28 432 läst ·
100 svar
28k läst
100 svar
Elektriker kräver betalning pga. kvittning
Ja nej det är klart att en skatteskuld inte automatiskt betyder konkurs, men att man inte har koll på dessa är inte direkt förtroendeingivande.
Sen att styrelsen bär ett personligt betalningsansvar för skatteskulder gör iaf att jag har jäkligt bra koll på just dessa.
Sen att styrelsen bär ett personligt betalningsansvar för skatteskulder gör iaf att jag har jäkligt bra koll på just dessa.
skudräntan är ju "bara" 2.5% så kan man placera kapital till bättre avkastning är det ju dumt att betala innan man måste😉GregerRil skrev:
Jag tror detta är ett skolexempel på "Går det så går det", om TS bara nekar i stil med "Jag har varit i kontaklt med skatteemyndigheten och dom har betalt ut fullt belopp, därför anser jag beloppet vara reglerat" eller nåt sånt tror jag knappast att lysmaskfirman drar det vidare.
Men folk som inte vill bråka lär ju betala "det var ju bara två tusen" och då är det vinst för firman.
Jag har råkat ut för liknande saker (fast inte ROT) på jobbet, har fått fakturor som är väldigt märkliga, typ en avgift för tex en kurs som man aldrig avtalat om, och när man påpekar det så stryks den omgående.
Men folk som inte vill bråka lär ju betala "det var ju bara två tusen" och då är det vinst för firman.
Jag har råkat ut för liknande saker (fast inte ROT) på jobbet, har fått fakturor som är väldigt märkliga, typ en avgift för tex en kurs som man aldrig avtalat om, och när man påpekar det så stryks den omgående.
Jo såklart, säger inte att man ska sitta på onödigt mycket kapital på skattekontot. Är väldigt tydligt när man loggar in på Skatteverket vilka kommande transaktioner, jag brukar skapa överföring från bankkontot någon dag innan moms, skatt eller liknande dras. Min vinstskatt från 2024 har legat o gosat i en kapitalförsäkring i över 1 år med helt on avkastning 😎D Dilato skrev:
Kul att min fråga väckte mycket intresse! Här är utfallet:
Mitt mail
Hej,
Kan du vänligen förklara varför Skatteverket beviljade hela summan men inte betalat ut hela summan? Vad har den kvittats mot?
Tack
Svar från elektriker
Tack för ditt mejl och tack för ditt tålamod.
Efter att ha gått igenom Skatteverkets beslut igen vill vi förtydliga och korrigera vårt tidigare meddelande.
ROT-avdraget om 2 550 kr har tillgodoräknats xxx AB i sin helhet.
En del av beloppet (2 118 kr) har använts för att reglera en tidigare skuld hos Skatteverket genom kvittning, och resterande belopp har betalats ut till vårt konto.
Detta innebär att ROT-avdraget är fullt reglerat, och det finns ingen ytterligare betalning att göra från din sida.
Vi ber om ursäkt för den tidigare otydliga formuleringen och tackar för att du uppmärksammade frågan.
Vänliga hälsningar,
Stort tack alla som guidade och gav tips, slutet gott allting gott!!
Mitt mail
Hej,
Kan du vänligen förklara varför Skatteverket beviljade hela summan men inte betalat ut hela summan? Vad har den kvittats mot?
Tack
Svar från elektriker
Efter att ha gått igenom Skatteverkets beslut igen vill vi förtydliga och korrigera vårt tidigare meddelande.
En del av beloppet (2 118 kr) har använts för att reglera en tidigare skuld hos Skatteverket genom kvittning, och resterande belopp har betalats ut till vårt konto.
Detta innebär att ROT-avdraget är fullt reglerat, och det finns ingen ytterligare betalning att göra från din sida.
Vi ber om ursäkt för den tidigare otydliga formuleringen och tackar för att du uppmärksammade frågan.
Vänliga hälsningar,
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vad tror du - drog dom en rövare eller var det någon okunnig som skickade det första mailet?L limpanollie skrev:Kul att min fråga väckte mycket intresse! Här är utfallet:
Mitt mail
Hej,
Tack
Svar från elektriker
Vänliga hälsningar,
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Otydligt? vilken jäkla duckning ifrån att dom gjort fel...L limpanollie skrev:Kul att min fråga väckte mycket intresse! Här är utfallet:
Mitt mail
Hej,
Tack
Svar från elektriker
Vänliga hälsningar,
sopprötterna hade ju ingen koll och en ren ursäkt hade ju vart snyggare ,dom har ju gjort fel.. skickar en räkning på nåt som är helt felaktigt
Men kul att dom iaf insett sitt misstag och inget ytterligare trams,,
För vi får väl hoppas att det är ett rent misstag och inte ett systematiskt fulsätt att hoppas få in lite extra
Troligtvis månatsvisa preliminärskatte betalningar. Hen har betalt in för lite på skattekontot varje månad eller glämt betala in. Du får en inbetalningsplan en gång per år baserat på tidiagre deklarationerredarn skrev:
Lite lustigt för på skatteverkets hemsida kan man läsa att de inte kan kvitta mellan ROT-utbetalningar och underskott på skattekontot.
Det kan dock kvittas mot (vissa?) andra typer av skulder.
[länk]
Man undrar vad det var för förfallen fordran på 2.118kr som hantverkaren haft.
TS ska givetvis inte betala något mer. Knappt ens svara.
Ännu lustigare har det blivit. För webbsidan som jag hittade hos skatteverket i onsdags förefaller nu avpublicerad.H Hocke68 skrev:
"The requested URL was rejected. Please consult with your administrator."
Lovar att just den länken fungerade när jag skrev inlägget och dessutom innehöll information om att det hela var giltigt 2026.
Eller så har SKV bara bannat min IP-adress.