19 901 läst ·
159 svar
20k läst
159 svar
Elektriker som gör högspänning
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Ska ni hålla på att CE-märka centraler med något mer än säkringar, t.ex 2 st tidur så måste ni också göra en EMC-mätning. Kostar 10000 - 30000 kronor per gång.
Tiduren kan var för sig klara EMC kravet men tillsammans så stiger störnivån med 3 dB.
CE märkning gäller väl inte styckbyggda elcentraler som är byggda med CE-märkta produkter.
Att blanda produkter kan ju vara begränsat av vissa "tillbehör", passar t.ex Hagers strömskenor något annat fabrikat?
En automat med tråd in, tråd ut kan inte äventyra någon säkerhet. En Rutab säkring i en hagerkapsling kan inte vara värre än en Rutabcentral.
Denna diskussion har spårat ur lite, ett citat från NyT:
""Idag ISO 9000, igår sunt förnuft""
Protte, skåpbyggare.
Nädå, jag kör med Hager genomgående utom plåtskåpen som är Rittal och förskruvningarna som är Rutab, kortmagasinet är Schroff och kretskorten smider jag ihop själv. Dosor är ABB och schuckouttagen är ELJO. Blandar gör alla.
Tiduren kan var för sig klara EMC kravet men tillsammans så stiger störnivån med 3 dB.
CE märkning gäller väl inte styckbyggda elcentraler som är byggda med CE-märkta produkter.
Att blanda produkter kan ju vara begränsat av vissa "tillbehör", passar t.ex Hagers strömskenor något annat fabrikat?
En automat med tråd in, tråd ut kan inte äventyra någon säkerhet. En Rutab säkring i en hagerkapsling kan inte vara värre än en Rutabcentral.
Denna diskussion har spårat ur lite, ett citat från NyT:
""Idag ISO 9000, igår sunt förnuft""
Protte, skåpbyggare.
Nädå, jag kör med Hager genomgående utom plåtskåpen som är Rittal och förskruvningarna som är Rutab, kortmagasinet är Schroff och kretskorten smider jag ihop själv. Dosor är ABB och schuckouttagen är ELJO. Blandar gör alla.
Ja denna diskussion är mycket bra för här ser vi tydligt hur teori och praktik behöver hjälpas åt...
I verkligheten så finns avvikelser av olika slag och syftet med CE märkning och andra standard märkningar är något olika som nämnts.
Det är så lätt att klaga på byråkrati men standard arbete är otroligt svårt och långsiktigt...en standard finns först när den är implementerad på ett bra sätt!!!
Nu i den verklighet med gigabit nät in och ur saker och integrerad logik i komponenter och radio...så har vi alla saker från EMC till kraft och annat som ställer till det...
Där behövs det ju avvägningar och sans och förnuft samt en insikt i hur det fungerar i praktiken för till sist vill vi ju att det vi sätter CE märkningen på ska gå att sälja och att prylen ska leverera den funktion vi har den till och inte bli en bunt papper och en jävligt arg kund!!!
Jag gillar era inlägg ...
I verkligheten så finns avvikelser av olika slag och syftet med CE märkning och andra standard märkningar är något olika som nämnts.
Det är så lätt att klaga på byråkrati men standard arbete är otroligt svårt och långsiktigt...en standard finns först när den är implementerad på ett bra sätt!!!
Nu i den verklighet med gigabit nät in och ur saker och integrerad logik i komponenter och radio...så har vi alla saker från EMC till kraft och annat som ställer till det...
Där behövs det ju avvägningar och sans och förnuft samt en insikt i hur det fungerar i praktiken för till sist vill vi ju att det vi sätter CE märkningen på ska gå att sälja och att prylen ska leverera den funktion vi har den till och inte bli en bunt papper och en jävligt arg kund!!!
Jag gillar era inlägg ...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Nej, det var det här jag också trodde och skrev, men alla verkar vara övertygade om att så är det inte. Och jag har fått ta det till mig, det är nog så illa. Vi har mao en situation där "ingen" (jag pratar om villor och enstaka anläggningar inte serieproduktion) följer regelverket, vilket i slutändan bara brukar leda till att man tappar lite i respekt för det. Inte bra mao.prototypen skrev:CE märkning gäller väl inte styckbyggda elcentraler som är byggda med CE-märkta produkter.
Det är inte lätt att hänga med i alla turer men det som jag försökt säga är...
CE märkningen av styckbyggda centraler eller på platsen modifierade är inte CE märkta idag!
Den CE märkning som sker idag bygger på EG direktivet som det hävdats i tråden men min uppfattning är att det inte räcker för CE märkning...Nu ska vi veta att konsumentprodukters CE märkning lider av liknande problem..
Det enda sättet att få reda på vad produktens CE märkning står för är att begära ut Sdoc och då kan man ofta se att det inte innebär så mycket..vilket är synd!
CE märkningen av styckbyggda centraler eller på platsen modifierade är inte CE märkta idag!
Den CE märkning som sker idag bygger på EG direktivet som det hävdats i tråden men min uppfattning är att det inte räcker för CE märkning...Nu ska vi veta att konsumentprodukters CE märkning lider av liknande problem..
Det enda sättet att få reda på vad produktens CE märkning står för är att begära ut Sdoc och då kan man ofta se att det inte innebär så mycket..vilket är synd!
Direktiven som borde följas är ju främst LVD (Lågspänningsdirektivet) samt EMC (Direkrivet för Elektromagnetisk kompatibilitet).Mikael_L skrev:
Det förstnämnda går nog ganska "lätt" att uppfylla, även om man blandar fabrikat och de då ingående delarna är CE-märkta i sig.
EMC-direktivet är betydligt svårare att visa att man uppfyller utan att genomföra prov. I detta fall spelar det ingen roll om du enbart använder Hagers CE-märkta prylar eller om du blandar med t ex Malmbergs. Här gäller det att installatören vet vad han pysslar med och även följer tillverkarens inkopplingsanvisningar. Det räcker dock oftast inte med det sistnämnda, eftersom tillverkaren omöjligen kan ha provat att *alla* kombinationer av inkopplingar med det egna fabrikatet uppfyller kraven. Släng in några switchade nätaggregat, några elektroniska tidur och styr gärna lite induktiva laster så komer nog emissionen att bli högst mätbar!
Frågan är om t ex en villainstallation ska uppfylla EMC-direktivet egentligen? Jag har inte aning egentligen vad som gäller. Komponenter (jag tänker på motstånd, ICs etc) kan ju inte märkas, utan det blir först när någon form av enhet=apparat som märkningen börjar. Sedan finns ju begreppet system=flera apparater. Eller kan det vara så att all normmateriel uppfyller EMC-direktivet - någon som vet vilken standard man går efter för t ex en säkring (det lär ju ske en gnistbildning vid frånslag med last = störning => borde omfattas av EMC-direktivet)?
Tittar man i http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2007-1.pdf står det skrivet om apparater och det är ju inte samma sak som en villainstallation, men elcentralen skulle kanske kunna klassas som en apparat. Om så är fallet borde det finnas en harmoniserad standard för denna typ av apparat. Sedan är det ju bara att se till att uppfylla den...
Några ovan skriver om mekansika mått etc, men det har väl inget med CE-märkning att göra, eller? Naturligtvis finns säkert en standard för måtten och andra egenskaper av t ex normprodukter, men det kan ju inte vara ett krav att följa den, men som sagt det har väl inget med CE-märkning att göra.
Hoppas någon blev klokare eller fick något mer att fundera på - jag fick det sistnämnda, men det förstämnda, näe
Några paragrafer från EMC-föreskriften:
4 § Om inte annat visas skall en apparat antas uppfylla skyddskraven om apparaten överensstämmer med
1. svensk standard som överför harmoniserade standarder eller
2. dokumentation som visar överensstämmelse med skyddskraven för de delar där apparaten inte överensstämmer med standard enligt punkt 1 eller där sådan standard saknas.
5 § Tillverkaren skall utarbeta en teknisk dokumentation som visar att apparaten överensstämmer med skyddskraven. Dokumentationen skall inne-hålla en beskrivning av apparaten samt bevis på överensstämmelse med helt eller delvis tillämpade harmoniserade standarder.
6 § Har tillverkaren inte alls, eller endast delvis, tillämpat harmoniserade standarder, skall dokumentationen innehålla en beskrivning av eller redogö-relse för vilka åtgärder som har vidtagits för att apparaten skall uppfylla skyddskraven samt en beskrivning av bedömningen av den elektromagne-tiska kompatibiliteten innefattande resultat av gjorda konstruktionsberäk-ningar, genomförda undersökningar, provningsrapporter eller motsvarande.
7 § Tillverkaren eller dennes representant får överlämna till ett anmält organ att bedöma innehållet i den tekniska dokumentationen. I samband med överlämnandet skall anges vilka aspekter av de väsentliga kraven som skall bedömas. Det anmälda organet skall, i de fall där apparaten överensstämmer med kraven, utfärda ett utlåtande som omfattar de aspekter som bedömts. Utlåtandet skall bifogas till den tekniska dokumentation som avses i
5 och 6 §§ i dessa föreskrifter.
Tack för länken robhol
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2007-1.pdf
"EG-försäkran om överensstämmelse
8 § En apparats överensstämmelse med skyddskraven skall intygas i en EG-försäkran om överensstämmelse.
En sådan försäkran skall lämnas av tillverkaren eller dennes representant och innehålla............"
Jag snöade in lite på att någon påstod att det måste vara VD eller firmatecknare som skrev under.
Jag visste att jag läst att det duger gott med en som representerar företaget, nu slapp jag letad^_^b
Bifogar en CE märkt central till de som aldrig sett en:
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2007-1.pdf
8 § En apparats överensstämmelse med skyddskraven skall intygas i en EG-försäkran om överensstämmelse.
En sådan försäkran skall lämnas av tillverkaren eller dennes representant och innehålla............"
Jag snöade in lite på att någon påstod att det måste vara VD eller firmatecknare som skrev under.
Jag visste att jag läst att det duger gott med en som representerar företaget, nu slapp jag letad^_^b
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Vad är CE märkt, det syns så dåligt på bilden.
Är det plåtchassiet eller är hela bestyckningen CE märkt.
Är själva installationen CE märkt?
Hursomhelst så var det en MYCKET snygg tråddragning.
Protte
Är det plåtchassiet eller är hela bestyckningen CE märkt.
Är själva installationen CE märkt?
Hursomhelst så var det en MYCKET snygg tråddragning.
Protte
Ursäkta den dåliga bildkvaliten, beror på att bilden är tagen med mobilen i dåligt ljus i fredags.prototypen skrev:
CE- märket, uppe till vänster på kappslingen.
Där har vi SerieNr. TypNr. och tillverkare angivet.
Plåtkappsling och bestyckning är det som ingår i försäkran och som CE-märks.
Installationen i övrigt CE-märks inte.
om du klickar på bilden så syns märket bättre
Egentligen är CE-märkningen värd en egen tråd och borde inte låta denna gå så offtopic.
Jag har försökt att hålla mig från att skriva, men men ...
Enligt 2007-1 ska skyddskraven angivna i "Förordning (1993:1067) om elektromagnetisk kompatibilitet" erhållas.
Och:
i denna förordning:
Skyddskrav
4 § Utrustning skall med hänsyn till tillämpbar teknik vara konstruerad och tillverkad så att
1. den inte alstrar en elektromagnetisk störning som överskrider den nivå över vilken radio- eller teleutrustning eller annan utrustning inte kan fungera som avsett, och
2. den har en sådan tålighet mot elektromagnetisk störning att den elektromagnetiska strålning som kan förväntas vid avsedd användning inte medför att dess funktion försämras i en oacceptabel utsträckning.
En fast installation skall dessutom installeras enligt god branschpraxis och i enlighet med information om hur de ingående komponenterna är avsedda att användas för att uppfylla skyddskraven. Förordning (2007:360).
Och då undrar jag lite försynt hur ni på din firma Wattispower försäkrar er att den elcentral ni CE-märkt "inte alstrar en elektromagnetisk störning som överskrider den nivå över vilken radio- eller teleutrustning eller annan utrustning inte kan fungera som avsett"
Och om ni har funderat över konsekvenserna för ert företag som en av er CE-märkt men icke tillräckligt testad produkt skulle orsaka ifall den blir anmäld och befinnes inte klara kraven?
Jag har försökt att hålla mig från att skriva, men men ...
Men jag undrar ändå lite.WATTisPOWER skrev:Tack för länken robhol
[länk]
Enligt 2007-1 ska skyddskraven angivna i "Förordning (1993:1067) om elektromagnetisk kompatibilitet" erhållas.
Och:
i denna förordning:
Skyddskrav
4 § Utrustning skall med hänsyn till tillämpbar teknik vara konstruerad och tillverkad så att
1. den inte alstrar en elektromagnetisk störning som överskrider den nivå över vilken radio- eller teleutrustning eller annan utrustning inte kan fungera som avsett, och
2. den har en sådan tålighet mot elektromagnetisk störning att den elektromagnetiska strålning som kan förväntas vid avsedd användning inte medför att dess funktion försämras i en oacceptabel utsträckning.
En fast installation skall dessutom installeras enligt god branschpraxis och i enlighet med information om hur de ingående komponenterna är avsedda att användas för att uppfylla skyddskraven. Förordning (2007:360).
Och då undrar jag lite försynt hur ni på din firma Wattispower försäkrar er att den elcentral ni CE-märkt "inte alstrar en elektromagnetisk störning som överskrider den nivå över vilken radio- eller teleutrustning eller annan utrustning inte kan fungera som avsett"
Och om ni har funderat över konsekvenserna för ert företag som en av er CE-märkt men icke tillräckligt testad produkt skulle orsaka ifall den blir anmäld och befinnes inte klara kraven?
Håller med dig,Jag tycker nog också du ska försöka hålla dig lite nu, det börjar det bli rejäl överkurs för detta forum.
Kan inte låta bli att citera första meningen i reglerna för detta forum:
"Syftet med diskussionen under rubriken El i Byggahus forum är att du som konsument ska kunna ta och ge råd i ämnet el och elinstallationer."
F.ö så är Centralen är inte alls otillräckligt testad och installationerna i övrigt är installerade enligt god branschpraxis, plus lite till .punkt
Kan inte låta bli att citera första meningen i reglerna för detta forum:
"Syftet med diskussionen under rubriken El i Byggahus forum är att du som konsument ska kunna ta och ge råd i ämnet el och elinstallationer."
F.ö så är Centralen är inte alls otillräckligt testad och installationerna i övrigt är installerade enligt god branschpraxis, plus lite till .punkt
Kan bara säga att tråden tar tag i saker..heder åt alla för det..
Respekt också för tjusigt hantverk.
Åter till saken som ständigt kommer upp..
1.CE märkningen i sig är ju bara ett sätt att se vilka standarder som en apparat följer.
2.Uppräkningen sker i ett Sdoc som signeras av VD (enligt LVD)
3.Uppräkningen i Sdoc ska kunna styrkas inom 24 timmar med technical files
1 Innebär inte att en apparat som är CE märkt har några egenskaper utöver andra...
2.Du kan räkna upp en massa skit standarder....som inte innebär något alls.
3. technical files kan vara av låg kvallite eller saknas.
Flera av inläggen tar upp CE märkning från en för positiv sida och tolkar saker lite för snällt..allt med CE på är inte guld!!
Flera av inläggen är för skeptiska och menar tex att EMC kraven är obehövliga etc...om EMC krav står med i Sdoc så måste EMC kraven vara uppfyllda men endast om EMC kraven finns med i Sdoc.
Till sist:
LVD tar visst upp mekaniska problem men mer i egenskap av glipor i kapslingar..men också i mekaniskt hänseende..
Jag kan tänka mig att man skulle vid en olycka där ett Sdoc hävdar att utrustningen uppfyller inre resistanskrav i technical files så om måttfelet orsakat ökad resistans och brand..att man kan ställa utfärdaren av Sdoc till ansvar.
Det som kan ta ner hela denna diskussion till verkligheten är att tex en typisk villacentral eller den som wattis så snyggt fotat och som ska/är CE märkt?
1 Hur ser Sdoc ut för den?
3.Vilka tester görs är gjorda?
Det jag menar är att vi idag lever lite i det blå och att praktik och teori inte riktigt fungerar ihop...
Men vill vi hålla på med att blanda radio,data,kraft...etc så vill det nog till att vi skärper oss lite i alla fall.
Respekt också för tjusigt hantverk.
Åter till saken som ständigt kommer upp..
1.CE märkningen i sig är ju bara ett sätt att se vilka standarder som en apparat följer.
2.Uppräkningen sker i ett Sdoc som signeras av VD (enligt LVD)
3.Uppräkningen i Sdoc ska kunna styrkas inom 24 timmar med technical files
1 Innebär inte att en apparat som är CE märkt har några egenskaper utöver andra...
2.Du kan räkna upp en massa skit standarder....som inte innebär något alls.
3. technical files kan vara av låg kvallite eller saknas.
Flera av inläggen tar upp CE märkning från en för positiv sida och tolkar saker lite för snällt..allt med CE på är inte guld!!
Flera av inläggen är för skeptiska och menar tex att EMC kraven är obehövliga etc...om EMC krav står med i Sdoc så måste EMC kraven vara uppfyllda men endast om EMC kraven finns med i Sdoc.
Till sist:
LVD tar visst upp mekaniska problem men mer i egenskap av glipor i kapslingar..men också i mekaniskt hänseende..
Jag kan tänka mig att man skulle vid en olycka där ett Sdoc hävdar att utrustningen uppfyller inre resistanskrav i technical files så om måttfelet orsakat ökad resistans och brand..att man kan ställa utfärdaren av Sdoc till ansvar.
Det som kan ta ner hela denna diskussion till verkligheten är att tex en typisk villacentral eller den som wattis så snyggt fotat och som ska/är CE märkt?
1 Hur ser Sdoc ut för den?
3.Vilka tester görs är gjorda?
Det jag menar är att vi idag lever lite i det blå och att praktik och teori inte riktigt fungerar ihop...
Men vill vi hålla på med att blanda radio,data,kraft...etc så vill det nog till att vi skärper oss lite i alla fall.
Ok OK WATTisPOWER.
Men för att återföra diskussionen till en ren konsumentfråga, eller upplysning ska det kanske kallas:
Sätter en elektriker upp en central åt mig ska en CE-märkning av centralen alltså utföras av denne elektriker, annars är det inte enligt lagar och regler?
Om elfirman inte CE-märker min nya central så vägrar jag alltså att betala fakturan till dess att installationen är färdigställd, för annars lär man väl inte få dom att ta sitt ansvar.
Kan ju vara bra att veta lite hur det funkar, tänkte jag.
Men för att återföra diskussionen till en ren konsumentfråga, eller upplysning ska det kanske kallas:
Sätter en elektriker upp en central åt mig ska en CE-märkning av centralen alltså utföras av denne elektriker, annars är det inte enligt lagar och regler?
Om elfirman inte CE-märker min nya central så vägrar jag alltså att betala fakturan till dess att installationen är färdigställd, för annars lär man väl inte få dom att ta sitt ansvar.
Kan ju vara bra att veta lite hur det funkar, tänkte jag.
Vore roligt att veta hur många som har en CE-märkt central hemma! Eftersom jag har aldrig ens hört talas om en elektriker som CE-märker en liten central i ett bostadshus (på byggen är det dock vanligare).
Och detta gäller bara om man har en central med blandade fabrikat i. Annars behöver man inte CE-märka
Och detta gäller bara om man har en central med blandade fabrikat i. Annars behöver man inte CE-märka