Läste nånting intressant i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/131405-iaktagelser-vid-premiaereldning-calmar-v33-4.html
Det som framkommer är att Calmarpannan har lätt att övertända då primärluften komer in för högt upp i traven, vad skulle hända på min panna (Se bilder) om jag stänger översta luckan och dragluckan helt. plockar in primären i mittenluckan precis ovan roostret och sekundärluften i nedersta ventilen?
Spränger jag hela pannrummet?
 
Göran.W
Spränger pannrumet lär du inte göra om du tar primären i mitten men meningen är att du ska ta den i toppen och sekundären i botten och lasta inte in ved så den kommer över primärlufts intaget för det ökar risken för övertändning.
Prova det först och laborera sen.
Det är en konst och kan ta tid att lära sig pannan så bara kämpa på.
Det som funkar hos den ena behöver inte funka alls hos en annan.
 
2 Eldningar senare, bättre går det efter tipsen jag fått i den här tråden. Jag gör en tändbrasa och eldar med direktspjället öppet tills jag fått en fin glödbädd ca 25-35 minuter under denna tid går pannan bara upp ca 5-10 grader, normalt? Sen lastar jag in veden så tätt jag kommer åt och bara till underkant av luckan slår om förbränningen och öppnar sekundärluften på nedersta ventilen.

Det övertänder fortfarande men inte lika överjävligt, minskar primärluften till bara några millimeter.
Tycker fortfarande att veden går åt rätt fort, pannans temp går upp ganska långsamt och laddningen stannar ofta, känns som jag skickar mycke värme rakt upp i skorstenen.
Har prövat med att stänga spjället ut till skorstenen med ett eller två snäpp, då brinner det mer kontrollerat men luktar fan både i pannrummet och i kvarteret verkar dock inte som pannan går nått sämre bara att veden räcker längre..
När jag kikar in i nedersta luckan konstaterar jag att den omvända förbränningen går som den ska, men lågorna är mer gula än blå, dom ska väl helst vara blå?
Är det bara acceptera att verkningsgraden inte är bättre på en gammal panna och att det kommer gå såhär mycket ved (drygt 1m3 per vecka) eller finns fler tips och tricks för att få till eldningen bättre?
En till fråga, stossen från pannan är kanske 15-20cm i omkrets medans skorstenen är 25-30cm samt ansluten till en kamin, kaminen används inte i dagsläget så jag har stoppat igen rökgången från den, den sitter före pannans anslutning men på samma skorsten kan detta påverka på något sätt?
 
Göran.W
Över tändnings problemet kan ev bero på att du lastar in veden så tät du kan så luften har svårt att ta sig igenom veden och då går lågorna uppåt istället för att tvingas neråt av draget.

Det är inte så jätte viktigt att du har fin glödbädd när du vänder till omvänd förbränning för det löser sig själv på några minuter bara du har bra fart på elden när du vänder förbränningen.
Jag tänder upp min panna på 2-3 minuter innan jag lastar in ved och vänder på förbränningen.

Gula lågor kan bero på för lite sekundär luft men även för lite primär luft kan ställa till det.
Jag tycker du ska ha primär luften öppen 1 cm och öppna sekundären helt.

Veden du eldar med kan även vara problemet.
Tex barr träd är det svårt att få bra blå låge förbränning på.
Även fuktig ved kan trasla till det ordentligt.
Din grova skorsten kan även den bidra till problemet.
Frågan är om du inte borde strypa den i toppen till 125-150mm

Jag tycker du ska inhandla en rökgas termometer så du har koll på var du ligger temperatur mässigt.
Det är bra mycket lättare att ställa in pannan om man vet vad rökgas temperaturen är.
Nu har jag inte koll på vilken temperatur din panna bör ligga på men med tanke på din grova skorsten så ska du nog ligga på runt 250 grader för att inte få under 70 grader i toppen på skorstenen.

:EDIT Det slog mig att det saknas viktig info.
Längden på skorstenen och vilket typ av ved du eldar samt grovlek och fukthalt.
Att temperaturen inte stiger mer än 5-10 grader på 25-35 minuter när du tänder upp pannan tyder på något fel i systemet.
Antingen laddas det in kallt vatten i pannan eller så är något annat tokigt tex för lite drag vilket kan hända om skorstenarna är så grova som din för rökgaserna klarar helt enkelt inte fylla skorstenen och är det så förvärras problemet om du stryper vid pannan utan strypningen ska då sitta i toppen på den.
En rökgas termometer hade gett svar på frågan.
 
Redigerat:
Ok, blir att skaffa sig en rökgastermometer då.
Veden är enbart björk, rätt varierande grovlek och ca 35cm längd, tror pannan är gjord för 50 cm så jag skarvar bakåt på tvären för att fylla. Veden är nog torr, under tak sen maj förra året.
Jag tror att skorstenen är strypt i högst upp, tycker den ser betydligt smalare ut på taket.

Längden vet jag inte men pannan står i källaren så den borde vara ungefär 7m.
Kör med fullt pådrag på sekundären, ska skruva isär den luckan och se om det kanske är tätt nånstans, sitter sån där brandisolering med en plåt på insidan av luckan och det kanske har blivit tätt?.
Ska pröva att lägga veden lite glesare idag och se om det blir nån skillnad.
 
Har sj en albin kombi från -86. lägger i lite papp lite mindre vedpinnar lite mer papp en helsida tidningspapper och några flerpinnar. öppnar mittenspjället och trycker in 4 sidor tidningspapper. drar ut spjället-tänder uppe-stänger luckan-tänder i mitten luckan-stänger halvvägs.Låter det brinna så 2-3min. öppnar översta luckan-lägger i grövre ved. stänger och trycker in spjället.(nu är bara mittersta luckan öppen halvvägs) Går ner efter 20min ca. då brukar pannan va i ca 55-65grader. lägger i mera ved hakar på kedjan på dragluckan och stänger mittenluckan.Nu sköter draget sig automatiskt;)
 
Okej, tyvärr är ju min dragregulator trasig ska försöka fixa den.
Men om jag har förstått det hela rätt så tar du bara in luft genom dragluckan när det tagit sig ordentligt, ingen sekundärluft i nån av ventilerna som sitter på luckorna?
 
Göran.W
Termometern från clas i sjön funkar fint.
Den monteras så nära pannan som möjligt på rök röret.
Har du tur finns det en liten plugg du kan ta bort på sot luckan på rök röret med rätt gänga.

Du måste tillföra sekundär luft för att kunna få korrekt förbränning.
Lite enkelt kan man säga att primär luften används för att skapa gengas som det faktiskt rör sig om.
Sekundär luften tillsätter syre för att förbräna den.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gengas
 
Sur_Albin skrev:
Är det bara acceptera att verkningsgraden inte är bättre på en gammal panna och att det kommer gå såhär mycket ved (drygt 1m3 per vecka) eller finns fler tips och tricks för att få till eldningen bättre?
kanske tid att sota pannan efter all experimenterande? Viktigast för verkningsgraden är att ytor där röken lämnar värmen till vatten är rena . Att sota enbart eldstaden ger inte så mycket. Pannans värmeöverföringsytor ska sotas ofta ( 1 gång i veckan?) för att pannan ska prestera bäst den kan.
Vedförbrukningen beror mest på husets behov av värme. Kalt och blåsigt ute , dålig isolerat hus och igensotat panna ökar vedförbrukningen.
Har du en ackumulator så är det inte meningen att veden ska räcka länge = ligga och pyra....
gaia
 
Sur_Albin skrev:
Okej, tyvärr är ju min dragregulator trasig ska försöka fixa den.
Men om jag har förstått det hela rätt så tar du bara in luft genom dragluckan när det tagit sig ordentligt, ingen sekundärluft i nån av ventilerna som sitter på luckorna?
helt korrekt uppfattat. Om det är riktigt vet jag då inte. men fungerar för mig:) har inga tankar btw
 
Igår eldades det med rökgastermometer, satte den i sotluckan precis ovanpå pannan. Vid uppstart låg tempen kring 350-400 grader men sjönk ganska snabbt till ca 250.
Pannan brann på bra med minimal övertändning och rökgaserna letade sig ner och ut så förbränningen gick rätt väg.
En stund senare hade rökgasen gått ner till ca 180 drog då på mer primärluft och fick upp den igen till 250.
Höll sen på och laborerade med primären och sekundären mest hela eldningen.

Vad man kan konstatera är att jag nog måste inhandla en ny dragregulator, rökgasen skiftar väldans mycket och man får justera dragluckan väldigt ofta. för mycket sekundär verkar ge för kalla rökgaser men jag tror jag hitta ett bra läge på den och kunde sen finjustera med primären.
Problemet är att pannjäveln går ändå fruktansvärt sakta upp i temp trots att jag ströp shunten helt samt stängde ledningen till laddningen tänkte att det kanske tjuvläkte över till tankarna.
Sotade ur pannan innan och kan kostatera att det sitter väldigt mycket skit på väggarna i rökkanalen som inte släpper hur mycket man än skrapar fastbrännd tjära?
Samt att det inte finns några tubulatorer, bara en tom rak kanal. Är det därför pannan inte kan tillgodogöra sig värmen?

Enda gången det blev lite fart var när jag ströp rökgasspjället en aning fick då fläska på med mera luft men kom upp i samma rökgastemp men som tidigare lukta det fan när jag gick ut på bron för att kolla.

För att ni ska få ett humm om hur mycket ved vi pratar så eldade jag nog upp 2 slaktbackar med ved innan pannan gått upp till 70 grader började på ca 30 grader.
 
Finns det inget annat onödigare som du kan senarelägga så att du kan slänga ut skrället och köpa en modern effektiv vedpanna?
 
Nja inte direkt, vi lever på en inkomst och en dåligt tilltagen mammapeng så det finns liksom inte rum för några utsvävningar. :(
 
fick se igår kväll när ja va nere och tände att mittersta luckans ratt va lite utskruvad. försökte skruva på den men satt bom fast. vet dock inte om d kommer in nån luft igenom den....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.