Hej,
Här ha jag en gammal Albin villacombi, som fungerar som pelletsbrännare det sista 10år.
Det finns ett fungerande jordvärme system från CTC på sidan om, och Albin pannan för att kunna stöd elda.
Förra husägaren slängde bort luckan när han installerade pelletsmodulen på pannans sidan men jag vill ta bort modulen och elda ved istället.
Frågan är; vilken luckan ska man ha?
Eller kan jag bara ta en tjock stål plåt och täta hållet själv?
Jag har nu eldat upp alla pellets som följade med när jag köpte huset men jag har tillgång till ved.
Finns ingen ackumulator tank heller, men jag letar efter 2st 500l tankar.
Sen få jag väl ringa någon för att koppla in dem.
Har just nu inga pengar för en helt ny vedpannan, så hade varit fint om jag kan använda den här Albin några år till.
Jag köpte in keramik med behållare, som ska läggas i pannan för att kunna elda ved.
Huset är utanför Boden och vi har -30 och kallare väldigt oftas.
Årsförbrukning i hela hushål ligger på 15000kwh/år nu, 1 pers.
Skorstenen är besiktad och godkännt.
Här ha jag en gammal Albin villacombi, som fungerar som pelletsbrännare det sista 10år.
Det finns ett fungerande jordvärme system från CTC på sidan om, och Albin pannan för att kunna stöd elda.
Förra husägaren slängde bort luckan när han installerade pelletsmodulen på pannans sidan men jag vill ta bort modulen och elda ved istället.
Frågan är; vilken luckan ska man ha?
Eller kan jag bara ta en tjock stål plåt och täta hållet själv?
Jag har nu eldat upp alla pellets som följade med när jag köpte huset men jag har tillgång till ved.
Finns ingen ackumulator tank heller, men jag letar efter 2st 500l tankar.
Sen få jag väl ringa någon för att koppla in dem.
Har just nu inga pengar för en helt ny vedpannan, så hade varit fint om jag kan använda den här Albin några år till.
Jag köpte in keramik med behållare, som ska läggas i pannan för att kunna elda ved.
Huset är utanför Boden och vi har -30 och kallare väldigt oftas.
Årsförbrukning i hela hushål ligger på 15000kwh/år nu, 1 pers.
Skorstenen är besiktad och godkännt.
Du får väl ta bort plåten som sitter på pelletsbrännaren och eller rita av den / ta måtten och få en grov plåt gjord med samma hålmönster som du kan sätta för hålet med.. Beroende på hur stort hålet är så får man väl fundera om det räcker med slät plåt av 8-10-12 mm och om det ev vill röra sig om det behövs nån förstärkning eller vikta kanter beroende på hålets storlek och om elden vill träffa plåten om det kanske är klokt med nån isolering så ingen bränner sig på plåten av misstag.
Många luckor har ju flera lager av metall med mellanrum för att yttersida lucka inte ska vara allt för varm även om det såklart inte går att ta i så ökar ju antalet sekunder man kan nudda innan man har svåra brännskador
Albinpannan finns väl inte längre annars hade det ju kanske gått att köpa en ny lucka men nu får man väl åka till nån firma som vattenskär så kan dom ju skära ut en sån där lucka rätt snabbt.
Eller nån firma som har grejer och håller på med sånt i din närhet det går ju att kapa ut med vinkelslip och borra hålen bara men beror på om man har grejer till sånt eller om det är bättre att köpa plåten av nån som tillverkar den lite snabbt
Många luckor har ju flera lager av metall med mellanrum för att yttersida lucka inte ska vara allt för varm även om det såklart inte går att ta i så ökar ju antalet sekunder man kan nudda innan man har svåra brännskador
Albinpannan finns väl inte längre annars hade det ju kanske gått att köpa en ny lucka men nu får man väl åka till nån firma som vattenskär så kan dom ju skära ut en sån där lucka rätt snabbt.
Eller nån firma som har grejer och håller på med sånt i din närhet det går ju att kapa ut med vinkelslip och borra hålen bara men beror på om man har grejer till sånt eller om det är bättre att köpa plåten av nån som tillverkar den lite snabbt
Klicka här för att svara