84 080 läst ·
233 svar
84k läst
233 svar
Elektriker förstört laddbox, vill ej ersätta
Hur vet du att elektrikern skruvade ut huvudsäkringarna en och en utan att bryta strömmen? Det vet ju inte ens TS… och trefasutrustning är knappast så känslig att den brinner upp om en fas försvinner… vore den det, så skulle det bli dumyrt om en huvudsäkring ger sig…S steve5432 skrev:Har läst igenom tråden, och har svårt att se att det hela på något sätt inte ska lösas av någon annan än elektrikern själv. En laddbox pajar normalt sett inte av sig själv, och en riktig elektriker ska givetvis göra en inspektion av fastigheten och vad som är inkopplat och hur det är inkopplat innan denne börjar kladda i fasadskåpet. Tänk om du har inkopplade trefaslaster och elektrikern börjar skruva ur huvudsäkringar, en i taget. Givetvis bryter man väl med huvudströmbrytaren och även andra brytare för att göra anläggningen strömlös innan man plockar ut säkringar. Det vet till och med jag, och jag är ingen "certifierad" elektriker.
Elektrikerns sörja, denne får lösa det hela. Det är ju på grund av situationer som denna det finns ansvarsförsäkringar, då alla kan göra fel ibland.
/S
Problemet här är att elektrikern anser sig vara heeeelt oskyldig. Att det bara helt utan anledning råkade smälla när hen vevade runt i elskåpet.S steve5432 skrev:
Som vi lärt oss av elektrikerna i denna tråd så är allt detta sannolikt kundens fel, då denne inte hade beställt att systemet skulle fungera.
Med denna attityd blir det lite mer komplicerat än att bara fylla i ett formulär och få saken överstökad.
Varför kostar laddboxar 8-10 000:- om det bara är en halvintelligent kontaktor?lilytwig skrev:
Det finns ingen kraftelektronik i boxen, förutom on/off. Boxen styr laddaren som sitter i bilen. Du har nog noterat att det sitter 2 mindre stift i kontakten. De kallas PP och CP (Proximity Pilot och Control pilot). Uppgiften för PP är att se till att inkoppling av ström sker på ett säkert sätt (när bilen talat om att den är redo). CP talar om för laddaren hur mycket ström den får använda. Antag att det är avsäkrat 16A, men det finns kanske en lastvakt som säger att just nu får bara 10A nyttjas av laddaren. Då skickar boxen över den informationen till laddaren I bilen som ställer om. Utöver signalerna från boxen så kan det finnas appar som jobbar direkt mot bilen och kan användas för att ställa om bilens laddare. Men det är ändå boxen som har sista ordet och som talar om hur mycket ström som max får nyttjas.
Varför ska elektrikern ansvara för material som du snålköpt på biltema?J Jonte Karlsson skrev:TS skriver alltså "tydligen small det även till i mätarskåpet när han [elektrikern] skulle skruva där" och din första reaktion är att fråga vad som var avtalat och antyder/raljerar om att kunden köpt fel produkt och dessutom krävde att få bli utbildad i elbilsladdning?
Måste man alltså ha en särskild skriftlig överenskommelse med elektrikern om man inte vill att hen ska panga sönder elskåp och bränna kretskort, är det rätt uppfattat? Allt annat är orimliga krav från en jobbig och okunnig kund?
"Du borde förstått att det skulle uppstå kortisar och elbränder, du hade nämligen inte beställt intrimning av systemet"?
"Jaså, du vill kunna ANVÄNDA laddaren också, ja men det hade vi inte avtalat om, jag bara installerar den.".
Om produkten kunden köpt inte lirar med elsystemet där den kopplas in, har inte elektrikern något som helst ansvar att berätta det? Inte ens om den utgör en uppenbar fara? Eller ska man helt enkelt räkna med att det smäller säkringar och kretskort om man inte uttryckligen avtalar om att det inte ska vara så? Hade det blivit bättre om elektrikern hade stått för inköpet och köpt exakt samma laddare men för 3-5 gånger priset hos grossisten, plus extra påslag för resorna? Många intressanta frågor här.
Det är en jättebra fråga. En laddbox är en kontaktor, en elmätare, en pulsbreddsgenerator, en liten dator med nätverksuppkoppling, ett speciellt uttag, oftast en jordfelsbrytare med dc-skydd, oftast någon form av taggläsare. Och allt detta monterat i en vädertålig box.useless skrev:
Några tusen ska det nog kosta, men uppåt tio?
Jag försvarar inte elektrikerskrået utan killgissar bara precis som alla andra eftersom vi inte har alla fakta från TS utan bara antaganden.useless skrev:
Jag tror (killgissar) att e-skrået orsakat en kortis med höljet till elskåpet och missat att slå ifrån laddboxens säkring.
Svårt för elektrikern att komma undan ansvaret om det gått till så. MEN TS antar ju att det blivit en kortis utan att veta säkert och då blir det svårt att få rätt mot elektrikern.
Därför bör TS ta hem en oberoende elektriker som gör en brottsplatsutredning. Blir mycket lättare för TS att då bevisa att det är elektrikerns fel vid en eventuell tvisteförhandling
Läste du ett enda ord av det jag skrev?Grizzlybjörnen123 skrev:
"Om produkten kunden köpt inte lirar med elsystemet där den kopplas in, har inte elektrikern något som helst ansvar att berätta det? Inte ens om den utgör en uppenbar fara? Eller ska man helt enkelt räkna med att det smäller säkringar och kretskort om man inte uttryckligen avtalar om att det inte ska vara så?"
Jag frågade också om det var rimligt att elektrikern köper exakt samma pryl för mångadubbla priset, så som ofta är fallet ("för att elektrikern ska kunna ta ansvar över sin installation").
Just den här tråden handlar om en klåpare till elektriker som inte bara haft sönder saker, utan även vägrar erkänna detta. Så du är i ett ganska dåligt läge att börja argumentera om att ta ansvar.
Jag tycker att boxen borde tåla den korta överspänningen. Men jag har inte riktigt koll på kravnivåerna.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag försvarar inte elektrikerskrået utan killgissar bara precis som alla andra eftersom vi inte har alla fakta från TS utan bara antaganden.
Jag tror (killgissar) att e-skrået orsakat en kortis med höljet till elskåpet och missat att slå ifrån laddboxens säkring.
Svårt för elektrikern att komma undan ansvaret om det gått till så. MEN TS antar ju att det blivit en kortis utan att veta säkert och då blir det svårt att få rätt mot elektrikern.
Därför bör TS ta hem en oberoende elektriker som gör en brottsplatsutredning. Blir mycket lättare för TS att då bevisa att det är elektrikerns fel vid en eventuell tvisteförhandling
Nu kan jag inte laddboxar men kan en del om el. Spontant så tänker jag:
Elektrikern ställer boxen på 16A vilket är max på huvudsäkring en och därför går säkringarna p.g.a förbrukning i villan. Sen kommer elektrikern tillbaka för att fixa problemet och stället laddboxens interna säkring på 32A vilket givetvis smäller huvudsäkringarna. Diazed är tröga säkringar och vill man skydda elektronik bör man använda elektroniska säkringar eller så ställer man ner laddboxens på på lägre ampere t.ex. 10A.
Men för att hjälpa dig vidare så är de självklart elektrikern som bär ansvaret, jag tycker absolut elektrikern är skyldig att ställa in boxen rätt om inte, så måste han meddela att det inte är gjort. Är de tvärnej så kontakta ARN. Kanske går på någon form av hemförsäkring, de krävs en hel del arbete för att få tillbaka pengarna om elektrikern sätter sig på tvären.
Elektrikern ställer boxen på 16A vilket är max på huvudsäkring en och därför går säkringarna p.g.a förbrukning i villan. Sen kommer elektrikern tillbaka för att fixa problemet och stället laddboxens interna säkring på 32A vilket givetvis smäller huvudsäkringarna. Diazed är tröga säkringar och vill man skydda elektronik bör man använda elektroniska säkringar eller så ställer man ner laddboxens på på lägre ampere t.ex. 10A.
Men för att hjälpa dig vidare så är de självklart elektrikern som bär ansvaret, jag tycker absolut elektrikern är skyldig att ställa in boxen rätt om inte, så måste han meddela att det inte är gjort. Är de tvärnej så kontakta ARN. Kanske går på någon form av hemförsäkring, de krävs en hel del arbete för att få tillbaka pengarna om elektrikern sätter sig på tvären.
Klåpare och klåpare, det vet vi inte ännu. Du antar att hen är en klåpare eftersom att du har dålig erfarenhet av just elektriker och dålig erfarenhet och kunnande av elprodukter överhuvudtaget verkar det som. Varför skulle inte laddboxen fungera med elsystemet?J Jonte Karlsson skrev:Läste du ett enda ord av det jag skrev?
"Om produkten kunden köpt inte lirar med elsystemet där den kopplas in, har inte elektrikern något som helst ansvar att berätta det? Inte ens om den utgör en uppenbar fara? Eller ska man helt enkelt räkna med att det smäller säkringar och kretskort om man inte uttryckligen avtalar om att det inte ska vara så?"
Jag frågade också om det var rimligt att elektrikern köper exakt samma pryl för mångadubbla priset, så som ofta är fallet ("för att elektrikern ska kunna ta ansvar över sin installation").
Just den här tråden handlar om en klåpare till elektriker som inte bara haft sönder saker, utan även vägrar erkänna detta. Så du är i ett ganska dåligt läge att börja argumentera om att ta ansvar.
Om TS pappa köpt boxen på Wish där du troligtvis köper dina elprylar kan jag tänka mig att den brinner upp men det är väll knappast elektrikerns fel?
Om du råkar tanka bensin i din dieselbil och motorn skär ihop. Är det då bensinmackens fel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Skärp dig Jonte Karlsson. Läs tråden istället för att kasta ut dig grundlösa anklagelser. Då ser du att jag skriver tvärtom mot vad du påstår.J Jonte Karlsson skrev:TS skriver alltså "tydligen small det även till i mätarskåpet när han [elektrikern] skulle skruva där" och din första reaktion är att fråga vad som var avtalat och antyder/raljerar om att kunden köpt fel produkt och dessutom krävde att få bli utbildad i elbilsladdning?
Måste man alltså ha en särskild skriftlig överenskommelse med elektrikern om man inte vill att hen ska panga sönder elskåp och bränna kretskort, är det rätt uppfattat? Allt annat är orimliga krav från en jobbig och okunnig kund?
"Du borde förstått att det skulle uppstå kortisar och elbränder, du hade nämligen inte beställt intrimning av systemet"?
"Jaså, du vill kunna ANVÄNDA laddaren också, ja men det hade vi inte avtalat om, jag bara installerar den.".
Om produkten kunden köpt inte lirar med elsystemet där den kopplas in, har inte elektrikern något som helst ansvar att berätta det? Inte ens om den utgör en uppenbar fara? Eller ska man helt enkelt räkna med att det smäller säkringar och kretskort om man inte uttryckligen avtalar om att det inte ska vara så? Hade det blivit bättre om elektrikern hade stått för inköpet och köpt exakt samma laddare men för 3-5 gånger priset hos grossisten, plus extra påslag för resorna? Många intressanta frågor här.
Svar:J Jonte Karlsson skrev:När man betalat svindyra pengar för en installation utförd av ett auktoriserat proffs med ensamrätt att utföra detta elarbete, så ska man som kund alltså sen beställa en oberoende kontroll av en annan part?
Är elektriker alltså så dåliga att man hela tiden måste anlita någon annan för att kontrollera deras arbete?
Nej detta borde vara gjort från början av installatören för att kunna dokumentera att installationen är korrekt utförd innan överlämnandet.
// Peter
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Kan du ge en referens till vad du skriver här. Allt låter väldigt väldigt osannolikt.A adron skrev:Elbilar med enfasladdning laddar typiskt 32A enfas. Så det är inget onormalt. Trefasbilar kan ofta också ladda enfas 32A om bara en fas är ansluten.
Har han gjort bytet med en Kia e-Niro ansluten så kan det vara orsaken; saknas fas 2 så går den från att ladda 16 A på fas 1 och 16 A på fas 2 till att ladda 32 A på fas 1. Det gör den genom att parallellkoppla fas 1+2 i bilens ände, eftersom det ”uppenbarligen” inte är mer än en fas ansluten i kabel/laddare. Lägger man sen på fas 2 igen så är det kortslutning.
Bilen tillåter alltså bara att faser tillkommer då laddning inte pågår.