nino nino skrev:
Köpa en ny?
Ska mäta upp kondensatorerna först
det är en bra övning
men
om de är kass så går den inte ens ett varv

returen returen skrev:
det är en bra övning
men
om de är kass så går den inte ens ett varv
Ok så det är bara att skrota då enl dig?

nino nino skrev:
Ok så det är bara att skrota då enl dig?
Det beslutet är upp till dig att göra
men är den fräsch i övrigt trotts åldern så är kan man byta kretskort för 2000.-

• Gilla
nino
  • Laddar…
Den större på 7 uf var inte bra, provar att byta den först.
Kretskort för 2000 vet jag inte om jag var så sugen på...
Har du något köpråd om man ska byta maskin?

nino nino skrev:
Den större på 7 uf var inte bra, provar att byta den först.
Kretskort för 2000 vet jag inte om jag var så sugen på...
Har du något köpråd om man ska byta maskin?
om den är mycket utanför spec så brukar inte trumman gå runt alls

returen returen skrev:
om den är mycket utanför spec så brukar inte trumman gå runt alls
Ok, blev ingen skillnad vid byte ☹️

Tog lös kortet som sitter på sidan och såg det här, vet inte om det kan vara felet?

Närbild av kretskort med möjligt skadat område och brända fläckar. Banor och lödpunkter synliga på grön yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild

Närbild av ett kretskort med synlig skada på ledningsbanan, möjlig orsak till funktionsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ju lite ut som banan är trasig

4-5cm lång vit kontakt, är vita kablar som verkar gå ner till kopplingen vid motorn och vidare till motor/kondensatorer, ser inte riktigt vilken som är vilken i härvan

Kanske brände av banan när kondensatorn tog i motorn så säkringen gick?

Ja det ser ut att gått hett till där

nino nino skrev:
4-5cm lång vit kontakt, är vita kablar som verkar gå ner till kopplingen vid motorn och vidare till motor/kondensatorer, ser inte riktigt vilken som är vilken i härvan

Kanske brände av banan när kondensatorn tog i motorn så säkringen gick?
troligt är det så
kan inte tänka mig något annat som tar så mycket ström

• Gilla
nino
  • Laddar…
returen returen skrev:
troligt är det så
kan inte tänka mig något annat som tar så mycket ström
Tror du att det är någon ide att löda ihop banan, eller är det nåt mer som gått åt pipan?
Kostar väl iof inget att löda och prova

MultiMan
Är den avbränd? Tycker inte det ser ut så. Mer att lödtennet smält bort pga mycket höga temperaturer. Om inte ledningsbanan har släppt från kretskortet så hade jag testat med att lägga på nytt fint tenn så att ytan blir bra igen.

Har den släppt från kortet går det ju att låda kabeln direkt på kortets närmaste stabila punkt efter skadan.

Räcker inte det behöver du någon med elektronikkunskaper att mäta på komponentnivå.

• Gilla
nino
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är den avbränd? Tycker inte det ser ut så. Mer att lödtennet smält bort pga mycket höga temperaturer. Om inte ledningsbanan har släppt från kretskortet så hade jag testat med att lägga på nytt fint tenn så att ytan blir bra igen.

Har den släppt från kortet går det ju att låda kabeln direkt på kortets närmaste stabila punkt efter skadan.

Räcker inte det behöver du någon med elektronikkunskaper att mäta på komponentnivå.
Grannen som är elektriker tyckte den såg kass ut, han som tyckte att jag skulle prova löda över och testa.
Jag lär ju inte sabba nåt som funkar den här gången 🙂

Mätte nu och det är inte kontakt så löder och håller tummarna att inget annat är uppbränt

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tror du att det är någon ide att löda ihop banan, eller är det nåt mer som gått åt pipan?
Kostar väl iof inget att löda och prova
jag hade definitivt provat att löda dewtta

• Gilla
nino
  • Laddar…
Provade igår, det var inte det lättaste för mig 😄

Tennet bara rullade av, ville inte alls fästa på kortet där skadan var. Inte är jag nån hejjare på att löda heller...
Tillslut så lödde jag på en 1.5kvmn solid kabel som jag får koppla ihop med kontakten på nåt vis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.