8 007 läst ·
74 svar
8k läst
74 svar
Elektriker stämmer riksdagsledamot på 49 000 kronor
- Så elektrikern skulle helt enkelt skitit i att rätta till de fel och avvikelser som han hittade samt underrättat kunden om?Redaktionen skrev:
Tagit på sig skygglappar.
Tumma på ansvaret. Men givetvis dokumentera. Och förslagsvis delge beställaren.
Redigerat:
Det kär snarare handla om att kunden tyckte det skulle ingå.H Hybro skrev:
Beställer jag renovering av el i en gammal villa är det ingen stor överaskning om man hittar några märkliga lösningar i väggar o tak som då bör ingå att rätta till. Om elektrikern däremot upptäcker fel i inkommande nedgrävd matning så är det mer rimligt att det ska kosta extra att gräva upp och byta den.
Här vet vi inte vad som hänt och kan bara gissa mer och mindre kvalificerat om vem som har rätt.
Det skulle kunna vara banankontakter ...B Boxer63 skrev:
Banana plugs like the WBT-0610 Ag Nextgen Pure Silver and the Furutech CF-202(R) Carbon Fiber Rhodium, which typically cost between $70 to over $100 per single plug
https://www.akkelisaudio.com/tweaks...f-202-r-rhodiumplaterade-hogtalarbananer.html
Angående trådens spekulationer angående materialpriser så tvekar inte jag till att det kan dra iväg, vissa människor vill ha designprodukter och då är kostnaderna lite av ett svart hål.
Jag har sett lampor som vida överstiger de spekulerade beloppen styckvis.
Personligen tycker jag det är lite kul när kunder vill ha specialprodukter även om jag personligen inte anser det är värt kostnaden.
Jag har sett lampor som vida överstiger de spekulerade beloppen styckvis.
Personligen tycker jag det är lite kul när kunder vill ha specialprodukter även om jag personligen inte anser det är värt kostnaden.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag fick återberättat av en säljare av ett visst fabrikat av strömbrytare, KNX m.m. om en badrumsrenovering där kunden frågade elektrikern lite försynt om det gick att få strömbrytarramar i guld för det hade dom sett att det fanns. Elektrikern hade svarat att det vill ni inte ha för det är så fasligt dyrt. Kunden stod på sig och elektrikern berättade igen om hur dyrt det skulle bli.
Till slut sa kunden - "Vi skiter i vad det kostar, vi ska ha guldramar!".
//Patrik
//Patrik
Jag har installerat en del lås med ytbehandling i äkta guld.Patrik_Hed skrev:
Jag fick återberättat av en säljare av ett visst fabrikat av strömbrytare, KNX m.m. om en badrumsrenovering där kunden frågade elektrikern lite försynt om det gick att få strömbrytarramar i guld för det hade dom sett att det fanns. Elektrikern hade svarat att det vill ni inte ha för det är så fasligt dyrt. Kunden stod på sig och elektrikern berättade igen om hur dyrt det skulle bli.
//Patrik
Vissa fabrikat går att beställa direkt från fabrik andra kräver efterbehandling t.ex fix fönsterlås har gått att beställa i guld direkt från fabrik och det var inte alls så dyrt som många tror.
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
1 123abc skrev:
Utbudet bland tillverkare som har guld knappar till KNX är inte speciellt stor. Ram med knapp som har 24ct behandling från Jung går på drygt 5000kr st och det går ju ett par på ett hus.
Varför får en hantverkare för sig att han vet bättre än kunden vad kunden vill ha?Patrik_Hed skrev:
Hantverkaren förstår antagligen bättre än kunden vad som tekniskt är bäst, men här handlade det om dekor.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det kan vara ganska bra som hantverkare om att bli påmind om att det är kunden som ska avgöra om något är för dyrt. Man ska inte tänka ut efter sin egen plånbok och vad man själv tycker. Vad som är ovärt för en person kan vara helrätt för en annan.P pmd skrev:
//Patrik
Som hantverkare så ser jag att det är både för att skydda kundens pengar och mig själv som jag kan avråda samt även upprepa det en gång till, så det är tydligt.
Jag tror att du inte vet hur kunder kan vara.
Man säger t.ex. att "Jag tror att det blir rätt opraktiskt med strömbrytaren på den sidan av dörren".
Kunden svarar att hen vill ha det så ändå.
Och sen när projektet är klart så klagas det plötsligt över att jag satt strömbrytaren "på fel sida om dörren".
Så jag har lärt mig att det kan vara väldigt vettigt att verkligen dubbelkolla att kunden står för sina tveksamma val eller dåliga önskningar och beslut, särskilt vara noga med att de verkligen förstått nackdelarna, som ibland kan vara kostnaden, eller att det bara blir dåliga lösningar.
Jag skulle nog kunna dra upp några exempel där min första invändning har ignorerats, och sen när jag en gång till ber kunden tänka till och inse vad det håller på att bli, så ändrar sig kunden (och kanske blev glad egentligen).
Jag tror att du inte vet hur kunder kan vara.
Man säger t.ex. att "Jag tror att det blir rätt opraktiskt med strömbrytaren på den sidan av dörren".
Kunden svarar att hen vill ha det så ändå.
Och sen när projektet är klart så klagas det plötsligt över att jag satt strömbrytaren "på fel sida om dörren".
Så jag har lärt mig att det kan vara väldigt vettigt att verkligen dubbelkolla att kunden står för sina tveksamma val eller dåliga önskningar och beslut, särskilt vara noga med att de verkligen förstått nackdelarna, som ibland kan vara kostnaden, eller att det bara blir dåliga lösningar.
Jag skulle nog kunna dra upp några exempel där min första invändning har ignorerats, och sen när jag en gång till ber kunden tänka till och inse vad det håller på att bli, så ändrar sig kunden (och kanske blev glad egentligen).
Ja det är förstås bra att försäkra sig ordentligt att man är överens med kunden. Jag reagerade mest på formuleringen "det vill ni inte ha för det är så fasligt dyrt" (och kunden fick tjata lite). Om nu inte historien har förvanskats på vägen så är det ett respektlöst sätt att bemöta en kund.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden