84 812 läst ·
398 svar
85k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är som du säger... Markndasföring... direkt eller indirekt. indirekt det är den som kunden ger. Om man då vägrar att följa ARN så då har du negativ publicitet så det räcker och blir över.sunnis skrev:
Lite den gyllene regeln, har kunden fel, så har kunden ändå rätt. Som företagare åker man på någon gång då och då att det blir tokigt. Bara fixa på egen bekostnad så kunden blir nöjd och gå vidare. Att kriga med kunder (Synnerhet privatpersoner) tar så otroligt med tid och leder alltid negativ publicitet. Som företagare är tid=pengar. Att lägga ner massvis med tid att bara driva processen med advokat slukar lätt upp de pengarna som en kamin kostar i inköp. En kamin för 60k inkl moms är 48tkr exkl moms som utpris, med 50% påslag är gissningsvis inpriset som företaget betalar 24tkr, sen några timmar för en montör att byta kaminen till en annan modell som funkar bättre. Den "felaktiga" kaminen kan ställas ut som demoex eller säljas om som begagnad till en mindre kräsen kund som hade säkert blivit supernöjd om priset varit rätt.
För dessa "kaffepengar" i sammanhanget är det obegripligt att man ska kriga för att få "rätt". I det här fallet som jag har läst så tror jag faktiskt eldabutik har gjort mesta rätt ändå, jag tror de kommer vinna denna tvist, frågan är då vad vinsten är i det hela? Vad vinner man i slutändan förutom att man slipper kreditera några tio-loppor som påverkar bokslutet ytterst marginellt (Jag tror man hade kunnat ändå sålt om denna kamin)? Den anställda som drivit alla dessa timmar med jurister, vem ska stå för den tiden, vad hade han kunnat sålt istället? Den mycket bittra kunden, hur kan han bli nöjd igen? Aldrig någonsin.
Som du säger, kostnaden är minimal i förhållande till den dåliga publicitet det blir när man inte följer ARN (att bara hamna där kan vara illa nog) När man dessutom väljer att stämma kunden... Då är det är det lika bra att slå igen. För folk läser rubrikerna och artikeln. De läser inte på BH där de kanske får en annan bild på det hela. Även om företaget vinner helt i rätten, så har det ändå förlorat. Eftersom media brukar inte följa upp och berätta hur det gick.
Dessutom så vill folk inte anlita ett företag som går till tingsrätten...
Du har fullständigt rätt. Tänk en skuld på 60000:- kan resultera i tappade försäljningar för bra mycket mer pengar.
Tänk om företagen kunde lyssna på oss som vet
En frånluftsventilation släpper in luft genom tilluftsdonen,vanligtvis monterade ovan fönster, och genom ev andra öppningar i huset. Varje don brukar klara att släppa in ca 6 liter luft/sek eller drygt 20 kubikmeter luft/tim. Den frånluft som sugs ut via ventiler i våtutrymmen o kök ligger på minimum 170 kubikmeter/tim. Det behövs alltså minst 9 tilluftsdon i huset för att undertrycket ska hållas runt 10Pa i huset. Är det mindre mängd don letar sig ersättningsluft in där luftmotståndet är som minst. Ofta t.o.m ner genom skorstenen och ut genom dragluckan på en kamin. Att ha friskluft till kaminen brukar i såna fall vara etter värre då den luft som kommer in i kaminen via uteluftskanalen genast försöker kompensera husets undertryck sålänge inte skorstenen blivit såpass varm att undertrycket i den överstiger husets. Startas köksfläkten , som varierar mellan 400-900 kubikmeter/tim , kommer det självklart att bli problem med tändning i kamin i nyare hus.M Mats Olandersson skrev:Tät lucka eller ej, det allra viktigaste för inrykningsfri eldning är ett tillräckligt skorstensdrag! Med gammaldags kakelugnar i åtanke där skeva och framför allt otäta luckor snarare är en förutsättning för korrekt funktion vill jag belysa vikten av draget. I en kallstart är draget som sämst när det som mest behövs! Skulle undertryck råda i rummet förvärras givetvis problemet. För att hjälpa draget på traven under kallstart finns flera sätt varav en rökgasfläkt må tillskrivas effektivast. Det estetiska är ett ärende för sig, själv instämmer jag i att det ser störigt ut med glipor som inte ska finnas.
Så en rättshaverist som tar detta som praxis skulle kunna tillskansa sig rätt mycket prylar genom att förlita sig på leverantörernas rädsla för arn?B Byggdjuret skrev:Det är som du säger... Markndasföring... direkt eller indirekt. indirekt det är den som kunden ger. Om man då vägrar att följa ARN så då har du negativ publicitet så det räcker och blir över.
Som du säger, kostnaden är minimal i förhållande till den dåliga publicitet det blir när man inte följer ARN (att bara hamna där kan vara illa nog) När man dessutom väljer att stämma kunden... Då är det är det lika bra att slå igen. För folk läser rubrikerna och artikeln. De läser inte på BH där de kanske får en annan bild på det hela. Även om företaget vinner helt i rätten, så har det ändå förlorat. Eftersom media brukar inte följa upp och berätta hur det gick.
Dessutom så vill folk inte anlita ett företag som går till tingsrätten...
Du har fullständigt rätt. Tänk en skuld på 60000:- kan resultera i tappade försäljningar för bra mycket mer pengar.
Tänk om företagen kunde lyssna på oss som vet
Har eldat med ved sen barndomen, typ mer än 55 år.
Aldrig har jag upplevt att det rykt in i huset när jag öppnat luckor för att lägga in ved. Så blir det heller inte på videon som visas.
Ibland har jag varit med om att ställa luckan på glänt, för att få ett bättre drag kring t ex någon sur klabbe.
Har en stor Tulikivi med bakugn. Ryker aldrig in när brasan väl är tänd, trots FTX i huset. D v s visst undertryck.
Går fint att t ex lägga i mer ved eller ta ut mat ur bakugnen, utan rökinträngning.
Vid omslag i väder, när spisar stått oanvända o s v, krävs eldning med t ex papper i sotluckan till skorstenen, strax innan man tänder första brasan.
Har alltså ingen tro på att större eller mindre tjuvdrag kan påverka normalt eldande i en varm kamin och skorsten, med rökinträngning som följd.
Hur tänker ni om eldande i en öppen spis? En enda stor öppning, och det funkar ju.
Nja, det verkar för mig snarare vara nåt problem med skorstenen.
Kan gott tänka mig att motparten kommer att vinkla det hela dithän i slutänden.
Kan vara nåt att ha i åtanke, när det nu ska upp till förhandling om skadestånd mm.
M a o kanske inte alls nåt fel på kaminen/spisen. Utan den är ansluten till nåt som inte fungerar som normalt.
Detta skulle jag noga kontrollera innan jag gick vidare. Kan annars
bli riktigt dyrt.
Så frågan är egentligen. Har säljaren kontrollerat att skorstenen är lämplig och att den kommer att fungera?
Ligger detta på köparens eller säljarens ansvar?
Aldrig har jag upplevt att det rykt in i huset när jag öppnat luckor för att lägga in ved. Så blir det heller inte på videon som visas.
Ibland har jag varit med om att ställa luckan på glänt, för att få ett bättre drag kring t ex någon sur klabbe.
Har en stor Tulikivi med bakugn. Ryker aldrig in när brasan väl är tänd, trots FTX i huset. D v s visst undertryck.
Går fint att t ex lägga i mer ved eller ta ut mat ur bakugnen, utan rökinträngning.
Vid omslag i väder, när spisar stått oanvända o s v, krävs eldning med t ex papper i sotluckan till skorstenen, strax innan man tänder första brasan.
Har alltså ingen tro på att större eller mindre tjuvdrag kan påverka normalt eldande i en varm kamin och skorsten, med rökinträngning som följd.
Hur tänker ni om eldande i en öppen spis? En enda stor öppning, och det funkar ju.
Nja, det verkar för mig snarare vara nåt problem med skorstenen.
Kan gott tänka mig att motparten kommer att vinkla det hela dithän i slutänden.
Kan vara nåt att ha i åtanke, när det nu ska upp till förhandling om skadestånd mm.
M a o kanske inte alls nåt fel på kaminen/spisen. Utan den är ansluten till nåt som inte fungerar som normalt.
Detta skulle jag noga kontrollera innan jag gick vidare. Kan annars
bli riktigt dyrt.
Så frågan är egentligen. Har säljaren kontrollerat att skorstenen är lämplig och att den kommer att fungera?
Ligger detta på köparens eller säljarens ansvar?
Redigerat:
Min ovan nämnda Tulikiv och skorsten brandskyddskontrollerades efter att de monterats för 17 år sedan. Bl a användes rökpatron.
Men det var aldrig fråga om proveldning. Kontroll av drag e t c.
Inte heller när skorstenar och kaminer besiktade i min och grannens sommarstugor, för en tid sedan.
Så än en gång... Hur är det med skorstenen?
Inte heller när skorstenar och kaminer besiktade i min och grannens sommarstugor, för en tid sedan.
Andelen "tjuvluft" beror på hur mycket du stryper tilluftspjället. Stryper du spjället helt blir andelen tjuvluft 100% oavsett om det läcker mycket eller lite. Så länge du inte får så mycket tjuvluft att det inte går att strypa ner brasan till önskad nivå ser jag inte att läckaget har någon praktisk betydelse för möjligheten att styra luftflödet.Nissens skrev:
@johannordin läcker kaminen även under eldning? Att det kommer lite rök när man använder en rökgranat är kanske inte så relevant om ett bra drag för med sig all brandrök?
Tilluften till min murade insats kommer utifrån altanen.Nissens skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
H Hybro skrev:Min ovan nämnda Tulikiv och skorsten brandskyddskontrollerades efter att de monterats för 17 år sedan. Bl a användes rökpatron.
Fick min attityd 100 kamin testad med rökpatron och sen proveldad med ved innan den blev godkänd för 3 veckor sedan i en nyinstallation.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
På landet har vi en gammal kamin. Där packningen inte är lika bra som ny... Så hä 25år senare.
Men har aldrig några problem med att det ryker in. Nu är det här en gammal kåk som det tidigare var vedspis. Den är inte direkt tät kåken. Men ryker in. Gör det inte
Men har aldrig några problem med att det ryker in. Nu är det här en gammal kåk som det tidigare var vedspis. Den är inte direkt tät kåken. Men ryker in. Gör det inte
Redigerat:
Nåja, tanken är väl att ARN ska vara en oberoende part. Det innebär att dom anser att Elda-butiken gjorde fel på helt objektiva grunder. Det normala är att följa det beslutet för en näringsidkare.E exerg skrev:
I mina ögon låter det som att rättshaveristen i det här ärendet är Elda. Även näringsidkare kan vara rättshaverister.
Elda kommer inte att se mig i deras butiker något mer. En seriös kedja tar ansvar för sina butiker så att dom uppför sig. Så har inte skett här.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Ok, drar men det till sin spets så är det mer än 50,00000001%, men du ska inte tolka texten matematiskt. Merparten syftar på att funktionen primärt styrs av spjället - du ska ha full kontroll av förbränningen med det. Notera att det inte innebär att det ska kunna kväva elden. Bara justera inom området som ger tillräcklig förbränning. Det innebör att en glipa inte har någon betydelse.Nissens skrev:
De instruktioner jag har för diverse spisar anger att luckan ska stå på glänt när man tänder och stängas först när det tagit fyr ordentligt. Det är vad jag kallar glipa.
Såvida man inte har någon tjuvluft, för då är den alltid 0%.C cpalm skrev:Andelen "tjuvluft" beror på hur mycket du stryper tilluftspjället. Stryper du spjället helt blir andelen tjuvluft 100% oavsett om det läcker mycket eller lite. Så länge du inte får så mycket tjuvluft att det inte går att strypa ner brasan till önskad nivå ser jag inte att läckaget har någon praktisk betydelse för möjligheten att styra luftflödet.
Jag är inte korkad. Om man säger att den största delen av tilluften skall gå genom luftspjället så menar man naturligtvis när man eldar. Har man tjuvluft och stänger spjällen så är ju självklart endast tjuvluften kvar, vilket du så fint redde ut...