Hej!
Vi snyggar till vårt gamla kök som är gjort på 60-70-talet.
Utanpåliggande el i dosor av typ porslin.
Huvudfrågor:
1. hur kopplar man ihop 4st sladdar i kulodosa på godkänt vis. (t.ex 4st nolla)
2. Ok att klippa skärm helt eller jorda i ena änden? Vilken ände?
3. Finns det någon sida där man kan läsa om hur man gör rent praktiskt med el?
Typ hur elektriker kopplar i dosor, regler, standardhöjd på uttag, standarder osv.
(teorin har jag hyfsad koll på. Det är kopplandet och material jag är mest oinsatt i)
Jag drar nu om lite så vi får jord till alla uttag och jord vidare till rummet bredvid.
Det jag undrar är en rent praktisk sak.
Hur kopplar ett proffs ihop 4st sladdar i en kulo-dosa?
Det sitter ju skruvplint i men det går ju max in 3st trådar i ett hål.
Det finns ju sådana där röda hattar som man typ skruvar på ändarna på ett gäng sladdar. Är det godkänt och säkert fortfarande eller är det gammalmodigt?
En fråga till:
Antar att skärm i skärmad kabel jordas i endast ena änden för att inte få jordloopar.
Är det annars ok att bara klippa av den i båda ändarna?
(råkade köpa ny kabel med skärm. De som redan sitter har ingen).
Ha en strålande dag!
Vi snyggar till vårt gamla kök som är gjort på 60-70-talet.
Utanpåliggande el i dosor av typ porslin.
Huvudfrågor:
1. hur kopplar man ihop 4st sladdar i kulodosa på godkänt vis. (t.ex 4st nolla)
2. Ok att klippa skärm helt eller jorda i ena änden? Vilken ände?
3. Finns det någon sida där man kan läsa om hur man gör rent praktiskt med el?
Typ hur elektriker kopplar i dosor, regler, standardhöjd på uttag, standarder osv.
(teorin har jag hyfsad koll på. Det är kopplandet och material jag är mest oinsatt i)
Jag drar nu om lite så vi får jord till alla uttag och jord vidare till rummet bredvid.
Det jag undrar är en rent praktisk sak.
Hur kopplar ett proffs ihop 4st sladdar i en kulo-dosa?
Det sitter ju skruvplint i men det går ju max in 3st trådar i ett hål.
Det finns ju sådana där röda hattar som man typ skruvar på ändarna på ett gäng sladdar. Är det godkänt och säkert fortfarande eller är det gammalmodigt?
En fråga till:
Antar att skärm i skärmad kabel jordas i endast ena änden för att inte få jordloopar.
Är det annars ok att bara klippa av den i båda ändarna?
(råkade köpa ny kabel med skärm. De som redan sitter har ingen).
Ha en strålande dag!
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Nu är jag inte elektriker. Du kan koppla ihop trådarna med ex wago klämma. Då en tråd i varje klämma. Torix hattar används ännu. Men de tar mer plats i en dosa. Finns flera fabrikat, vissa får bara användas med FK (få kardelig tråd, inte ek, enkel kardelig tråd). Hatten innehåller en konisk ”mutter” med vassa gängor som skall skära in lite i tråden, det ger en gastät anslutning som inte oxiderar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Inte heller jag är elektriker, men jag skulle valt Wago till det där jobbet.
Om jag förstått saken rätt efter att under några år läst vad de kunniga skriver här så låter det som ett mindre bra sätt att klämma in kablar med risk för glappkontakt. Som sagt, jag kan ha fel, men jag skulle nog dubbelkolla med de mer kunniga här. Kanske hade de hittat tråden snabbare om den legat i elforumet!?
Om jag förstått saken rätt efter att under några år läst vad de kunniga skriver här så låter det som ett mindre bra sätt att klämma in kablar med risk för glappkontakt. Som sagt, jag kan ha fel, men jag skulle nog dubbelkolla med de mer kunniga här. Kanske hade de hittat tråden snabbare om den legat i elforumet!?
Jag var lite nojig för det med. Skruvade allt vad jag orkade och drog i sladdarna och kollade att de satt stenhårt.
Ska nog köpa wago i alla fall.
Hade ett uttag förut som gnistrade och blev svartbränt. Öppnade och kollade. Där satt 2 sladdar helt löst. Fick då riktig respekt för glappkontakt.
(inte jag som var skyldig till det slarvet).
Ska nog köpa wago i alla fall.
Hade ett uttag förut som gnistrade och blev svartbränt. Öppnade och kollade. Där satt 2 sladdar helt löst. Fick då riktig respekt för glappkontakt.
(inte jag som var skyldig till det slarvet).
Ring en elektriker innan kåken brinner ner orsakad av glapp och du får inte en krona på försäkringen
Eller sätta wagos överallt.
Tror jag gjorde det bra mycket säkrare än tidigare i alla fall. Känns som eldragning har utvecklats en del sedan 60-talet.
Köket var rummet med gammal el. 60-tal tror jag.
Oftast var röd tråd jord men Ibland tändtråd så det var olika röda instuvade i samma dosa osv.
Gjorde schema för att få ordning och reda på allt.
(drog inte allt vad jag orkade utan bara så de satt ordentligt)
Tror jag gjorde det bra mycket säkrare än tidigare i alla fall. Känns som eldragning har utvecklats en del sedan 60-talet.
Köket var rummet med gammal el. 60-tal tror jag.
Oftast var röd tråd jord men Ibland tändtråd så det var olika röda instuvade i samma dosa osv.
Gjorde schema för att få ordning och reda på allt.
(drog inte allt vad jag orkade utan bara så de satt ordentligt)
Bara för intresses skull du nämner kulodosor och porslinstyp och sen Torix, Wago det går inte ihop normalt sett finns inte plats för det i gamla typen dosor.
Och dina frågor i #1 om biledare det du kallar skärm är det bäst att du klipper dem överallt om du gör en "kuloinstallation" och med originaldosor. Det kan vara lämpligt klippa dem oavsett i denna typen installation blir lätt en bökig hantering att få till det bra och formellt behövs de inte här tex nyaste varianten kuloersättare är numera igen utan biledare.
Och lite bilder vore intressant om du vill, kan komma fram något tips du kanske inte tänkt på.
Och dina frågor i #1 om biledare det du kallar skärm är det bäst att du klipper dem överallt om du gör en "kuloinstallation" och med originaldosor. Det kan vara lämpligt klippa dem oavsett i denna typen installation blir lätt en bökig hantering att få till det bra och formellt behövs de inte här tex nyaste varianten kuloersättare är numera igen utan biledare.
Och lite bilder vore intressant om du vill, kan komma fram något tips du kanske inte tänkt på.
Jag bytte porslinsdosor mot Malmbergs plastdosor.
Det kommer en elektriker och drar annan el sedan. Jag ber honom besikta.
Kan ta en bild då innan något ändras så ni får skrocka lite. Det bjuder jag på.
Har bara bild på det gamla i mobilen
Det kommer en elektriker och drar annan el sedan. Jag ber honom besikta.
Kan ta en bild då innan något ändras så ni får skrocka lite. Det bjuder jag på.
Har bara bild på det gamla i mobilen
Själv försöker jag behålla porslinsdosor överallt där de syns, då de är så mycket elegantare och smidigare. Men utrymmet i dem och bara 4 skruvar är klart en begränsning.
På dolda ställen har jag de större dosorna men använder wago istf plinten. Går det har jag bytt till infällda dosor.
Strömbrytare i porslin är ofta attraktiva då de nytillverkade är svindyra, så kasta inte sådant gammalt material utan ge det till någon byggnadsvårdsintresserad vän. Även oskadade kulodosor kan nog vara av värde för nån.
Uttag från 60 talet och tidigare saknar petskydd så de bör man inte använda i ett vanligt hem, Schneider Renovas nyaste är billiga och ser ok ut, passar in med äldre brytare. Inte lika eleganta som de dyrare, men 800 för ett uttag påtpå byggvårdsbutik tycker jag är lite för dyrt.
På dolda ställen har jag de större dosorna men använder wago istf plinten. Går det har jag bytt till infällda dosor.
Strömbrytare i porslin är ofta attraktiva då de nytillverkade är svindyra, så kasta inte sådant gammalt material utan ge det till någon byggnadsvårdsintresserad vän. Även oskadade kulodosor kan nog vara av värde för nån.
Uttag från 60 talet och tidigare saknar petskydd så de bör man inte använda i ett vanligt hem, Schneider Renovas nyaste är billiga och ser ok ut, passar in med äldre brytare. Inte lika eleganta som de dyrare, men 800 för ett uttag påtpå byggvårdsbutik tycker jag är lite för dyrt.
Är elektriker sedan 1976. Är byggnadsvårdsintresserad ända sedan barndomen och har alltid haft stort intresse för kuloinstallationer. Till rätt (tillräckligt intresserad) kund gör vi kuloinstallationerna med nya IFÖ porslinskulodosor eller återanvända dosor i ok skick. Vid omdragning av kulo brukar vi numera ta vara på blixtklammerna (de tillverkas tyvärr inte längre) och rikta till dem. Om rummet ska målas så blir det snyggt även om klammerna har färgskador vid monteringen. Åtminstone iögonfallande bockar på kulon kan göras med kulotång för utseendets skull. I skåp och undangömda lägen brukar vi använda vanliga fyrkantiga "kapslade" dosor t.ex. Dirak, utan plint, och koppla dem med toppklämmor eller Wago. Detta för att få en god förbindelse till lägsta pris, går mycket snabbare och en billigare dosa). De traditionella kulodosorna däremot pryder sin plats men fordrar mycken uppmärksamhet vid anslutningen av ledarna. Det förekommer ibland glappkontakt där, t.o.m. där elektriker varit anlitad! Det är absolut inget för en amatör att hålla på med, förutom att det är "förbjudet för icke sakkunniga att på något sätt ändra eller rubba de elektriska ledningarna", som det stod på de gamla avläsningskorten vid elmätaren. Så "svårt" att många unga elektriker undviker detta och byter till plastdosor.
För det första ska varje ledare läggas i "bukt" och gå in i resp. klämma från motsatt håll eller i s-bock till de bortre klämmorna. Detta för att omkoppling eller reparation i framtiden ska möjliggöras.
De avskalade ledarna måste sedan läggas in i mantelklämmorna raka och parvis i bredd, Är det en tredje eller femte ledare måste tillses att den läggs så att alla ledarna får ordentligt kontakttryck. Blir det för många ledare i klämman är det vanligt att den går snett och det blir "gängpaj", med glappkontakt som följd. FARLIGT! I de äldre kulodosorna sitter klämmorna fastgjutna i porslinet med gips. Det verkar som denna är hygroskopisk och orsak till att det ibland är grönt av ärg, både ledare och klämmor, särskilt i oeldade hus. För att förebygga sådant brukar vi lägga i lite anti-korrossionspasta i klämmorna vid åtdragningen. Gamla kulodosor, särskilt av fabrikat SA från 50-60-talet, kan vara behäftade med ett materialfel som gör att ena halvan av gängan brister vid demontering, återmontering eller helt enkelt med tiden... Man kan då rädda situationen genom att "via av" den återstående gäng-halvan och ersätta klämman med t,ex, innanmätet från en "LK-klämma".Men återanvänd inte sådana dosor! Det är inte alltid de fyra klämmorna i dosan räcker, särskilt idag, när det ska vara skyddsjord överallt. Traditionellt har man då använt lösa extraklämmor, som måste vara SMÅ. Vi brukade spara överblivna 3:e klämmorna från takkontakterna för detta ändamål. Man kan skarva två ledare, t.ex. tändtrådar, på detta sätt. Ledarna förs in, skruven dras åt och bortänden med hylsan klipps bort så klämman blir 5-6 mm lång. Därefter pålindas lite eltejp och klämman läggs på lämpligt ställe i dosan. Kulo får ju enl. föreskrifterna skarvas endast medelst skruvförband, vilket detta ju är. Vidare måste tillses att ingen vass metallkant ligger i spänn mot plastisoleringen, vilket då, med tiden, kan orsaka genomslag, kallflytning av plasten. RÖR ABSOLUT INTE i gamla kulodosor med gummiisolerade ledare,(de som oftast är grenisolerade med isoleringsband).Gummi-isoleringen spricker då lätt sönder innanför och blir mycket farlig, Börjar man röra så får man vara beredd på att dra om allt, vilket ändå är en tidsfråga. Anlita en elektriker! Helst en estetiskt och historiskt sinnad sådan, om det gäller gammal miljö. En gammal noggrannt monterad kuloinstallation (det brukar synas) behöver inte vara så farlig som många tror. Det är möjligt att försiktigt ta av locken på dosorna och se efter hur det ser ut och känna på klämmorna om det går att efterdra - med känsla och Försiktighet. Går något sönder måste man vanligen byta ALLT , från dosa till dosa, på den säkringsgruppen. Kulon brukar vara sämst där den är uppskalad, främst i taken vid lamporna, där luft och värme kommit åt. Det går inte att bryta eller böja på de trådarna. Är det trasigt där kan man möjligen skala av plåten på ledningen 1-1,5 cm. och UTAN ATT BÖJA trä på isolerslangar på resp. ledare och därefter linda om det uppskalade partiet med (vit) eltejp. För övrigt: DET FARLIGASTE ÄR VARMGÅNG p.g.a. GLAPPKONTAKT, vilket är riskablast med stickproppsanslutna effektkrävande bruksföremål t.ex. flyttbara element på 2000 Watt. Även helt nya grenuttag kan vara så dåliga att de blir varma eller t.o.m. brinner. Värmeapparater ska vara fast anslutna, om möjligt, eller anslutas direkt till vägguttag utan skarvsladdar eller förgreningskontakter. Kvarvarande gammal kulo eller rörledning med gummiisolerad OVIR ska inte säkras av med mer än 6 Ampere och inte belastas med värmeapparater. Lycka till och inse din begränsning!
För det första ska varje ledare läggas i "bukt" och gå in i resp. klämma från motsatt håll eller i s-bock till de bortre klämmorna. Detta för att omkoppling eller reparation i framtiden ska möjliggöras.
De avskalade ledarna måste sedan läggas in i mantelklämmorna raka och parvis i bredd, Är det en tredje eller femte ledare måste tillses att den läggs så att alla ledarna får ordentligt kontakttryck. Blir det för många ledare i klämman är det vanligt att den går snett och det blir "gängpaj", med glappkontakt som följd. FARLIGT! I de äldre kulodosorna sitter klämmorna fastgjutna i porslinet med gips. Det verkar som denna är hygroskopisk och orsak till att det ibland är grönt av ärg, både ledare och klämmor, särskilt i oeldade hus. För att förebygga sådant brukar vi lägga i lite anti-korrossionspasta i klämmorna vid åtdragningen. Gamla kulodosor, särskilt av fabrikat SA från 50-60-talet, kan vara behäftade med ett materialfel som gör att ena halvan av gängan brister vid demontering, återmontering eller helt enkelt med tiden... Man kan då rädda situationen genom att "via av" den återstående gäng-halvan och ersätta klämman med t,ex, innanmätet från en "LK-klämma".Men återanvänd inte sådana dosor! Det är inte alltid de fyra klämmorna i dosan räcker, särskilt idag, när det ska vara skyddsjord överallt. Traditionellt har man då använt lösa extraklämmor, som måste vara SMÅ. Vi brukade spara överblivna 3:e klämmorna från takkontakterna för detta ändamål. Man kan skarva två ledare, t.ex. tändtrådar, på detta sätt. Ledarna förs in, skruven dras åt och bortänden med hylsan klipps bort så klämman blir 5-6 mm lång. Därefter pålindas lite eltejp och klämman läggs på lämpligt ställe i dosan. Kulo får ju enl. föreskrifterna skarvas endast medelst skruvförband, vilket detta ju är. Vidare måste tillses att ingen vass metallkant ligger i spänn mot plastisoleringen, vilket då, med tiden, kan orsaka genomslag, kallflytning av plasten. RÖR ABSOLUT INTE i gamla kulodosor med gummiisolerade ledare,(de som oftast är grenisolerade med isoleringsband).Gummi-isoleringen spricker då lätt sönder innanför och blir mycket farlig, Börjar man röra så får man vara beredd på att dra om allt, vilket ändå är en tidsfråga. Anlita en elektriker! Helst en estetiskt och historiskt sinnad sådan, om det gäller gammal miljö. En gammal noggrannt monterad kuloinstallation (det brukar synas) behöver inte vara så farlig som många tror. Det är möjligt att försiktigt ta av locken på dosorna och se efter hur det ser ut och känna på klämmorna om det går att efterdra - med känsla och Försiktighet. Går något sönder måste man vanligen byta ALLT , från dosa till dosa, på den säkringsgruppen. Kulon brukar vara sämst där den är uppskalad, främst i taken vid lamporna, där luft och värme kommit åt. Det går inte att bryta eller böja på de trådarna. Är det trasigt där kan man möjligen skala av plåten på ledningen 1-1,5 cm. och UTAN ATT BÖJA trä på isolerslangar på resp. ledare och därefter linda om det uppskalade partiet med (vit) eltejp. För övrigt: DET FARLIGASTE ÄR VARMGÅNG p.g.a. GLAPPKONTAKT, vilket är riskablast med stickproppsanslutna effektkrävande bruksföremål t.ex. flyttbara element på 2000 Watt. Även helt nya grenuttag kan vara så dåliga att de blir varma eller t.o.m. brinner. Värmeapparater ska vara fast anslutna, om möjligt, eller anslutas direkt till vägguttag utan skarvsladdar eller förgreningskontakter. Kvarvarande gammal kulo eller rörledning med gummiisolerad OVIR ska inte säkras av med mer än 6 Ampere och inte belastas med värmeapparater. Lycka till och inse din begränsning!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
