2 593 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Elektriker stämmer riksdagsledamot på 49 000 kronor
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
En elektriker har stämt Liberalernas riksdagsledamot och tidigare jämställdhetsminister Paulina Brandberg i en tvist om elarbeten i hennes hus.
Du kan läsa artikeln här: Elektriker stämmer riksdagsledamot på 49 000 kronor
Du kan läsa artikeln här: Elektriker stämmer riksdagsledamot på 49 000 kronor
Redigerat av moderator:
Vad är det för jä*** clickbait att hålla på och nämna att det är en riksdagsledamot.
I detta fallet är hon väl bara en vanlig konsument ...!!!
Förövrigt misstänker jag att den där elektrikern har skörtat upp henne rejält.
Jag har mycket svårt att se att det finns något som helst eljobb i en vanlig villa som ska kunna uppgå till 131.000 + 49.000.
Har han verkligen rivit ut all gammal el, dragit nya rör i hela huset, samt installerat ett fullmatat KNX-system?
Då skulle det kanske kunna börja närma sig 180 tusen ...
I detta fallet är hon väl bara en vanlig konsument ...!!!
Förövrigt misstänker jag att den där elektrikern har skörtat upp henne rejält.
Jag har mycket svårt att se att det finns något som helst eljobb i en vanlig villa som ska kunna uppgå till 131.000 + 49.000.
Har han verkligen rivit ut all gammal el, dragit nya rör i hela huset, samt installerat ett fullmatat KNX-system?
Då skulle det kanske kunna börja närma sig 180 tusen ...
Jag hade aldrig hört om det innan Brandberg.C cpalm skrev:
Men andra fobier som man kan tycka är löjliga har jag stött på ibland under mitt liv.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jamstalldhetsministerns-bananfobi-sprids-i-internationell-media
Men om vi återgår till de där fantastiska arbetena som elektrikern nu vill ha 180.000 kr för.
Om hälften skulle vara material, så kan man ju sen undra vad han har gjort under de över tre veckor som han varit i huset.
Och hur får man ihop material för 90.000 ....
Även om man skulle göra en löjligt stor säkringscentral, t.ex. en enorm Hagers FW 5 raders, 120 moduler och matar den ganska full så blir det svårt att komma upp till 15000.
Sen kanske 400 meter fördragen slang 5g1,5 - 10000 kr
Sen 200 st uttag och strömbrytare - 20000 kr
(Nu är det material till en 400 kvm herrgård)
Så är det fortfarande en bra bit upp till 90000:-
Nä någon luras hårt här, hoppas han bli nitad i rätten.
Om hälften skulle vara material, så kan man ju sen undra vad han har gjort under de över tre veckor som han varit i huset.
Även om man skulle göra en löjligt stor säkringscentral, t.ex. en enorm Hagers FW 5 raders, 120 moduler och matar den ganska full så blir det svårt att komma upp till 15000.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 283 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag har försökt ta reda på det, återkommer om/när jag får svar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 533 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 533 inlägg
När du bränner av fantasisiffror utan verklighetsförankring tappar resten trovärdighet också. Du brukar ha vettigare inlägg än så.Mikael_L skrev:
Men om vi återgår till de där fantastiska arbetena som elektrikern nu vill ha 180.000 kr för.
Jag loggade in och kollade vad vi kan köpa t.ex. schneiders uttag för, strax över 100kr styck.
Bara uttagen går alltså lös på 20 000 utan påslag, med någorlunda standardpåslag på 20% så landar bara uttagen på 24 000
Brytare orkar jag inte kolla upp men jag antar att dom kostar pengar iaf.
Så att 200 uttag + 200 brytare skulle landa på 20k är LÅNGT ifrån givet.
Ja du får ha din åsikt, jag får ha min.S SueCia skrev:När du bränner av fantasisiffror utan verklighetsförankring tappar resten trovärdighet också. Du brukar ha vettigare inlägg än så.
Jag loggade in och kollade vad vi kan köpa t.ex. schneiders uttag för, strax över 100kr styck.
Bara uttagen går alltså lös på 20 000 utan påslag, med någorlunda standardpåslag på 20% så landar bara uttagen på 24 000
Brytare orkar jag inte kolla upp men jag antar att dom kostar pengar iaf.
Så att 200 uttag + 200 brytare skulle landa på 20k är LÅNGT ifrån givet.
Men det är ju bara att du sätter igång och försvarar hantverkaren ifråga, om det känns bra.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 533 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 533 inlägg
Jag har över huvud taget inte uttryckt någon åsikt.Mikael_L skrev:
Men har du tappat det helt eller?
Jag har inte försvarat någon, jag ifrågasatte dina påhittade siffror.
VART någonstans har jag försvarat hantverkaren i fråga? Vad fan är det för nivå du håller ??
Det är inga påhittade siffror, jag hittade dom när jag kollade mina leverantörer.
Det känns mer som att du hittar på, tycker jag.
Men visst, det är inte exakta siffror, jag tänkte ca 100 spänn per styck för uttag och strömbrytare, t.ex., uttag kostar lite över 100 och strömbrytare (vanliga trapp) en del under, ca 70 spänn..
Så nog är det höftat, det kan vara upp till 20% fel (upp eller ner), men det finns kvar en enorm diff till vad den där elektrikern anser att han ska ha.
Och det är ju också skälet till att jag tycker det verkar som att du vill försvara honom (eller kanske dig själv).
Själv lägger jag på 7% på mina inköpspris.
Jag har också alltid funnit dig som vettig, så jag undrar också om du helt har tappat det nu ...
Det känns mer som att du hittar på, tycker jag.
Men visst, det är inte exakta siffror, jag tänkte ca 100 spänn per styck för uttag och strömbrytare, t.ex., uttag kostar lite över 100 och strömbrytare (vanliga trapp) en del under, ca 70 spänn..
Så nog är det höftat, det kan vara upp till 20% fel (upp eller ner), men det finns kvar en enorm diff till vad den där elektrikern anser att han ska ha.
Och det är ju också skälet till att jag tycker det verkar som att du vill försvara honom (eller kanske dig själv).
Själv lägger jag på 7% på mina inköpspris.
Jag har också alltid funnit dig som vettig, så jag undrar också om du helt har tappat det nu ...
Redigerat: