROT-projekt där en lgh-innehavare beställde lite extrajobb, det skilljde iofs inte mkt på nyans på fram och baksida och målaren börjar bli lite gammal och synen är väl därmed lite si o så)

Där jag arbetar (utveckling av elektronik även innehållande "starkström") ritas, kontrolleras och fastställs en ritning av olika personer. Själva apparaten byggs t ex av verkstaden och provas/kontrolleras sedan av någon annan i projektet. Ska den sedan uppfylla vissa normer, vilken den nästan alltid ska (t ex för CE-märkning eller MIL-std), görs även regelrätta prov av detta - ibland inom företaget men även genom att anlita externa företag.

Att alla kan göra fel då och då är nog mänskligt, men det jag inte förstår är varför en elinstallation inte kontrolleras efter att elektrikern (med eller utan egen behörighet) är färdig och detta av någon annan än av den elektrikern som gjort installationen så att felen fångas upp.

Men anledning av detta känns det som man tar det lätt när det gäller elinstallationer där elektrikern i bästa fall kontrollerar sin egen installation.

Hade elektrikern som TS skrev om gjort någon egenkontroll överhuvudtaget, eller var det kanske i samband med spänningstillslag som kontrollen gjordes?

/Rob

Ja visst ska det göras kontroller, kontrollera pen ledaren gör man väl lämpligen spänningslöst genom en okulärbesiktning. Likaså kontrolerar man att alla andra ledare har kommit på rätt skenor och sitter fast. Sedan finns det ju också en hel del testar man gör med spänningen påsatt.
Men visst hade det varit bra med en kontroll av en utomstående. Men då hade nog kunderna klagat ännu mer över priserna. På större eljobb är det väldigt vanligt med elbesikningar av utomstående.

robhol skrev:
Där jag arbetar (utveckling av elektronik även innehållande "starkström") ritas, kontrolleras och fastställs en ritning av olika personer. Själva apparaten byggs t ex av verkstaden och provas/kontrolleras sedan av någon annan i projektet. Ska den sedan uppfylla vissa normer, vilken den nästan alltid ska (t ex för CE-märkning eller MIL-std), görs även regelrätta prov av detta - ibland inom företaget men även genom att anlita externa företag.

Att alla kan göra fel då och då är nog mänskligt, men det jag inte förstår är varför en elinstallation inte kontrolleras efter att elektrikern (med eller utan egen behörighet) är färdig och detta av någon annan än av den elektrikern som gjort installationen så att felen fångas upp.

Men anledning av detta känns det som man tar det lätt när det gäller elinstallationer där elektrikern i bästa fall kontrollerar sin egen installation.

Hade elektrikern som TS skrev om gjort någon egenkontroll överhuvudtaget, eller var det kanske i samband med spänningstillslag som kontrollen gjordes?

/Rob
Skulle kunden vilja betala för en sådan kontroll? På ett eller annat sätt så är det ju kunden som får betala.

//Patrik

qrz skrev:
Jag trodde att man vanligtvis hade strömmen bruten redan i serviscentralen under allt arbete med elcentralen men det båda elektrikerna har gjort är att koppla på så fort de monterat den nya centralen. Därefter har de ibland haft centralens brytare avslagen vid arbetet i centralen men många gånger har de även haft den påslagen under arbetet. Den förra elektrikern höll till och med på att få sig en kyss, han skulle skruva åt en ledande skruv och kom på i sista sekunden att strömmen låg på där...
Om jag inte minns helt galet så kan en Hager-central hålla IP20-skyddsklassning (alltså samma klassning som färdigmonterade strömbrytare, vägguttag o.s.v. för bruk i torra utrymmen har) även med locket avtaget. Om det var just en sådan central så är det formellt sett inte fel att ha strömmen fram till huvudbrytaren (och fasskenorna när alla säkringar är monterade) påslagen om säkringarna är avslagna när utgående ledningar ansluts. I princip så skulle man alltså kunna ha en sån central utan kåpa, fast då har man problemet att FK-ledningarna och motsvarande i sig inte är godkända att ha "öppet"...

Byt elektriker!
Man gör ju en hel del egenprovning innan man spänningssätter en ny central.
Jag kör alltid kontinuitetskontroll, kollar jordningen i hela anläggningen, spänningssätter till jfb, testar jfb med eurotester, först efter det spänningssätter jag anläggningen och testar sedan alla uttag och apparater.
På så sätt hittar man ju eventuella fel som mycket väl kan uppkomma en dålig dag trots 20 år i yrket.

El syns inte, el luktar inte, el låter inte, men det kan mycket väl döda en människa så hur säker man än är inom sitt yrke ska man dagligen vara kritisk till sitt eget kunnande på alla jobb, alltid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.