2 716 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Elektriker stämmer riksdagsledamot på 49 000 kronor
Har nyligen varit på en renovering av en ~250kvm sommarstuga, där elfirmans del blev strax över 500k, inget avancerat med knx, bara el, data och lite plejdMikael_L skrev:
Vad är det för jä*** clickbait att hålla på och nämna att det är en riksdagsledamot.
I detta fallet är hon väl bara en vanlig konsument ...!!!
Förövrigt misstänker jag att den där elektrikern har skörtat upp henne rejält.
Jag har mycket svårt att se att det finns något som helst eljobb i en vanlig villa som ska kunna uppgå till 131.000 + 49.000.
Har han verkligen rivit ut all gammal el, dragit nya rör i hela huset, samt installerat ett fullmatat KNX-system?
Då skulle det kanske kunna börja närma sig 180 tusen ...
Bara en till datapunkt: Jag drog om i stort sett all el i min villa (115 kvm + källare). Det landade på runt 100.000 kr.
Elektrikern jobbade i detta fall snabbt och effektivt och hade rimliga priser på material.
Jag hade dock en del prisuppgifter från andra firmor på det dubbla.
Elektrikern jobbade i detta fall snabbt och effektivt och hade rimliga priser på material.
Jag hade dock en del prisuppgifter från andra firmor på det dubbla.
Nä det gör ju inte det.J JellyBelly skrev:
Men för de där pengarna skulle det innebära något väldigt extra, enormt stort hus, eller en väldig massa data och KNX osv. Men visst, jag är ju inte säker på att Brandberg inte har beställt nåt i den stilen, men sådana här konflikter brukar ju uppstå när någon inser att de har blivit lurad.
En datapunkt till.
Jag har under några års tid (dvs utspridda jobb) bytt all el i ett hus, två våningar + källare, vid sista besöket förra året kunde jag meddela att nu slutar jag att komma, för nu finns det inget mer för en elektriker att göra (om de inte börjar bygga om igen).
Mitt bolags fakturor landar på ca 36.000 kr, men första arbetet (ny el i ett kök som flyttades till annan plats i huset, och en elcentral och ny matning från källaren, i samband med detta) gjorde jag för en annan firmas räkning, men jag har för mig att det landade på ca 24.000 kr (detta var det största arbetet av de olika).
Men sen ska jag säga att detta är inte representativt, det har skett under många års tid, så min timpenning har stigit med 25% under denna tid, först gjordes köket, sen elen till ett nytt badrum, sen byggdes det gamla badrummet om till tvättstuga så det blev att fixa elen där, sen fix av allt som var dåligt i källaren, och nya armaturer osv, bytt allt på övervåningen, inget förändrat där utom ett extra uttag på ett ställe, utan bara nya apparater och nya ledare, ja lite utomhus också, tre nya armaturer, skymningsrelä, fix av en befintlig armatur osv osv.
Ja, det blev till sist mycket, idag är det verkligen knappt något som är jag inte har installerat eller rört, en del kablar i källaren som var nyare är kvar, men jag var tvungen att byta befintlig elcentral där också, trots att det var en fin Hager Vector, för den var för liten när vi började fixa där. (Tog bort lite vansinne i form av att en del grupper matades från vån2 ner till källaren, för målet var att till sist få bort elcentralerna på ÖV helt, vilket till sist blev klart.
Men dessa ca 60 tusen är inte helt representativa för idag, dels har timpenning och materialpriser gått upp under åren, dels så köpte kunden själv alla uttag och strömbrytare (inte källaren) då de ville ha renova och jag har otroligt pissigt pris hos mina grossister, så jag föreslog att de köpte det själva från elbutik, och då sparade de väl ett par tusenlappar.
Dels hjälpte kunden till lite med att dra och spåra för rör när köket gjordes (inte så väldigt mycket, men jag kanske fick typ 6-8 färre arbetstimmar där.
Jag skulle aldrig lovat ett pris på 60.000 för ett sånt här jobb som jag gjorde där, knappt jag skulle våga lova 100.000, det rör ju sig trots allt om bortåt 300 m2, men skulle jag ha en kö med kunder som kastade 180.000 på mig så skulle jag tacksamt ta emot.
Känner du dig nöjd, så är det väl bra.Störstmjölken skrev:
Lite winwin, elfirman ler hela vägen till banken, du varje gång du kommer till din "lilla" sommarstuga.
Ahh, ja shit denna tråd blir alltmer full av missuppfattningar. 😮
Jag såg nu hur du skrev, att jag läste för fort och slarvigt, och jag såg också senare att jag även missade en sak som Suecia skrev, som gjorde att vi båda missade varandras budskap.
Nåja, själv tycker jag att en halv miljon för elinstallation verkar totalt galet, ja även för ett hus på 250 kvm.
Men självklart går det att komma upp till det ifall man verkligen anstränger sig med extrema materialval och extremt mycket eller komplicerat montage. Men det är ju verkligen ingen normal installation.
Tumregelmässigt går elen på ca 10.000kr / kvm, för en "standardinstallation", och då är det allt, verkligen allt, dvs inte slanga fram ny FK i befintliga rör osv.
Jag såg nu hur du skrev, att jag läste för fort och slarvigt, och jag såg också senare att jag även missade en sak som Suecia skrev, som gjorde att vi båda missade varandras budskap.
Nåja, själv tycker jag att en halv miljon för elinstallation verkar totalt galet, ja även för ett hus på 250 kvm.
Men självklart går det att komma upp till det ifall man verkligen anstränger sig med extrema materialval och extremt mycket eller komplicerat montage. Men det är ju verkligen ingen normal installation.
Tumregelmässigt går elen på ca 10.000kr / kvm, för en "standardinstallation", och då är det allt, verkligen allt, dvs inte slanga fram ny FK i befintliga rör osv.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Klicka här för att svara