S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vi utesluter inget varken när det gäller Skatteverket eller påstådda "nån annans fel"-trådstarter ....
Men det har ju visat sig att en del hantverkare har kreativ hantering båda med pengar och badrum..🤔
Du menar att ingen annan yrkesgrupp har kreativ hantering av pengar? Ditt påstående stämmer ju in på mänskligheten som helhet och är inte ens utmärkande för hantverkare, kan nästan svära på att kreativ hantering av pengar definitivt överrepresenteras av andra yrkesgrupper.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
L limpanollie skrev:
Hej,

Har anlitat en hantverkare som begärde 2550kr i ROT från Skatteverket. Detta beviljades av Skatteverket men endast 432 kr betalats ut till hen då resterande kvittats av Skatteveret. Detta har aldrig hänt förr, är det för att hantverkaren har skulder till Skatteverket? Varför kräver då hantverkaren att jag ska betala 2118kr? Kan någon bistå med tips och vägledning?

Mail från hantverkaren
Hej

Vi vill härmed följa upp faktura xxxx och statusen för ROT-avdraget.

ROT-avdraget om 2 550 kr har godkänts av Skatteverket.
I samband med utbetalningen har dock endast en del av beloppet betalats ut till xxx AB, då resterande del har kvittats av Skatteverket.

Enligt de villkor som tydligt framgår på fakturan ansvarar kunden för eventuell mellanskillnad om ROT-avdraget inte betalas ut i sin helhet till utföraren.

Vi ber dig därför att betala det kvarstående beloppet om 2 118 kr så snart som möjligt.
Jag håller med alla andra skribenter här på tråden, gör en skriftlig bestridan.
Måste säga att företaget är driftig i sina idéer iallafall.

• Gilla
Göran Stjernberg
  • Laddar…
Haha! Vilka hjältar. 🤣

Du är självklart inte ansvarig för deras skatteskulder. För säkerhets skull kan du dubbelkolla att ditt "ROT/RUT-konto" (slarvigt uttryckt) verkligen "belastats" med det fulla beloppet.

• Gilla
Göran Stjernberg och 1 till
  • Laddar…
Har du testat fråga Skatteverket?

• Gilla
Jennie For och 1 till
  • Laddar…
L limpanollie skrev:
Hej,

Har anlitat en hantverkare som begärde 2550kr i ROT från Skatteverket. Detta beviljades av Skatteverket men endast 432 kr betalats ut till hen då resterande kvittats av Skatteveret. Detta har aldrig hänt förr, är det för att hantverkaren har skulder till Skatteverket? Varför kräver då hantverkaren att jag ska betala 2118kr? Kan någon bistå med tips och vägledning?

Mail från hantverkaren
Hej

Vi vill härmed följa upp faktura xxxx och statusen för ROT-avdraget.

ROT-avdraget om 2 550 kr har godkänts av Skatteverket.
I samband med utbetalningen har dock endast en del av beloppet betalats ut till xxx AB, då resterande del har kvittats av Skatteverket.

Enligt de villkor som tydligt framgår på fakturan ansvarar kunden för eventuell mellanskillnad om ROT-avdraget inte betalas ut i sin helhet till utföraren.

Vi ber dig därför att betala det kvarstående beloppet om 2 118 kr så snart som möjligt.
Har du gjort andra jobb med hantverkare så du inte kan göra mer rotavsdrag/betalar för lite i skatt så det inte är möjligt att göra rotavdrag på hela beloppet? För det ser ut som problemer ligger hos dig.

Hade det inte funnits utrymme hos TS hade det inte blivit godkänt.

• Text om kvittning mot hantverkares skatteskulder och konsumenters avdrag, med betoning på att avdraget måste godkännas.
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
tommib
Edit: smög sig in ett inlägg mellan, detta var riktat ett snäpp upp.

Nej, det gör det verkligen inte. Det står ju rakt upp och ner att skatteverket har godkänt hela avdraget. Då är TS del klar. Varför företaget inte får ut alla pengarna är deras problem. Detta förutsätter att texten är korrekt återgiven och att hantverkaren har förstått informationen från skatteverket korrekt.

Som så många redan sagt så är steg ett här att kontrollera med skatteverket vilket belopp de beviljat ROT-avdrag på. Om det är hela beloppet så är steg två att informera hantverkaren om att de har fått allt de ska ha.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Kollade på Skatteverkets hemsida och det står att avdraget har blivit godkänt på hela summan, står inget om att hantverkaren ej fått hela summan. Antar då att problemet är på elektrikerns sida. Får göra som många rekommenderat här och bestrida och utgå från att jag har gjort rätt för mig här.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 24 till
  • Laddar…
tommib
Ja, då är det solklart. Du har fått hela summan beviljad. Resten är mellan elektrikern och skatteverket. Här gäller det att kolla väldigt noga på avtalet och se vad där står så att hantverkaren inte försöker med något trams om att hela summan inte blivit utbetald och försöker märka ord. Det brukar stå att du är skyldig att betala om inte ROT beviljas. Man kan också anse att hela beloppet "betalats ut" men att skatteverket sedan återtog den delen som hantverkaren uppenbarligen var skyldig dem. Detta är kanske en lite större pedagogisk utmaning, om hantverkaren genuint inte förstår varför hen inte fått alla pengarna.

• Gilla
AMR74 och 14 till
  • Laddar…
L limpanollie skrev:
Tack för alla svar! Kollade på Skatteverkets hemsida och det står att avdraget har blivit godkänt på hela summan, står inget om att hantverkaren ej fått hela summan. Antar då att problemet är på elektrikerns sida. Får göra som många rekommenderat här och bestrida och utgå från att jag har gjort rätt för mig här.
Perfekt!

Meddela då bara att avdraget har godkänts av Skatteverket vilket innebär att du därmed fullföljt din betalningsskyldighet.

Vore lite roligt om de hotade med inkasso etc efter det. Tror inte de skulle ha någon avgörande framgång hos KF. 🤣

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
"ROT-avdraget om 2 550 kr har godkänts av Skatteverket."

Perfekt, då har skatteverket stått för 2550 kr av fakturan och allt är avklarat från kunds håll.

Följdfråga, exakt vad står i fakturan om att kund ansvarar för belopp som inte betalas ut? Det är inte "om belopp inte beviljas"? Två legalt skilda skrivelser.

Tror det går superbra att lyfta på luren och ringa skatteverket här faktiskt och ställa frågan.
Mycket bra svar och kommentar. Alla fakturor jag sett står det - om ROT beviljas. Skatteverket har järnkoll, som tur är. 🙂

• Gilla
Dkvist
  • Laddar…
L limpanollie skrev:
Nyfiken på hur den exakta formuleringen är i erat avtal.

Oavsett så har ju hela summan betalats ut av skatteverket och jag har svårt att se att hantverkaren skulle nå framgång i en juridisk prövning.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
L limpanollie skrev:
Skriv till dem att hela avdragets belopp var godkänt och du löste deras skatteskuld👍

tommib
Nej, det skulle jag inte rekommendera. Ett kort "Skatteverket har godkänt hela avdraget, ni får fråga dem varför ni fått mindre" räcker bra. Antyd ingenting, anta ingenting. Konstatera bara att hela avdraget är godkänt. Det finns ingen anledning att ge något uppslag för fortsatt diskussion.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 26 till
  • Laddar…
Efter viss eftertanke.

Det är möjligt att hantverkaren bara missförstått vad Skatteverket gjort och varit okunnig om skulden. Kanske inte sannolikt, men möjligt.

Därför hade jag nog svarat ungefär såhär.

Hej.

Sannolikt har Skatteverket kvittat en skuld [X AB] haft till Skatteverket och er eventuella skuld ska jag givetvis inte betala.

Om det mot förmodan kvittats mot en för mig okänd skuld jag haft till Skatteverket ska jag givetvis ersätta er.

Om det är min skuld som kvittats ber jag er därför översända skatteverkets kvitto på detta.

Om inte så bestrider jag att jag är skyldig er denna summa.

• Gilla
  • Arg
jus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.