Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. E
    Inredare · Örebro · 15 inlägg

Emma96

Inredare
    Varför har den yrkesgruppen sånt privilegium

2. G
    Medlem · 1 231 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Som yrkesverksam kallar jag inte det för ett privilegium. Som elektriker, rörmokare, snickare etc börjar arbetsdagen på firman. Ska man sedan ut till kund kanske man behöver material för att kunna utföra arbetet hos kund och måste då hämta det på Ahlsell, Selga, Solar eller vart man nu handlar. Precis som på systembolaget brukar det vara kö på morgonen. Sedan när man hämtat material ska man åka till kund och påbörja arbetet. Halv 4 åker man tillbaka till firman.

Det är skillnad att anlita en hantverkare än tandläkaren. Hantverkaren kommer hem till dig och utför tjänsten och kan omöjligt ha allt material i bilen som många på forumet tycks tro.

Till tandläkaren går du men nästa gång ni behöver dra om elen hemma. Ta då med huset till elektrikern

3. M
    Verktygstokig · 7 123 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    vad tror ni det kostar om mekanikern ska hämta er klippare eller bil för att sedan åtgärda på verkstad..?
    Och istället för att beställa delar till verksamheten, åka och hämta dessa delar. för att kunna utföra jobbet...?

klart som fan att man ska ha betalt..
    och är det så hemskt... lej inte mer... gör själv.. Och räkna era timmar..

4. 13th Marine
    I sorg · Trelleborg · 9 546 inlägg

13th Marine

I sorg
    Lokala VW-verkstaden tog 299 och då lämnade de lånebilen samtidigt.

5. M

Maskintok

Verktygstokig
    trevligt.
    En avgift på ca 30 min jobb..
    inget fel i det...

6. D
    Besserwisser · E · 17 347 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det är inte alls orimligt att en elektriker har sådan framförhållning att det inte måste åkas till handlaren dagligen.

7. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Det är inte bara hantverkare som är privilegierade men lön i bilen. Även brevbärare brukar få lön mellan brevlådorna.

8. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Då måste dom har bra marginaler på verkstadsjobbet. Annars blir det matematiskt svårt att dra runt verksamheten.

9. 13th Marine

13th Marine

I sorg
    Ja, här var det fastpris och jag bor en bit utanför andra sidan stan, varje tripp tar ca 30min, de lämnade tillbaka bilen också, så en timme totalt.

10. M

Maskintok

Verktygstokig
    klart att pengarna kommer någonstans ifrån.. alla har ju inte MAs lador... ;)..
    Måste ju kompensera med högre intäkter för att kunna ha lock priser på annat...

• Laddar…
  11. M

Maskintok

Verktygstokig
    njo men det är en avgift..
    med lockpris... du har betalat resten på jobbet eller delarna..

• Laddar…
  12. 13th Marine

13th Marine

I sorg
    I detta fallet har deras marginaler på resterande arbete krympt, jag skulle servat bilen där oavsett. För övrigt positivt överraskad då de konstaterade att delar av det offererade arbetet inte behövde göras så de strök det. De försökte inte heller kränga på mig merarbete.

13. U
    Medlem · 371 inlägg

Unikt namn

Medlem
    Blir du vanligen debiterad för servicebil, ahlsellfika och kilometerersättning för varje brev som dimper ner i lådan?

Finns inte mycket som är likt mellan brevbäraren/postens supertydliga fastavgift debitering och hantverkarens överaskningsocker...

14. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 150 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Den enda gången jag ser det meningsfullt är när jobben inkommer och fördelas dagligen. Dock skulle jag vilja påstå att man normalt kan ha minst ett par dagars framförhållning och således kan få leveranserna till firman i god tid. Man beställer helt sonika materialet till en kund med märkning, sen en ny beställning till nästa kund osv och beställer man i tid så kan man välja att ha materialet på firman sorterade per projekt dagen före.

Nackdelen är att man får en förbannad massa förpackningsmaterial. Ahlsell var för några år hopplösa med att packa oekonomiskt men har blivit bättre. Men fortfarande kan man få tre kartonger från samma leverantör med en liten artikel i varje. Har väl dock med distributionslager också att göra, att det kommer från 3 olika ställen.

15. E
    Inredare · Örebro · 15 inlägg

Emma96

Inredare
    Rätt intressant det där. Hos tandläkaren så finns två personer som är osynliga som också behöver ha lön. Den som tar emot samtal och bokar in tider och tandsköterskan som steriliserar och sanerar hela rummet mellan varje patient

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.