Mikael_L
S SueCia skrev:
När du bränner av fantasisiffror utan verklighetsförankring tappar resten trovärdighet också. Du brukar ha vettigare inlägg än så.
Jag kan ju även passa på och fråga dig ifall du tycker att 180.000 för ett eljobb verkar vettigt?
Och hur gissar du att det är fördelat på material resp timmar, och motivera gärna vad och hur.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inga påhittade siffror, jag hittade dom när jag kollade mina leverantörer.
Det känns mer som att du hittar på, tycker jag.

Men visst, det är inte exakta siffror, jag tänkte ca 100 spänn per styck för uttag och strömbrytare, t.ex., fast uttag kostar lite över 100 och strömbrytare (vanliga trapp) en del under, ca 70 spänn..
Så nog är det höftat, det kan vara upp till 20% fel (upp eller ner), men det finns kvar en enorm diff till vad den där elektrikern anser att han ska ha.
Och det är ju också skälet till att jag tycker det verkar som att du vill försvara honom (eller kanske dig själv).

Själv lägger jag på 7% på mina inköpspris.

Jag har också alltid funnit dig som vettig, så jag undrar också om du helt har tappat det nu ...
Fyfan vad osmakligt, jag har hängt på forumet hur länge som helst. Och ÄNDÅ försöker du med det töntigaste påhoppet som finns "Det kanske är DU som är elektrikern TS tråden handlar om" du beter dig som ett barn just nu.

Du postar ju siffror som motbevisar dig själv, så vad är det du blir så arg över???

DU skriver att du betalar cirka 100kr per uttag, DU skriver att du betalar cirka 70kr per brytare, DU skriver att du har 7% påslag.

Det blir 36380kr med DINA siffror, LÅNGT ifrån 20k som du hittade på.

Mikael_L
200st apparater med en genomsnittspris på 100 kr blir 20 000, med mina mattekunskaper i alla fall.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan ju även passa på och fråga dig ifall du tycker att 180.000 för ett eljobb verkar vettigt?
Och hur gissar du att det är fördelat på material resp timmar, och motivera gärna vad och hur.
Hur fan ska jag kunna bedöma det utan att veta vad som gjorts? Jag är inte synsk som dig.
För ett helt vanligt eljobb, nej det är väldigt mkt pengar. Men jag är inte så dum att jag uttalar mig utan att veta vad det är för jobb.

De flesta villajobb landar långt under, men vi har definitivt gjort jobb som landar där och över.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
200st apparater med en genomsnittspris på 100 kr blir 20 000, med mina mattekunskaper i alla fall.
" Sen 200 st uttag och strömbrytare - 20000 kr " 🙄

Mikael_L
Ja, så skrev jag, var det svårt att förstå?
Tänkte du alltså att jag menade 200 st strömbrytare?
Att Brandberg bor på Drottningholm slott som har ca 200 rum ...?
Och bara ville ha ett enda vägguttag i varje rum ... jaja ...

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, så skrev jag, var det svårt att förstå?
Tänkte du alltså att jag menade 200 st strömbrytare?
Att Brandberg bor på Drottningholm slott som har ca 200 rum ...?
Jag tänkte att du menade vad du skrev.
Skriver du så antar jag att du menar så, finns inget tolkningsutrymme.

Tänk att hela den här diskussionen skulle vart över nu om du bara skrev "jaha, ja jag menade 200 enheter sammanlagt".

Men ok, så menade alltså 200 sammanlagt men skrev fel, då är jag med. Då är prissättningen mer rimlig absolut.

Mikael_L
S SueCia skrev:
Tänk att hela den här diskussionen skulle vart över nu om du bara skrev "jaha, ja jag menade 200 enheter sammanlagt".

Men ok, så menade alltså 200 sammanlagt men skrev fel, då är jag med. Då är prissättningen mer rimlig absolut.
Jag fattade inte hur du menade förrän efter ett flertal inlägg.
För mig är det oerhört självklart att man inte sätter lika många strömbrytare som vägguttag i ett hus, utan det brukar bli ca 5 ggr fler vägguttag.

Så 200 betydde typ 30 str.br och 170 uttag.

Och redan här kan vi se att installationen som jag skissade på betyder att Brandbergs hus har typ minst 15 rum .... vilket börjar bli en rätt rejäl villa.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag fattade inte hur du menade förrän efter ett flertal inlägg.
För mig är det oerhört självklart att man inte sätter lika många strömbrytare som vägguttag i ett hus, utan det brukar bli ca 5 ggr fler vägguttag.

Så 200 betydde typ 30 str.br och 170 uttag.

Och redan här kan vi se att installationen som jag skissade på betyder att Brand hus har typ minst 15 rum ....
Fast du drog till med fiktiva siffror för ett fiktivt exempel så jag hade inget annat val än att utgå ifrån vad du skrev, givetvis.

Men du försöker alltså fortfarande vinkla det till att din felskrivning är korrekt?

Om jag säger att jag köpte med mig två pizzor och hamburgare hem, är det då egentligen en av varje?

Mikael_L
Jag är ledsen att vi missuppfattade varandra.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är ledsen att vi missuppfattade varandra.
Man får ju ändå hoppas att du är tydligare mot dina kunder ananrs är du en skarp kandidat till elektriker som skulle kunna hamna här på forumet, pga. otydliga fakturor och dåligt bemötande.

Men du beter dig förhoppningsvis bättre i yrkeslivet.

useless useless skrev:
Det räcker att ta betalt enligt Ahlsells prislista...
Hehe. True that

• Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mikael_L
S SueCia skrev:
Man får ju ändå hoppas att du är tydligare mot dina kunder ananrs är du en skarp kandidat till elektriker som skulle kunna hamna här på forumet, pga. otydliga fakturor och dåligt bemötande.

Men du beter dig förhoppningsvis bättre i yrkeslivet.
Ja tack för det påhoppet ...

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja tack för det påhoppet ...
Kom från rätt käft hörru, act ur age känns passande här :)

S SueCia skrev:
Kom från rätt käft hörru, act ur age känns passande här :)
Det är väl ändå du som håller på med ihärdiga påhopp, som dessutom visade sig bero på en missuppfattning?

• Gilla
Smed242 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.