Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. M
    Verktygstokig · 7 123 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Ja jag kan bara se till vad det hade kostat kund här...
    ställa allt annat år sidan för att koppla vagn eller för att åka ut och lösa saker i fält..
    Är övertygad om att 50% säkert skulle ha saknats...

Jag tar 550 kr i timmen inkl moms..
    Så mindre än det hade det inte kostat...
    Och sedan kostnaden för att laga.. delar mm.
    Ska jag hoppa av turordningen så ska det vara värt det... Inte för att någon annan vill det... Då har jag jobb inne i värmen, där det är torrt....

2. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Från Okt 2015 :rofl:
    Timpriset för ett verkstadsbesök skiljer sig markant. Undersökningen visar att kostnaden kan skilja så mycket som 1255 kronor per timme. Landets dyraste bilverkstad tar i snitt 1855 kronor per påbörjad tumme, medan den billigaste kostar 600 kronor per timme.

Börjar bli dags att höja dina priser…:rofl:

3. E
    Inredare · Örebro · 15 inlägg

Emma96

Inredare
    trodde det var ett fik

4. M

Maskintok

Verktygstokig
    Nä kör som jag alltid gjort.. Och är lika seriös som alltid.. (y)
    Men för att släppa allt och kräla runt ute i fält så ska jag ha rejält betalt...

• Laddar…
  5. G
    Medlem · 1 231 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Precis, på elfirman har du en chef, ekonom, projektledare och revisor som heller inte är ute hos kunderna men lik förbannat ska ha betalt

• Laddar…
  6. E

Emma96

Inredare
    Du tror inte tandläkaren kan behöva anlita fler personer för marknadsföring, revisor, chef lär finnas och arbetsledare, ;)

7. G
    Medlem · 1 231 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Samma på elfirman

8. M

Maskintok

Verktygstokig
    vad kostar en tandläkare i timmen?
    Och vad kostar en hantverkare?
    Ingen idé att försöka fjanta runt..
    De kostar det de kostar..

9. M
    Medlem · Blekinge · 792 inlägg

MartinP666

Medlem
    Så varje elektriker behöver en "elsköterska"? Tror du på allvar att det behövs lika mycket personal kring en elektriker som kring en tandläkare? Och att dessa har likvärdig kostnad?

• Laddar…
  10. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Nu när du skriver sådär kände jag plötsligt ett behov av att ha en Byggsköterska här på kontoret. :rofl:

• Laddar…
  11. R
    Medlem · Sthlm · 223 inlägg

reez

Medlem
    Problemet är väl att man inte planerar sitt arbete ordentligt och tycker sig ha rätt att lämpa över kostnaderna för den dåliga planeringen på kunden. Mina hantverkare brukar antingen beställa ut det material som behövs direkt till min adress eller ha ordnat det innan, sen jobba på plats full tid varje dag, finns ingen anledning att hänga på firman eller Grossen varje dag när ett gäller ett jobb på x antal dagar. Det är bara ostrukturerat.

• Laddar…
  12. M

Maskintok

Verktygstokig
    Sedan jag tog in frugan i firman... Så har alla kostnader ökat... :thinking:..
    Men jag klagar inte.. För det är fler kunder nu som stannar och dricker kaffe och fikar..
    köper grejer över telefon/mail..
    Jag får jobba ostört.. värt varje krona.. tycker nog kunderna också eftersom det är de som betalar i slutet för allt...

13. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Att planera är lätt när man vet exakt vad som ska göras. Tyvärr vet långt ifrån alltid exakt vad som behöver göras.
    Vi kallar det för projektering. När det gäller småjobb som vi utför ibland får hantverkarna själva åka ut och projektera och därefter utföra jobbet direkt. Det blir billigare för kunden (som inte är privatpersoner i vårt fall).
    Ska en projektledare åka ut och titta på jobbet, tillbaks till kontoret, skriva arbetsorder och mängda material blir det oftast dyrare för kunden i slutändan.

Planering och projektering är bland det svåraste som finns. Nästan lika svårt som kommunikation.

• Laddar…
  14. E

Emma96

Inredare
    Behöver du nån som lugnar kunderna när räkningen kommer?

15. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Du menar när kunderna ringer och klagar på fakturan?
    En byggsköterska är nog användbar till mycket. En allt-i-allo tjänst som förhoppningsvis kan gå under Mac Donalds avtalet så lönen inte blir för hög. Eller möjligen kan man hitta något bidrag eftersom en helt ny titeln införs i byggsvängen…:rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.