Det var ju uppe tidigare i tråden. Men skulle det inte kunna vara TS som har en skatteskuld, som skatteverket kvittat mot?

P
H hempularen skrev:
Det var ju uppe tidigare i tråden. Men skulle det inte kunna vara TS som har en skatteskuld, som skatteverket kvittat mot?
enligt ts står det ju att hela beloppet beviljats och inget om nån kvittning när ts kollar så då borde det ju rimligen vara på elektrikerfirmans sida som kvittningen sker pga nå skulder där..

Man kanske själv bör ringa skatteverket och fråga för att vara 300% säker att man har rätt

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det känns absolut lite långsökt. Men OM det är så, så blir ju elfirmans agerande lite mer begripligt.

ROT beloppet kan väl beviljas, men därmed kanske inte sagt att det måste betalas ut.

redarn redarn skrev:
Lite lustigt för på skatteverkets hemsida kan man läsa att de inte kan kvitta mellan ROT-utbetalningar och underskott på skattekontot.

Det kan dock kvittas mot (vissa?) andra typer av skulder.

[länk]

Man undrar vad det var för förfallen fordran på 2.118kr som hantverkaren haft.

TS ska givetvis inte betala något mer. Knappt ens svara.
Jag har varit med om att skatteverket var snabbt med att betala ROT. När det senare framkommer att kunden tex inte har inkomster (inbetalt skatt) så att ROT inte kan dras av då kräver skatteverket återbetalning av handverkaren. Den får i sin tur kräva inbetalning från kunden.
Det är förmodligen en ROT skuld som handverkaren har hos skatteverket. Det är handverkaren som bör säkerställa att ROT kan nyttjas. Handverkaren är troligen inte tillräckligt insatt i hur ROT fungerar och bör efterfakturera en tidigare kund.

P
Det är även fullt möjligt för skatteverket att dra av skulder som företaget har på pengarna som annars hade utbetalats som rot

Jag tror ärligt det bästa är ett samtal till skatteverket för att få ett 100 % igt svar på vad som är rätt..

Men jag tror det är företaget som har skulder hos skatteverket som gör att det inte syns hos ts utan ser ut som fullt rot har erhållits ..

• Skärmklipp av Skatteverkets sida om hur företag kan ansöka om utbetalning för rotavdrag och vad som händer vid skulder hos Skatteverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hej,

Självklart inte. Vore det så skulle Skatteverket de facto inte få in några pengar från TS för att täcka en potentiell skatteskuld utan minskar enbart dennes utrymme för ytterligare ROT/RUT.

Det är hantverkaren som har skulder.

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Efter viss eftertanke.

Det är möjligt att hantverkaren bara missförstått vad Skatteverket gjort och varit okunnig om skulden. Kanske inte sannolikt, men möjligt.

Därför hade jag nog svarat ungefär såhär.

Hej.

Sannolikt har Skatteverket kvittat en skuld [X AB] haft till Skatteverket och er eventuella skuld ska jag givetvis inte betala.

Om det mot förmodan kvittats mot en för mig okänd skuld jag haft till Skatteverket ska jag givetvis ersätta er.

Om det är min skuld som kvittats ber jag er därför översända skatteverkets kvitto på detta.

Om inte så bestrider jag att jag är skyldig er denna summa.
Nej. Du ska inte spekulera i ett svar och ej heller räkna upp alla hypotetiska scenarier som kan förekomma. Man svarar med fakta.

• Gilla
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, då är det solklart. Du har fått hela summan beviljad. Resten är mellan elektrikern och skatteverket. Här gäller det att kolla väldigt noga på avtalet och se vad där står så att hantverkaren inte försöker med något trams om att hela summan inte blivit utbetald och försöker märka ord. Det brukar stå att du är skyldig att betala om inte ROT beviljas. Man kan också anse att hela beloppet "betalats ut" men att skatteverket sedan återtog den delen som hantverkaren uppenbarligen var skyldig dem. Detta är kanske en lite större pedagogisk utmaning, om hantverkaren genuint inte förstår varför hen inte fått alla pengarna.
Ytterligare en grej att lusläsa då när man tar hjälp av en hantverkare. Tyckte det var bättre förr när man själv fick pengar från Skatteverket i efterhand. Kändes tryggare på nåt vis.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
De är den nya Serneke metoden.
Kortfattat går det ut på att du borde kollat upp företaget för att se så de inte hade skulder innan du skickade offert på att byta ditt eluttag.
Men eftersom du inte gjorde det så är du nu solidariskt ansvarig med denna firma att betala dennes skulder.

De har även en långtidssjukskriven receptionist så det hade varit bra om du kunnat bemanna receptionen på måndagar 08.00-14,00 framöver

Välkommen till 2026😅

• Haha
Kardan79 och 7 till
  • Laddar…
Detta borde inte behöva bli en tråd med massor av olika teorier.

Läget är glasklart. Roten är godkänd, men företaget hade skatteskulder och därför kvittas det först mot dom innan resten betalas ut.

Förmodligen fattar han inte vilket skattekonto som det har kvittats mot.

• Gilla
Newgolds och 6 till
  • Laddar…
L limpanollie skrev:
Enligt de villkor som tydligt framgår på fakturan ansvarar kunden för eventuell mellanskillnad om ROT-avdraget inte betalas ut i sin helhet till utföraren.
Kan vi inte få se de här villkoren från fakturan?
Se till att maska alla uppgifter som kan härledas till dig (och företaget om du så vill).

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Har du som företagare underskott på skattekontot, så kvittas det mot Rotavdraget.
Vet av egen erfarenhet....

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Kan vi inte få se de här villkoren från fakturan?
Se till att maska alla uppgifter som kan härledas till dig (och företaget om du så vill).
Rotavdraget HAR betalats ut i sin helhet till utövaren. men inte nödvändigtvis till dennes bankkonto.

• Gilla
Ziri och 2 till
  • Laddar…
F fönsterpåven skrev:
Har du som företagare underskott på skattekontot, så kvittas det mot Rotavdraget.
Vet av egen erfarenhet....
Just det skriver skatteverket på sin egen hemsida att det inte görs. När skedde detta dig?

redarn redarn skrev:
Just det skriver skatteverket på sin egen hemsida att det inte görs. När skedde detta dig?
det är kanske 2 år sen

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.