84 080 läst ·
233 svar
84k läst
233 svar
Elektriker förstört laddbox, vill ej ersätta
Det var intressant "Boxen i sig kan inte reglera någon ström". Jag har bibringats uppfattningen att den box jag har "tittat" på kan just det. Den innehåller tveklöst kraftelektronik - och vad gör den där - om den inte kan påverka (vara något slag av dummy??!). I så fall är det en väldigt övervärderad dummy.lilytwig skrev:
Men hallå!, här skriver folk om saker de inte har minsta koll på. Vilken ström laddboxen är inställd på har ingen som helst betydelse i det här sammanhanget. Strömgränsen man ställer i boxen påverkar bara en styrsignal som går till laddaren i bilen. Det är en fyrkantsvåg som går ut på CP stiftet i laddkontakten. Den talar om för laddaren hur mycket ström den maximalt FÅR ta. Det den maximalt KAN ta är det boxen är avsäkrad med. Boxen i sig kan inte reglera någon ström. Det som finns tillgängligt på kontaktpinnarna är samma som säkringarna kan ge. Boxen kan stänga av men absolut inte begränsa ström.
Jag kan inte spekulera i vad som skett, men det är I varje fall inte inställningen boxen som är orsak.
Så kan det ha varit och då tycker man att elektrikern gjort fel eftersom han borde tagit reda på om bilen var ansluten eller ej.A adron skrev:Min starka gissning är just att elektrikern tagit ur alla huvudsäkringarna och sedan satt i en i taget med fas 1 först, medan bilen var ansluten. Så fort han satte i fas 1 har laddboxen startat upp och erbjudit ström till bilen. Bilen har konstaterat att den är ansluten till en enfasladdare och parallellkopplat faserna samt påbörjat laddning. Sedan har elektrikern skruvat i nästa säkring och då har det smällt.
Men säkringarna gick ju redan när de skulle ladda elbilen första gången. Felet borde ligga hos laddkabeln eller elbilen för annars borde säkringarna gått redan innan de skaffade elbil
Själva laddaren och dess kraftelektronik sitter i bilen. Laddboxen förmedlar information till bilens laddare hur mycket den tillåts ta. Och ja. Laddboxen är överprisad.B Boggi skrev:Det var intressant "Boxen i sig kan inte reglera någon ström". Jag har bibringats uppfattningen att den box jag har "tittat" på kan just det. Den innehåller tveklöst kraftelektronik - och vad gör den där - om den inte kan påverka (vara något slag av dummy??!). I så fall är det en väldigt övervärderad dummy.
Det är en bra teori. Men vet vi om bilen var ansluten?A adron skrev:Min starka gissning är just att elektrikern tagit ur alla huvudsäkringarna och sedan satt i en i taget med fas 1 först, medan bilen var ansluten. Så fort han satte i fas 1 har laddboxen startat upp och erbjudit ström till bilen. Bilen har konstaterat att den är ansluten till en enfasladdare och parallellkopplat faserna samt påbörjat laddning. Sedan har elektrikern skruvat i nästa säkring och då har det smällt.
Säkringarna går i ett sånt läge, men boxen ska inte påverkas. Strömmen går bara rakt igenom. Boxen fixar 32A och även en kortvarig kortslutning skulle jag tro.
Om han har en låg huvudsäkring och elbilen laddar 16A trefas så är det klart att huvudsäkringen går efter ett tag. Inte direkt, men när andra apparater (värme t.ex?) också belastat ett tag.Grizzlybjörnen123 skrev:
Så kan det ha varit och då tycker man att elektrikern gjort fel eftersom han borde tagit reda på om bilen var ansluten eller ej.
Men säkringarna gick ju redan när de skulle ladda elbilen första gången. Felet borde ligga hos laddkabeln eller elbilen för annars borde säkringarna gått redan innan de skaffade elbil
rekommenderar dig att tala med laddboxleverantören och fråga varför det kan ha gått fel. Finns det garanti på laddboxen?F Fredrik Christensen skrev:Tjena, farsan har ett bekymmer med sin laddbox, tänkte skriva o kolla här hur ni skulle gjort…
Köpte laddbox via en firma som säljer laddbox, kontaktade en elfirma i byn för installation
-Elektriker kom och installera - Allt frid o fröjd
Notera att huset har 16A huvudsäkring
-Nån månad senare kom elbilen, dem började ladda men smällde rätt många säkringar.
-Kontakta elektrikern igen för att kolla så den var rätt inställd, han påstår sig att man måste säkra upp (boxen är ställbar från typ 8-32A)
-Elektriker kommer och säkrar upp, öppnar aldrig boxen, tydligen small det även till i mätarskåpet när han skulle skruva där. Men det påstår han inte har med boxen att göra
-Nu är boxen trasig, helt död. När man öppnar boxen o kollar är den lite bränd i kretskorten samt att den är ställd på 32A!! Vilket är helt åt helvete för 16A huvudsäkring
troligen har han lyckats komma emot något i skåpet och bränt boxen, han vägrar dock ersätta den och påstår bara i princip att det är inte han som pajat den och den lika bra kunde pajat imorgon, men den gick ju sönder när han var där. Samt att dem aldrig har ställt in boxen rätt med tanke på 16A säkring… utan han ville bara säkra upp till 20A, men boxen var fortfarande ställt på 32a!
Hur ska man göra nu? Som sagt elektrikern hävdar sig bara oskyldig…
Elektrikern gjorde ju första installationen. Då missade hen att ställa in max strömstyrka i laddboxen, vilket skall göras av installatören. Om bilen försökt dra 32A enfas gick såklart säkringen.Grizzlybjörnen123 skrev:
Så kan det ha varit och då tycker man att elektrikern gjort fel eftersom han borde tagit reda på om bilen var ansluten eller ej.
Det finns ingen kraftelektronik i boxen, förutom on/off. Boxen styr laddaren som sitter i bilen. Du har nog noterat att det sitter 2 mindre stift i kontakten. De kallas PP och CP (Proximity Pilot och Control pilot). Uppgiften för PP är att se till att inkoppling av ström sker på ett säkert sätt (när bilen talat om att den är redo). CP talar om för laddaren hur mycket ström den får använda. Antag att det är avsäkrat 16A, men det finns kanske en lastvakt som säger att just nu får bara 10A nyttjas av laddaren. Då skickar boxen över den informationen till laddaren I bilen som ställer om. Utöver signalerna från boxen så kan det finnas appar som jobbar direkt mot bilen och kan användas för att ställa om bilens laddare. Men det är ändå boxen som har sista ordet och som talar om hur mycket ström som max får nyttjas.B Boggi skrev:Det var intressant "Boxen i sig kan inte reglera någon ström". Jag har bibringats uppfattningen att den box jag har "tittat" på kan just det. Den innehåller tveklöst kraftelektronik - och vad gör den där - om den inte kan påverka (vara något slag av dummy??!). I så fall är det en väldigt övervärderad dummy.
Redigerat:
Ska installatören göra inställningar på alla elprylar som kunder vill ha el till?
Ja, men det står även i TS beskrivning att laddstationen var installerad och gav laddning i någon månad fram tills tillfälle nummer två, då elektrikern kom tillbaka för att säkra upp. Eller vad menar du?P Pippi Viktualia skrev:
Tack för det klarställandet - varje dag lär man sig något nyttlilytwig skrev:
Det finns ingen kraftelektronik i boxen, förutom on/off. Boxen styr laddaren som sitter i bilen. Du har nog noterat att det sitter 2 mindre stift i kontakten. De kallas PP och CP (Proximity Pilot och Control pilot). Uppgiften för PP är att se till att inkoppling av ström sker på ett säkert sätt (när bilen talat om att den är redo). CP talar om för laddaren hur mycket ström den får använda. Antag att det är avsäkrat 16A, men det finns kanske en lastvakt som säger att just nu får bara 10A nyttjas av laddaren. Då skickar boxen över den informationen till laddaren I bilen som ställer om.