5 073 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Electrolux Diskmaskin ESF65049X död?
Har du möjlighet att utveckla för en som inte kan mycket om diskmaskiner? Var sitter värmekretsen? Hur ser reläet ut? Låter det som att det solklart är det som är felet och är det lätt att åtgärda i så fall? Förlåt för alla frågor, vill ju lära mig men behöver förståKloge skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/felkod-pa-e-lux-diskmaskin.212397/
Min tråd ang diskmaskin,min var tvärtom då den inte slutade värma vattnet. Inte ovanligt med dåliga relän.
Min tråd ang diskmaskin,min var tvärtom då den inte slutade värma vattnet. Inte ovanligt med dåliga relän.
Okej, som svar till er båda då egentligen för ni verkar vara överens om att det är reläet det är fel på i alla fall. Vilket relä ska jag köpa så det blir rätt och var byts det ut någonstans? Var sitter reläet i diskmaskinen? Löda önskar jag inte göra så i så fall byter jag ut hela reläet.electroluxaren skrev:
Du får plocka ur kretskortet och öppna höljet för att se om reläet är defekt eller dess lödning, sen får du beställa ett relä som passar ftån tex elfa, och lösa dit detta eller byta hela kretskortet, men dom jag skrev är det inte troligt att detta gäller ditt kretskortP Peako skrev:
Jag vet inte ens var kretskortet sitter men antar att det sitter i dörren till diskmaskinen eftersom det sitter två skruvar ovanpå. Blir lite förvirrad av den sista meningen - om det inte är troligt att det är vad som är fel, vad skulle istället vara fel? Du lyckades vägleda mig rätt med mitt kylskåp för ett par år sedan så du får gärna ge din bästa gissning även här så lyssnar jag och följer rådenelectroluxaren skrev:
Kretskortsfel ja!P Peako skrev:Jag vet inte ens var kretskortet sitter men antar att det sitter i dörren till diskmaskinen eftersom det sitter två skruvar ovanpå. Blir lite förvirrad av den sista meningen - om det inte är troligt att det är vad som är fel, vad skulle istället vara fel? Du lyckades vägleda mig rätt med mitt kylskåp för ett par år sedan så du får gärna ge din bästa gissning även här så lyssnar jag och följer råden![]()
Men inte säkert reläet.
Jo det sitter där knapparna är
Jasså okej. Jag försökte trycka in PNC direkt på Electroluxs sida för reservdelar. Hittar varken kretskort eller relä. Ska skruva upp diskmaskinen idag så kan jag ta bild på det jag hittar om man visuellt kan detektera felet. I annat fall vet jag inte vad ett helt nytt kretskort kostar i förhållande till att köpa en helt ny diskmaskin? Återkommer med bilder.electroluxaren skrev:
Det skall fungera med pncP Peako skrev:Jasså okej. Jag försökte trycka in PNC direkt på Electroluxs sida för reservdelar. Hittar varken kretskort eller relä. Ska skruva upp diskmaskinen idag så kan jag ta bild på det jag hittar om man visuellt kan detektera felet. I annat fall vet jag inte vad ett helt nytt kretskort kostar i förhållande till att köpa en helt ny diskmaskin? Återkommer med bilder.
Reläet sitter lött på kretskortet och är ingen reservdel
Ok, som jag förstår det då så är det nog mer värt att köpa en ny diskmaskin då än att fortsätta ägna tid åt denna, framförallt om bara kretskortet i sig dessutom kostar närmre 2000kr. Vi planerar bara att bo i vår nuvarande lägenhet ett par år till så det räcker med en basic diskmaskin som ersättare - någon rekommendation på någon du anser vara tillräckligt bra till ett rimligt pris?electroluxaren skrev:
Vad som dock är en gåta för mig egentligen är att vår nuvarande diskmaskin fungerar bra ibland. Inkonsekventa fel är för mig de mest störiga. Hade känts bättre om t.ex. 30minsprogrammet ALDRIG fungerade än att det fungerar ibland... Nåväl, lär väl inte få ett svar på varför det blivit så antar jag.
Köp det billigaste skiten du hittar du har 2 års garanti på vad du än väljer.P Peako skrev:Ok, som jag förstår det då så är det nog mer värt att köpa en ny diskmaskin då än att fortsätta ägna tid åt denna, framförallt om bara kretskortet i sig dessutom kostar närmre 2000kr. Vi planerar bara att bo i vår nuvarande lägenhet ett par år till så det räcker med en basic diskmaskin som ersättare - någon rekommendation på någon du anser vara tillräckligt bra till ett rimligt pris?
Vad som dock är en gåta för mig egentligen är att vår nuvarande diskmaskin fungerar bra ibland. Inkonsekventa fel är för mig de mest störiga. Hade känts bättre om t.ex. 30minsprogrammet ALDRIG fungerade än att det fungerar ibland... Nåväl, lär väl inte få ett svar på varför det blivit så antar jag.
Eller tar du ut kretskortet och delar höljet så vi andra kan se
Klicka här för att svara