28 432 läst ·
100 svar
28k läst
100 svar
Elektriker kräver betalning pga. kvittning
Varför är det synd? Om arbetet är utfört ska det väl betalas även om företagaren är på väg i konkurs?GregerRil skrev:
Leverantörer, långivare och till och med staten har väl goda anledningar att få dessa pengar hellre än att jag som fått ett jobb gjort ska försöka bluffa till mig dem?
Det verkar vara vanligt förekommande med kvittning...
https://forum.spiris.se/t5/Fragor-o...-Skatteverket-till-viss-del-av-rut/m-p/241490
AI menar på att det sker så här
Att bokföra en kvittning av ROT-avdrag (där Skatteverket minskar utbetalningen för att täcka en skatteskuld) innebär att du minskar din kundfordran mot Skatteverket och istället minskar din skatteskuld på konto 1630. Avdraget bokförs ursprungligen mot ett interimskonto (t.ex. 1513) och när kvittning sker debiteras 1630 och krediteras 1513.
Steg-för-steg bokföring av kvittning (fakturametoden):
https://forum.spiris.se/t5/Fragor-o...-Skatteverket-till-viss-del-av-rut/m-p/241490
AI menar på att det sker så här
Att bokföra en kvittning av ROT-avdrag (där Skatteverket minskar utbetalningen för att täcka en skatteskuld) innebär att du minskar din kundfordran mot Skatteverket och istället minskar din skatteskuld på konto 1630. Avdraget bokförs ursprungligen mot ett interimskonto (t.ex. 1513) och när kvittning sker debiteras 1630 och krediteras 1513.
Steg-för-steg bokföring av kvittning (fakturametoden):
- Vid fakturering (Kunden betalar 70%, ROT 30%):
- Debet 1930/1510 (Bank/Kundfordringar - 70%)
- Debet 1513 (Kundfordringar - ROT - 30%)
- Kredit 3001 (Försäljning - 100%)
- Kredit 2611 (Utgående moms - 100%)
- Vid besked om kvittning (Skatteverket drar av skulden):
- Debet 1630 (Avräkning för skatter och avgifter) - Minskar skatteskulden
- Kredit 1513 (Kundfordringar - ROT) - Bokar bort den ansökta fordran
Det är väl inte konfliktsökande att bara meddela att man ser att hela ROT-beloppet betalats ut.redarn skrev:
Presentera det bara som en ren information.
Jag håller helt med tommib (och ev andra), blanda inte in något annat, använd så få ord som möjligt helt enkelt.
Och dessutom, det är bäst att TS bara utgår ifrån sin horisont, dvs vad han själv kan se i själva ärendet, dvs att Skatteverket har godkänt och utbetalat hela beloppet.
Det är ju ganska ofint att sen börja prata om hantverkarens ev skatteskulder eller något annat, som inte har ett dyft med TS att göra.
Meddela att man har fått besked från skatteverket att hela beloppet har godkänts, och sen att hantverkaren kan vända sig till dem ifall deras utbetalning inte har fungerat som den ska.
Sen svarar man helt enkelt inget mer, på något mer ...
Se bara till att svaret kan ses såsom ett bestridande, dvs att man nämner att man inte godkänner denna extradebitering för att skatteverket har godkänt hela beloppet och att man därför har uppfyllt sin del av avtalet.
Sen behöver inte du inte göra ett skit förrän det ev kommer något från kronokalle (vilket det inte kommer göra), men skulle det så bestrider man det där också, med exakt samma argument - för det är ju korrekt.
edit:
Ändrade konfliktlösande till konfliktsökande
Redigerat:
Alltså gode gud, detta forumet!GregerRil skrev:
Det var alltså drygt 300 kronor som skatteverket drog av från utbetalningen för att täcka skulden på företagets skattekonto. Resterande betalades ut.
Är det givet att han är på väg mot konkurs för en skuld på 300 kr?
Detta görs rutinmässigt i tusentals fall varje år, och det är ett ytterst fåtal företagare ( jag har aldrig stött på nån ) som inte begriper att det är deras egna skattekonto pengarna gått till.
Vart står det att Skatteverket drog av drygt 300 kronor?I Ingvar 58 skrev:Alltså gode gud, detta forumet!
Det var alltså drygt 300 kronor som skatteverket drog av från utbetalningen för att täcka skulden på företagets skattekonto. Resterande betalades ut.
Är det givet att han är på väg mot konkurs för en skuld på 300 kr?
Detta görs rutinmässigt i tusentals fall varje år, och det är ett ytterst fåtal företagare ( jag har aldrig stött på nån ) som inte begriper att det är deras egna skattekonto pengarna gått till.
I Ingvar 58 skrev:
Hur får du det till drygt 300 kronor?
L limpanollie skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag tolkar det tvärtom. Att bolaget fick ut ca 300 kr. och att firman vill att TS skallo betala drygt 2000 kr extra.
Men oavsett så är en skatteskuld på 2000 kr knappast någon indikation på förestående konkurs. En skuld i den storleken kan drabba vem som helst.
Jag har i min firma råkat ut för det. Jag hade under flera års tid ackumulerat små dröjsmålsräntor för preliminärskatteinbetalningarna. Jag hade lagt upp en automatbetalning som vissa månder betalade 1 - 2 dagar för tidigt, andra månader 1 - 2 dagar försent beroende på hur helgdagarna ligger. Jag hade inte tittat på mitt skattekonto på typ 5 år, så plötsligt kom ett kravbrev, jag hade en skuld på drygt 2000 kr, pga dessa räntor. Om jag inte betalade inom x dagar så skulle kronofogden ta över. Blev väldigt förvånad, och skärrad. Hade varit i USA en vecka på konsultuppdrag under tiden som jag hade på mig för betalning. Ren tur att jag inte drog på mig en kreditanmärkning där.
Sedan dess har jag sett till att alltid ha ca 5000 extra på skattekontot.
Men oavsett så är en skatteskuld på 2000 kr knappast någon indikation på förestående konkurs. En skuld i den storleken kan drabba vem som helst.
Jag har i min firma råkat ut för det. Jag hade under flera års tid ackumulerat små dröjsmålsräntor för preliminärskatteinbetalningarna. Jag hade lagt upp en automatbetalning som vissa månder betalade 1 - 2 dagar för tidigt, andra månader 1 - 2 dagar försent beroende på hur helgdagarna ligger. Jag hade inte tittat på mitt skattekonto på typ 5 år, så plötsligt kom ett kravbrev, jag hade en skuld på drygt 2000 kr, pga dessa räntor. Om jag inte betalade inom x dagar så skulle kronofogden ta över. Blev väldigt förvånad, och skärrad. Hade varit i USA en vecka på konsultuppdrag under tiden som jag hade på mig för betalning. Ren tur att jag inte drog på mig en kreditanmärkning där.
Sedan dess har jag sett till att alltid ha ca 5000 extra på skattekontot.
Jag brukar kasta in typ 30-50 papp där, och sen kolla lite ibland, och börjar det smyga ner runt 5-10000 så slängar jag in nästa bunt med pengar.H hempularen skrev:
Jag orkar inte hålla på och bevaka det där hela tiden, utan de får en större inbetalning en eller två gånger per år.
Visst förlorar jag något lite i ränta, men det är verkligen inte mycket.
Det har funnits perioder då man fått bättre ränta på skattekontot. Hur det är just nu har jag inte koll på, orkar inte kolla sånt heller.