28 433 läst ·
100 svar
28k läst
100 svar
Elektriker kräver betalning pga. kvittning
Hände mig när jag fick en faktura (såklart den stora...) som var ca 180% av vad jag räknat med som gjorde att ROT slog i taket.K Kasken skrev:Dubbelkolla först bara att "kvittnignen" inte beror på att du "maxat" ROT-avdraget, men det låter långsökt.
Förmodligen är det som många andra redan kommit fram till, att företaget som ROTen skulle betalas ut till hade skulder till skatteverket och då kvittade skatteverket den skulden innan resterande betalades ut.
ÄR så fallet så är det ju bra jä*la magstarkt av företaget att gå på dig o be dig betala extra för att de har skulder till skatteverket.......
Jag hade tur och detta var i nov/dec så ett samtal till kvarvarande hantverkare om att hålla på fakturan en månad gick hem. Alla var väldigt flexibla och förstående, men det var i slutet av året.
Det måste ju vara mycket lätt för TS att kontrollera om det skulle vara någon egen skuld som ställt till det (vilket det sannolikt inte är) så det är helt onödigt att skriva något sådant till hantverkaren - det kommer bara skapa otydligheter, tolkningar och besvär. Bara för TS att kolla upp först så det inte finns några problem på den egna sidan.redarn skrev:
Efter viss eftertanke.
Det är möjligt att hantverkaren bara missförstått vad Skatteverket gjort och varit okunnig om skulden. Kanske inte sannolikt, men möjligt.
Därför hade jag nog svarat ungefär såhär.
Hej.
Sannolikt har Skatteverket kvittat en skuld [X AB] haft till Skatteverket och er eventuella skuld ska jag givetvis inte betala.
Om det mot förmodan kvittats mot en för mig okänd skuld jag haft till Skatteverket ska jag givetvis ersätta er.
Om det är min skuld som kvittats ber jag er därför översända skatteverkets kvitto på detta.
Om inte så bestrider jag att jag är skyldig er denna summa.
Nej. Detta förutsätter jag att TS har kollat upp och är inget som elektrikern har att göra med. Det absolut mest sannolika är att det är elfirman som har en skatteskuld. Bollen ligger på deras planhalva och jag ser ingen vinst alls med att vara mångordig.redarn skrev:
Efter viss eftertanke.
Det är möjligt att hantverkaren bara missförstått vad Skatteverket gjort och varit okunnig om skulden. Kanske inte sannolikt, men möjligt.
Hej.
Sannolikt har Skatteverket kvittat en skuld [X AB] haft till Skatteverket och er eventuella skuld ska jag givetvis inte betala.
Om det mot förmodan kvittats mot en för mig okänd skuld jag haft till Skatteverket ska jag givetvis ersätta er.
Om det är min skuld som kvittats ber jag er därför översända skatteverkets kvitto på detta.
Det finns, för mig, en allmänt moralisk vinst i att inte omedelbart söka konflikt om varje detalj där den andre kan ha missförstått.tommib skrev:
TS har kollat med skatteverket (via webben) att hela ROT-avdrager har blivit beviljat och utbetalt.redarn skrev:
Efter viss eftertanke.
Hej.
Dina formuleringar är för mångordiga och inbjuder automatiskt till fortsatta diskussioner.redarn skrev:
Bollen är på elektrikerns planhalva och tommib's exempel på svar i #29 räcker bra.
Den leder i vissa fall till det.M MagHam skrev:
Om det är rimligt beror på sannolikheten att hantverkaren är omoralisk skurk kontra sannolikheten att hantverkaren missförstått och kan hjälpas på rätt väg.
Eftersom lite diskussion är billigt och inte särskilt farligt föredrar jag i detta fall att rekommendera vänlighet framför fientlighet.
Men jag säger inte att det andra valet är fel, bara inte vad jag valt givet vad vi än så länge vet om saken.
Nej men deras utbetalning har blivit kvittat mot en skuld elektrikern hade, inget som TS kan rå för. TS kan se att hela beloppet har blivit beviljat. Elektrikern har fått meddelande från Skatteverket med beslut om rot- och rutarbete som man alltid får innan utbetalning där det står hur mycket de kommer betala ut, där framgår säkert vad som har kvittatsredarn skrev:
Återkom gärna efter att du tagit upp detta med elektrikern. Blir ju extremt roligt att få höra om vad de har att säga om du dessutom ser att SKV godkänt hela avdraget.L limpanollie skrev:Tack för alla svar! Kollade på Skatteverkets hemsida och det står att avdraget har blivit godkänt på hela summan, står inget om att hantverkaren ej fått hela summan. Antar då att problemet är på elektrikerns sida. Får göra som många rekommenderat här och bestrida och utgå från att jag har gjort rätt för mig här.
Vänlighet har inget med antal ord att göra.redarn skrev:
Den leder i vissa fall till det.
Om det är rimligt beror på sannolikheten att hantverkaren är omoralisk skurk kontra sannolikheten att hantverkaren missförstått och kan hjälpas på rätt väg.
Eftersom lite diskussion är billigt och inte särskilt farligt föredrar jag i detta fall att rekommendera vänlighet framför fientlighet.
Men jag säger inte att det andra valet är fel, bara inte vad jag valt givet vad vi än så länge vet om saken.
Lika vänligt är att skriva: -jag bestrider er fodran.
ja be företaget att ringa skatteverket och få det förklarat för dom om dom inte tror på ts..
Att företaget har skulder som kvittats mot rotavdraget betyder ju att ts har "betalat" att sen företaget inte förstår hur det fungerar får vi ju hoppas är ett ärligt misstag..
Att företaget har skulder som kvittats mot rotavdraget betyder ju att ts har "betalat" att sen företaget inte förstår hur det fungerar får vi ju hoppas är ett ärligt misstag..