9 666 läst ·
57 svar
10k läst
57 svar
Electrolux torktumlare snurrar ett varv sen stannar den
skala en ek och använd den som ledare mellan /över avbrottetnino skrev:
Det där gjorde susen
Har iof bara kört en kort stund men den gick längre tid än den gjort tidigare så jag antar att det är ok nu
Borrade ur kontaktstiften i den vita kontakten, borrade upp hålet lite till och borrade hål i toppen så jag kunde dra kabeln rakt igenom.
Har iof bara kört en kort stund men den gick längre tid än den gjort tidigare så jag antar att det är ok nu
Borrade ur kontaktstiften i den vita kontakten, borrade upp hålet lite till och borrade hål i toppen så jag kunde dra kabeln rakt igenom.
Hade exakt samma problem att den snurrade ett varv och stängde av efter att jag bytt spännrulle.
Mitt kretskort hade också "brunnit" på samma ställe.
Lite feedback på olika inlägg här:
- Kondensatorerna är till för att hjälpa igång motorn, går den igång överhuvudtaget så behöver man inte mäta kapacitans och hålla på, då är de bra nog. (Såg ut som de var parallell kopplade, 4 + 7 = 11 uFarad, man satte nog dit 2 för att det inte skulle bli en jäkligt stor kondensator som blir klumpig att hantera.
- Löda trasiga kopparbanor, tenn som bullar upp sig osv, man måste använda flussmedel, går inte löda på något vettigt sätt utan fluss, det flyter ut bättre och blir 1000 ggr lättare att löda.
(Min tumlare hoppade också igång efter lödjobbet)
Mitt kretskort hade också "brunnit" på samma ställe.
Lite feedback på olika inlägg här:
- Kondensatorerna är till för att hjälpa igång motorn, går den igång överhuvudtaget så behöver man inte mäta kapacitans och hålla på, då är de bra nog. (Såg ut som de var parallell kopplade, 4 + 7 = 11 uFarad, man satte nog dit 2 för att det inte skulle bli en jäkligt stor kondensator som blir klumpig att hantera.
- Löda trasiga kopparbanor, tenn som bullar upp sig osv, man måste använda flussmedel, går inte löda på något vettigt sätt utan fluss, det flyter ut bättre och blir 1000 ggr lättare att löda.
(Min tumlare hoppade också igång efter lödjobbet)
Märkligt, vi verkar drabbas av samma elände, jag har lagat den här tumlaren 2 ggr, en gång trasig rem och nu senast trasig spännrulle, båda gångerna så har en kondensator lossnat i samband med det och löst ut säkringen. Gissar att kanske höljet på kondingen har spänning och kortsluter när den hamnar i kontakt med jord i chassit (låter konstigt men det var så tydligt att båda gångerna gick säkringen när kondingen lossnat).nino skrev:
Haha det var spännrullen som gett sig på min såg jag idag när jag hade isär den, men ingen kondensator som lossnat.N nikler skrev:Märkligt, vi verkar drabbas av samma elände, jag har lagat den här tumlaren 2 ggr, en gång trasig rem och nu senast trasig spännrulle, båda gångerna så har en kondensator lossnat i samband med det och löst ut säkringen. Gissar att kanske höljet på kondingen har spänning och kortsluter när den hamnar i kontakt med jord i chassit (låter konstigt men det var så tydligt att båda gångerna gick säkringen när kondingen lossnat).
Ny rulle beställd, skulle komma innan helgen så förhoppningsvis kan jag laga den på fredag em
Jag har drabbats av samma problem som beskrivs i denna tråd. Monterat ny rem och reparerat kretskort. Maskinen går då normalt förutom att värmen endast fungerar med programväljaren i läge "uppfräschning".nino skrev:
Filter rengjorda. Har provat med nytt kretskort men det gör ingen skillnad. Gör jag någor fel?
Hade det inte varit så att du bytt kretskort så hade jag gissat att något där var trasigt även om du lyckats laga det uppenbart trasiga.B boem skrev:
Funkar inte nytt kretskort så vet jag inte, låter märkligt, allt styrs ju från det, har du dubbelkollat att alla sladdar är tillbaka där de ska vara?
Ibland löser ett problem sig själv. Tänkte att kretskortet som sitter i programväljarpanelen, det som electrolux kallar användargränssnitt, kunde vara felaktigt. Monterade bort det men kunde inte se något konstigt. Efter att jag återmonterat det fungerar allt som det ska. Kanske var det dålig kontakt vid kontaktstycket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden