84 813 läst ·
398 svar
85k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Den manual du hänvisar till. När släpptes den? För konflikten började 2017. Är den från 2018 eller senare så går den inte att hänvisa till i detta fall.T Takläggare skrev:Måste säga att kamin tillverkaren har verkligen en öppet monteringsanvisning, där även transport och hantering skador ska repareras på plats ? tydligen något dom är vana vid.
Men kan rota vidare i morgon,fanns något om tätheten
Nu har du en omålad betong stomme och den får tydligen variera i färg
Vet ARN om denna monteringsanvisning? där skador tydligen ska spacklas igen osv.. helt otroligt att dom har skrivit så här i deras manualer. presenterar den här nedanför.
Justering Vi rekommenderar att omramningen monteras tillfälligt utan lim så att insatsen kan justeras innan hålet för anslutning av rökröret tas upp i skorstenen. Använd ett vattenpass för att säkerställa att omramningen monteras rakt. Eftersom insatsen utvidgas under eldning får omramningen inte vila på insatsen.
Akryllim Limmet används för att limma elementen mot väggen, för att limma ihop elementen och för att fylla igen spalter. Mindre skador Eldstaden klarar mindre skador som uppstått vid transport och hantering. Dessa kan repareras med akryl-/lättspackel. För perfekta resultat kan du spackla med lämpligt spackel och sedan slipa med sandpapper. Mindre skador och ojämna ytor kan spacklas. Om skadan är djup eller mer omfattande rekommenderar vi att du fyller den upprepade gånger med kakellim eller cementspackel så att materialet inte sjunker in. Jämna till med t.ex. en fuktig svamp eller liknande. Fina sprickor Byggmaterialet runt eldstaden kan röra på sig. Framför allt i nya hus är det vanligt att byggmaterial sätter sig de första åren. Dessutom krymper alla betongelement i avtagande grad i upp till 15 månader
Som resultat kan det bildas små sprickor i betongen/ murverket. Använd eldstaden i några månader. Om det uppkommer sprickor ska du skrapa ur dem med en skruvmejsel eller liknande (så att det blir mer plats för akrylspackel). Dammsug ytorna för att avlägsna eventuellt damm. Spruta in akrylspackel och jämna till det med en spatel eller ditt finger som du doppat i tvålvatten. Spalten kan målas efter några dagar. Lackering När eldstaden spacklats och slipats med sandpapper och de limmade spalterna torkat kan du måla eldstaden. Använd diffusionsöppen färg (akryl) som är avsedd för murverk
Allmän information Alla våra produkter har testats i enlighet med de senaste europeiska kraven samt enligt norsk standard NS 3058 och NS 3059 där partikeltestning ingår. Flera europeiska länder har dock lokala bestämmelser för installation av eldstäder som regelbundet omarbetas. Kunden ansvarar för att följa bestämmelserna som gäller i landet/regionen där eldstaden installeras. Nordpeis AS tar inget ansvar för felaktig installation.
Det kan vara viktigt. När man diskuterar montering. Är den från 2017 så är det väldigt intressant.
Oavsett om butiken styrs central eller inte så kan ju "kedjan" alltid välja att utesluta en butik som är badwill. Har du kontaktat deras huvudkontor, om det finns något.
Har du provat, som någon föreslog, att öppna ett fönster just när du tänder, jag tror också att du har undertryck i lgh/huset och det är därför det ryker in. När brasan väl brinner så behöver luckan inte vara så tät
Har du provat, som någon föreslog, att öppna ett fönster just när du tänder, jag tror också att du har undertryck i lgh/huset och det är därför det ryker in. När brasan väl brinner så behöver luckan inte vara så tät
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Ja, det hade varit intressant att se originalmanualen som gällde vid tiden för installation.B Byggdjuret skrev:
De som finns att ladda ner från Nordpeis hemsida (två olika versioner, varav en för en "utgående modell") är samtliga uppdaterade under 2019.
J johannordin skrev:Det du säger angående installationsmanualen stämmer inte. Om du har en manual där det beskrivs att man ska limma på det sättet man gjort får du gärna ta en bild på den och skicka. Den manual jag har kan man foga på utsidan.
Att raljera över hur ARNs besluts tycker jag är lågt. Sedan kan jag bekräfta att det absolut inte är någon nyutexad 25-åring som tagit just detta beslut utan en då 65-årig f.d.chefsrådman tillsammans med 4 andra erfarna personer varav två branschrepresentanter.
Att en 5e generationens skorstensfejarmästare fått göra en besiktning av denna kamin har jag låtit göra då Nacka/Tyresö-sotargänget vägrat komma ut för att titta på problemen trots flera samtal dit. Det är en liten bransch det här och Eldabutiken har kallat två av sotarna från det sotargänget som vittnen. Det bidrar till att ärendet är betungande såklart. Jag har frågat mig ganska många gånger hur det är möjligt att de är ointresserade att hjälpa mig men så otroligt intresserade att ställa upp som vittnen i tingsrätten för Eldabutiken? Det enda svar jag kan hitta i mitt grubblande är att de har genomfört en SSR-besiktning som eventuellt inte är korrekt utförd. Och då frågar jag, vem ska jag reklamera en sådan sak till? Jag har inte hittat någon part som vågar ens ta i frågan. Det är en annan del i detta ärende som är beklämmande.
Tycker du även att fläcken på cementblocket på denna bild ser estetiskt tilltalande ut och att jag borde godta även det felet?
[bild]
Gå in i en tvist är både tungt och långdraget , så kan bara beklaga det blivit så.J johannordin skrev:Det du säger angående installationsmanualen stämmer inte. Om du har en manual där det beskrivs att man ska limma på det sättet man gjort får du gärna ta en bild på den och skicka. Den manual jag har kan man foga på utsidan.
Att raljera över hur ARNs besluts tycker jag är lågt. Sedan kan jag bekräfta att det absolut inte är någon nyutexad 25-åring som tagit just detta beslut utan en då 65-årig f.d.chefsrådman tillsammans med 4 andra erfarna personer varav två branschrepresentanter.
Att en 5e generationens skorstensfejarmästare fått göra en besiktning av denna kamin har jag låtit göra då Nacka/Tyresö-sotargänget vägrat komma ut för att titta på problemen trots flera samtal dit. Det är en liten bransch det här och Eldabutiken har kallat två av sotarna från det sotargänget som vittnen. Det bidrar till att ärendet är betungande såklart. Jag har frågat mig ganska många gånger hur det är möjligt att de är ointresserade att hjälpa mig men så otroligt intresserade att ställa upp som vittnen i tingsrätten för Eldabutiken? Det enda svar jag kan hitta i mitt grubblande är att de har genomfört en SSR-besiktning som eventuellt inte är korrekt utförd. Och då frågar jag, vem ska jag reklamera en sådan sak till? Jag har inte hittat någon part som vågar ens ta i frågan. Det är en annan del i detta ärende som är beklämmande.
Tycker du även att fläcken på cementblocket på denna bild ser estetiskt tilltalande ut och att jag borde godta även det felet?
[bild]
Nu har du ändå några saker på din sida, även så har motparten , vilket är en bra sak , tror ingen kommer vinna, så du behöver inte oroa dig för motpartens juridiska kostnader , utan slutar med förlikning och ev ett prisavdrag från Eldabutikens krav, efter som produkten har uppenbara brister .
Nu när det ändå har gått så långt är det som du skriver lika gå hela vägen, ha kvar upplägget som du har med alla hänvisade fel ,dom kan inte tingsrätt bara avvisa .
Rättshjälp borde ju ligga som en centralfunktion för "kedjan" så huvudkontoret borde alltså redan vara involverat, iom att man tagit det vidare till TR.3 jimpeter skrev:Oavsett om butiken styrs central eller inte så kan ju "kedjan" alltid välja att utesluta en butik som är badwill. Har du kontaktat deras huvudkontor, om det finns något.
Tät lucka eller ej, det allra viktigaste för inrykningsfri eldning är ett tillräckligt skorstensdrag! Med gammaldags kakelugnar i åtanke där skeva och framför allt otäta luckor snarare är en förutsättning för korrekt funktion vill jag belysa vikten av draget. I en kallstart är draget som sämst när det som mest behövs! Skulle undertryck råda i rummet förvärras givetvis problemet. För att hjälpa draget på traven under kallstart finns flera sätt varav en rökgasfläkt må tillskrivas effektivast. Det estetiska är ett ärende för sig, själv instämmer jag i att det ser störigt ut med glipor som inte ska finnas.
Kollat alla deras manualer , många uppdaterade men grunden är detsamma.så samma som den jag publicera här fast denna från 2017-09-15B Byggdjuret skrev:
Nu hade Johan fler fel på kamin , tror dom kommer o räcka för en förlikning, eller förhoppningsvis ett bra avslut på hela tvisten.
NO
Brukerveiledning
GB
Installation manual
SE
Installationsanvisning
FI
Asennusohje
DE
Montageanleitung
FR
Manuel d'installation
Monaco Low Base + Accessories
Art.no: FP-MON00-100, FP-MON00-300, FP-MON00-400, FP-MON00-500,
FP-MON00-700
Last updated: 15.09.2017
Test Report No: RRF 40 16 4231
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Bra... Det är viktigt att det är rätt manual. Eftersom en del av det hela är om monteringen skett enligt manualen.
Du har rätt i att det finns inga vinnare i den här rättegången. Säljaren har vägrat förlikning vilket jag tycker är korkat.
Jag tror att tingsrätten kommer ta del av ARN´s resonemang. Men det innebär inte att de kommer "följa ARN´s beslut" I tingsrätten är det möjligt att ta in expertvittnen.
Du har rätt i att det finns inga vinnare i den här rättegången. Säljaren har vägrat förlikning vilket jag tycker är korkat.
Jag tror att tingsrätten kommer ta del av ARN´s resonemang. Men det innebär inte att de kommer "följa ARN´s beslut" I tingsrätten är det möjligt att ta in expertvittnen.
Så är det absolut.Jonas Persson skrev:
Men... luften skall förstås ändå komma in via luftspjällen, inte via glipor i luckorna.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Merparten ja så att regleringen fungerar. Men jag vill mena att det estetiska är problemet här. Att det ryker in beror på andra saker som nämns i tråden. T ex undertryck, dålig ved eller köldpropp i skorstenen.Nissens skrev:
Företagare måste förstå att man ibland måste bita ihop och göra som kunden vill även om man tycker att det är helt fel. Svälja stoltheten för att undvika dålig publicitet. I vart fall välja sina strider med stor medvetenhet om insatserna. I det här fallet hade det varit enkelt att fixa installationen oklanderligt->Nöjd kund->Kund visar stolt med sin fina kamin för vänner, bekanta och sociala medier. "Snygg kamin, var har du köpt den där?"
Nu blir det tvärt om. Den dolda kostnaden för Eldabutiken/kedjan i det här fallet kan ju vara flera miljoner. Varenda googling många år framöver kommer leda till insikten att de inte följer ARN:s rekommendationer och inte tvekar på att ta sina kunder till domstol.
Nu blir det tvärt om. Den dolda kostnaden för Eldabutiken/kedjan i det här fallet kan ju vara flera miljoner. Varenda googling många år framöver kommer leda till insikten att de inte följer ARN:s rekommendationer och inte tvekar på att ta sina kunder till domstol.
Nja, jag vill nog helst att all luft skall gå via spjällen.Jonas Persson skrev:
Ja, att det ryker in beror i första hand på att det inte är det draget det skall vara i skorstenen vid tillfället.
Jag tror att TS kamin fungerar perfekt att elda med om han lär sig att använda den rätt, det lilla läckaget han visar på bilden lär inte påverka något och märks absolut inte vid rätt handhavande. De andra problemen är en helt annan back pilsner.
Redigerat:
Nu skrev han att ”merparten” av luften borde gå genom spjällen. ”Merparten” är 51%, och jag vill nog ha mer kontroll på luftflödet än så. Främst när jag finjusterar luftflödet för att få bra förbränning.C cpalm skrev:
Lite den gyllene regeln, har kunden fel, så har kunden ändå rätt. Som företagare åker man på någon gång då och då att det blir tokigt. Bara fixa på egen bekostnad så kunden blir nöjd och gå vidare. Att kriga med kunder (Synnerhet privatpersoner) tar så otroligt med tid och leder alltid negativ publicitet. Som företagare är tid=pengar. Att lägga ner massvis med tid att bara driva processen med advokat slukar lätt upp de pengarna som en kamin kostar i inköp. En kamin för 60k inkl moms är 48tkr exkl moms som utpris, med 50% påslag är gissningsvis inpriset som företaget betalar 24tkr, sen några timmar för en montör att byta kaminen till en annan modell som funkar bättre. Den "felaktiga" kaminen kan ställas ut som demoex eller säljas om som begagnad till en mindre kräsen kund som hade säkert blivit supernöjd om priset varit rätt.Fartland skrev:
Företagare måste förstå att man ibland måste bita ihop och göra som kunden vill även om man tycker att det är helt fel. Svälja stoltheten för att undvika dålig publicitet. I vart fall välja sina strider med stor medvetenhet om insatserna. I det här fallet hade det varit enkelt att fixa installationen oklanderligt->Nöjd kund->Kund visar stolt med sin fina kamin för vänner, bekanta och sociala medier. "Snygg kamin, var har du köpt den där?"
För dessa "kaffepengar" i sammanhanget är det obegripligt att man ska kriga för att få "rätt". I det här fallet som jag har läst så tror jag faktiskt eldabutik har gjort mesta rätt ändå, jag tror de kommer vinna denna tvist, frågan är då vad vinsten är i det hela? Vad vinner man i slutändan förutom att man slipper kreditera några tio-loppor som påverkar bokslutet ytterst marginellt (Jag tror man hade kunnat ändå sålt om denna kamin)? Den anställda som drivit alla dessa timmar med jurister, vem ska stå för den tiden, vad hade han kunnat sålt istället? Den mycket bittra kunden, hur kan han bli nöjd igen? Aldrig någonsin.