Tack Frankbuick!, nu tror jag fan jag fått till det, nedersta luckan helt stängd samt ventil. Mittventil öppen typ 1cm, dragluckan styr jag så rökgasen ligger kring 250-280 grader.
Bara till att köpa en ny dragregulator så ordnar det sig nog.
Fråga till dom som eldar med dragregulator, alltså varianten med en kedja till dragluckan typ Esbe, hur snabbt reagerar do och i hur små snäpp?, upplever hos mig att en skillnad på 50 grader i röktemp rör sig om mm på dragluckan.
Tusen tack för alla tips i denna tråd, har lärt mig massor! :)

Sur_Albin skrev:
Du har kanske mycket större vattenvolym i din panna än dom nyare pannor ( som du jämför starttider med) och därför tar det tid att värma vattnet som finns i själva pannan. Det finns bara 110l vatten i min Atmos ( om jag minns rätt) medan det fanns minst dubbelt i min gamla ctc som hade inbyggd varmvattenbehållare. Det gör att det tar något längre tid och mer ved att komma upp i temperatur.
Att värma själva panngodset kostar också några kW. Om någon använder varmvatten när du startar pannan så kan starttiden förlängas också om du har VVB i din panna. Kanske någon av dom förklaringar passar?

Du har akumulatortankar så ska du inte stänga/ laborera med spjäll i skorstenen, tycker jag.
Röken ska du försöka hålla på 200-250 grader endast med luftreglering TILL pannan. Fokusera inte så mycket på övertändning så länge rökgasens temp inte sticker över 250. Veden ska ju eldas upp hur än det brinner ... och ge värme till huset/tankarna.
Nu när du kan mäta rökgastemp så vet du att det mesta av värmen stannar i huset :). Det känns väl bra?

Det är nestan omöjligt att skrapa plåtrent i rökgångar i en gammal panna ... bara det inte byggs på mer :)
gaia

Lyfter min egen tråd en snabbis för lite tips om någon har liknande probelm.

Till att börja med så fick jag tipset av sotaren att plocka ut ett eller 2 av roosterna i pannan och ersätta med eldfast tegel detta för att motverka att det drog för hårt genom pannan, det funkade ypperligt och pannan har blivit betydligt mer lättkontrollerad vad gäller primärluften, tidigare kunde minsta mm på luckan ge diff på 100 grader i rökgaserna.

Sen visade det sig att man inte ska tillsätta sekundärluften via ventilen på sotluckan som det spekulerats i tidigare i denna tråd, varför vet jag. Men när jag nu eldar så öppnar jag ventilen på mittenluckan (Se bilder tidigare) ordentligt, har desutom ställt in en bit tegel innanför luckan som luften delas mot.
Nu kan jag lätt ställa primären efter rökgastermometern och den ligger ganska konstant under större delen av eldningen, ingen övertändning numera så länge man inte staplar ved ovanför nederkant på luckan samt ger fan i att öppna luckan titt som tätt som man så gärna gör :)

Känns fint att man äntligen kan ladda 1000l vatten utan att måsta elda upp en halv skog, samt slipper skämmas varje gång man träffar grannarna som får skotta sot från bilen om dom haft otur att bo i fel vindriktning från min skorsten... :)

Vill passa på att tacka för alla tips jag fått, det är tydligt att det finns gott om kunnigt folk på detta forum!

Tack!

hehe gott å få ordning på d. sj har man inte börjat elda än. dröjer nog 1 månad till. :D

Sur_Albin skrev:
Bifogar ett par bilder på eländet, nedersta luckan sitter alltså under roostret och mittenluckan precis i höjd med roostret.
[bild][bild]
Hej,

Undrar hur det ser ut i mittenluckan, bakom skruvventilen.
I min panna sitter det någon form av isolering, funderar på om den hindrar luften, och om man skall ta bort den. Eller om denna isoleringen fyller någon funktion.

Det sitter det i min panna med, har provat att elda både med och utan denna. Gick betydligt bättre med, gissar att det blev sämre när den togs bort för att luften komin för fort och kylde pannan, blir nor mer förvärmd sprid ström med isoleringen kvar.
På min lucka fastnar det ganska mycket sot runt kanten på den inre plåtskivan, där brukar jag skrapa rent lite grann så luften kan passera.

• Gilla
Trattenn
  • Laddar…
På min albinpanna så går aldrig tempen upp mer än till typ 65 möjligen 79 grader på tempmätaren som sitter på pannan.

Men mätar man tempen som kommer ut ur pannan så är den på 80-90 grader :/

tempmätaren är ny, så någe konstrumtionsfel är d på denna panna eller jag vet inte..

dessa rosettventiler som sitter på luckorna... Allså jag har då ratta på dom å försökt att få in sekundärluft, men om det nu är konsterat att dessa ska vara stängda, då är min fråga varför sitter dom där om dom inte ska användas???

S Sur_Albin skrev:
Tack Frankbuick!, nu tror jag fan jag fått till det, nedersta luckan helt stängd samt ventil. Mittventil öppen typ 1cm, dragluckan styr jag så rökgasen ligger kring 250-280 grader.
Bara till att köpa en ny dragregulator så ordnar det sig nog.
Fråga till dom som eldar med dragregulator, alltså varianten med en kedja till dragluckan typ Esbe, hur snabbt reagerar do och i hur små snäpp?, upplever hos mig att en skillnad på 50 grader i röktemp rör sig om mm på dragluckan.
Tusen tack för alla tips i denna tråd, har lärt mig massor! :)

Hej!

Har liknande problem med min ALBIN villacombi 725 och ska prova ersätta en roster med eldfast tegel.
Du råkar inte ha instruktionsboken till denna panna?

/Lasse

V
Googlade runt själv utan framgång tills jag hittade en manual. Kanske inte exakt vad som efterfrågas men här kommer en pdf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.