Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. Krille-72
    Medlem · 3 467 inlägg
    Ok. Tack för att du rättar mig som arbetat i denna bransch i ca 20 år. Ringer skattmasen på mån och säger att dom haft fel i alla år...

• Laddar…
  2. B
    Medlem · Västra Götaland · 66 inlägg

beemwepaouer

Medlem
    Från skatteverket:
    Inte heller resor får ingå i underlaget till skattereduktion. I de allra flesta fall har en utförare kostnader för resor till köparen eller för att köpa in material eller forsla bort avfall. Dessa resor ska anges särskilt på fakturan. Om det av utredningen framgår att utföraren omvandlat kostnader för resor till arbetskostnad kan Skatteverket uppskatta en skälig arbetskostnad där hänsyn tas till resor, se nedan Uppskattning av skälig arbetskostnad.

Ser du nåt om att du måste debitera kostnad för servicebil bara för att du gjort det på tidigare fakturor i ovanstående text?
    Bifoga gärna annan förklaring som du anvönt dig av i 20 år som styrker dina påståenden.

Att man haft fel lönge är inget att skryta med

3. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Det är ju just detta som diskuteras gång efter annan på just detta forum.

Vissa här vill endast betala för effektiv tid och då ska resor, administration med mera ingå i denna timkostnad.

Ser du något problem här då många idag önskar ROT?

4. Mats Engquist
    Medlem · 170 inlägg
    Eller så läser du inlägget en gång till och försöker förstå...

5. jbr
    Besserwisser · 905 inlägg

jbr

Besserwisser
    Okej, jag läser igen.

Nej, det där är något som inte någon bör försöka förstå...

6. Krille-72
    Medlem · 3 467 inlägg
    Det du och jag läser är en sak. Efter att tag tolkas det du och jag läser av folk från en helt annan planet. Deras tolkning blir det vi vanliga dödliga kallar för prejudikat.
    Om det tressrar dig får du ägna din tid till att läsa lite olika utslag.

Om man ska läsa texterna ordentligt så uppstår flera märkliga situationer. Får man rotavdrag för att bära in materialet? Får man rotavdrag för att bära ut rivningsmaterial? Får man rotavdrag när en elektriker står och tänker eller måste han utförs fysiskt arbete för att rotavdraget ska beviljas?
    När en hantverkare köper material till dig får du inte rotavdrag. Men du kan få rotavdrag. Fundera på den en stund.

”Att man haft fel lönge är inget att skryta med”
    Jag tror jag väljer att ha fel tills mina kunder börjar klaga. Det är inte jag som får beviljat rotavdrag utan mina kunder. Så länge dom är nöjda är jag nöjd.
    Men kom gärna med tips hur kunderna ska bli ännu nöjdare.

7. B

beemwepaouer

Medlem
    Skriv i ROT ansökan, avstånd från kund å ditt företag och anstånd från kund till inköpsställe, då blir det lätt för skatteverket och bedömma om resekostnader är skälig.

Mot kund innan jobb påbörjas:
    Redogör för arbetskostnad per timme, timkostnad för restid/inköpstid, milkostnad för transporter/resor och om det tillkommer några andra kostnader, typ startavgift, servicebil, maskinhyra, mm, osv.

8. Krille-72
    Medlem · 3 467 inlägg
    :crysmile: Har du fyllt igen rotansökan någongång?

• Laddar…
  9. B

beemwepaouer

Medlem
    Nej men lägg gärna upp en skärmdump på hur det ser ut, så vi andra får lära oss nåt.

10. Krille-72
    Medlem · 3 467 inlägg
    Nu var det du som ville försöka lära mig något och mer eller mindre hävdade att det är synd att vi gjort fel i alla år. Jag bad dig läsa på lite om de domar som finns kring Rotavdrag. Detta för att du ska förstår att det jag skriver är rätt. Det vi diskuterade var storleken på reseersättningen.

Jag försöker förklara igen. Skatteverket vill inte att man bakar in en del eller hela reseersättningen/ milersättningen i arbetstiden. Det dom vill och kräver är att man ska ta betalt på samma sätt som när man utför arbete där inte rotavdrag är inblandat. Gör man inte det finns risken att dom anser att man bakat in kostnaden för tex. Servicebil i arbetstiden.
    Tar man normalt 400kr för servicebil gör man alltså klokast i att fortsätta ta 400 kr vid rotjobb.
    Tar man normalt 0 kr i för servicebil gör man klokast i att minst ta lagstadgad km ersättning.

Hyresmaskiner, servicebil mm. Hamnar under en punkt som heter ”Övrigt” vid ansökan om rot. Är den helt tom blir risken för kontroll därför stor. Vid en kontroll ska du kunna motivera rot ansökan. Ibland vill dom tex. Ha en kopia på fakturan.

Än så länge har jag inte sett några domar där Skatteverket kräver att du ska separera arbetstiden när du köper material, bär in material, arbetstid i bilen etc.
    Men jag kan självfallet ha missat något.

11. Mats Engquist
    Medlem · 170 inlägg
    Du saknar förmågan?

12. B

beemwepaouer

Medlem
    Tack för bra info!
    Har kommenterat ämnet i ett antal trådar, men har aldrig fått en vettig förklaring till varför vissa tror att servicebilkostnad måste ingå, men andra inte.
    Nu förstår jag varför de ca 10 hantverkar-firmor jag anlitat har kunnat få igenom 10 olika sätt att ROT-avdraga.
    Alla gör som de brukar, å då godkänner Skatteverket ansökan!

Tilläggsfråga, skulle man inte kunna tänka sig att debitera servicebil per timme också, på övrigt-raden?
    Inte slentriandebitera 400-800 kr även för 2-4 timmars jobb?
    Just servicebil och startkostnad är det som konsumenter är mest ilska på?

50-100 kr per timma för servicebil + milpeng per mil måste väl kunna bedömmas som SKÄLIGT av skatteverket?

13. Krille-72
    Medlem · 3 467 inlägg
    Det är klart du kan ta betalt per timma för Servicebilen. Vi tar tex, 320 kr/ dag eller 40 kr/ Tim exkl moms. 320kr/ dag är billigt i dagens läge. Särkilt med tanke på att vi knappt gör några arbeten alls åt privatpersoner. Många Ue vi anlitar försöker köra full servicebil på minsta lilla jobb. Men då brukar jag ringa upp och vänligt tala om att vill dom fortsätta att jobba med oss så accepterar vi inte en full avgift för servicebil för 4 Tim arbete.
    Jag skulle tro att snittet i Sthlm ligger runt 400-450kr exkl moms för servicebil idag. Den dyraste jag hittills stött på var en rörfirma som ville ha 800 kr exkl moms. Dom gjorde 1 jobb åt oss och finns idag inte kvar.:crysmile:

Att ha en startkostnad eller minimidebitering mot en konsument har nog att göra men dom problem vi ser att konsumenter upplever i väldigt många trådar. Många, men långt ifrån alla, förutsätter att arbetstiden börjar och slutar vid kundens tröskel.
    Om jag anlitar en rörmokare för att åka och proppa vattnet i ett kök så tar kanske hans arbete på plats kanske 15 min. Men när jag får fakturan så kommer det stå 2 Tim. Jag som företagare förstår att det måste stå 2 Tim på fakturan. Men det förstår inte alltid en konsument. Då kan det vara lättare att ha en startavgift eller minimidebitering mot en konsument så slipper man hamna i onödiga diskussioner efteråt.

Onödiga diskussioner uppstår lätt om hantverkaren inte varit tydlig innan. Det är därför det är så viktigt som konsument att lära sig att ställa frågor om hantverkaren är otydlig från början.
    Helst ska man inte ens anlita en hantverkare som man upplever som otydlig.

Det allra viktigaste är att inte ha egna förväntningar utan innan arbetet startar ställa frågor ifall ens förväntningar stämmer eller inte.

14. N
    Medlem · 218 inlägg

@ndreas

Medlem
    Start avgift har jag aldrig hört talas om. Däremot får du vanligtvis betala per påbörjad halv (eller hel) timme samt den tid det tar att köra till/från dig...

De företag som tar betalt för att söka rotavdrag upplever jag däremot som snåla :p

15. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Nja, egentligen inte. Du skulle väl inte gjort min deklaration gratis?

Dels är det ett merjobb, dels en risk att inte få fullt betalt och slutligen så måste du ta kontakt med Skatteverket. Vem vill frivilligt detta.

Så jag skulle nog ha tvärtom, de som inte tar betalt är hyggliga, merkostnaden tas från någon annan marginal då men företag vill ju gärna i detalj se vad som kostar och vad som läggs tid på.

16. Krille-72
    Medlem · 3 467 inlägg
    Startavgift, etableringskostnad, grundkostnad, minimidebitering, reskostnad, undersökningskostnad osv. Kärt barn har många namn:rofl:

Jag tror att upplägget du skriver är det allra vanligaste hos hantverkare idag. Men just minimidebitering är ganska vanligt bland seriösa hantverkare som arbetar med privatpersoner. Antagligen för att slippa och diskutera när fakturan väl landat hos kund.
    Det är bara kolla i detta forum hur många det är som anser att hantverkaren ska ha betalt för tiden innanför kundens tröskel. Annars är det bara bestrida fakturan.

Bland näringsidkare som pysslar med tex. Vitvaruservice så är det vanligare med andra typer av upplägg. Så här kan det tex. Se ut.

http://www.sydsvenskvitvaruservice.se/priser-31482464

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.