84 814 läst ·
398 svar
85k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Du ska få se att de kommer att backa vid den muntliga förberedelsen då Tingsrätten kommer att försöka sig på att ni ska ingå en förlikning. Deras jurist kommer förmodligen att rekommendera dem att försöka nå en förlikning. Verkar bara som att de försöker skrämma dig innan förhandlingen.J johannordin skrev:Hej Rubb. Innan ärendet gått till tingsrätt frågade Elda vad jag kan tänka mig att betala. Då skickade jag mitt första förslag. Utan att ens svara mig och komma med ett motbud kopplade de in en jurist. Sedan dess har de inte talat med mig direkt utan genom sin jurist. Juristen har fått flera förslag under dessa två år men inte ens bemödat sig svara oss.
Jag har egentligen inte tid med denna process,har aldrig haft tid till det, så jag har erbjudit att ta hela kostnaden + mina juristkostnader så sent som innan denna sommaren. Men då skulle de ska ha betalt också för sina juristkostnader som de inte ens beskriver hur stora de är så jag har inget att ta ställning till. Jag har inget annat val än att ta detta in i kaklet nu och har egentligen inte haft något val sedan nov 2017. Har levt med detta i huvudet i över tre år nu.![]()
Men se till att inte gå dem tillmötes för mycket. Låt dem komma med ett förslag och bemöt det sen. Till slut så kommer ni säkert fram till något under förhandlingen. Men erbjud dem gör guds skull inte hela beloppet. Spela ut dem istället
Den ägt rum för ganska länge sedan. Nu trycker de på för tre dagar huvudförhandling vilket sannolikt blir nästa steg. Att det ska ske förlikning nu är inte sannolikt. Såsom det har gått hittills skulle jag heller inte bli förvånad om vi senare hamnar i hovrätt.Lucky2015 skrev:
Du ska få se att de kommer att backa vid den muntliga förberedelsen då Tingsrätten kommer att försöka sig på att ni ska ingå en förlikning. Deras jurist kommer förmodligen att rekommendera dem att försöka nå en förlikning. Verkar bara som att de försöker skrämma dig innan förhandlingen.
Men se till att inte gå dem tillmötes för mycket. Låt dem komma med ett förslag och bemöt det sen. Till slut så kommer ni säkert fram till något under förhandlingen. Men erbjud dem gör guds skull inte hela beloppet. Spela ut dem istället![]()
Jävlar vad absurt att något som detta kan leda till en tvist som pågår i flera år. Kan verkligen tycka butiken kunde ha skött detta bättre. De verkar mest ha dribblat bort sig själva och försöker hitta ett sätt att få tillbaka de pengar de slängt bort på att tramsa med jurister. Herregud vad patetiskt, men även rätt sorgligt faktiskt.
Ok. Förstod inte att den muntliga förberedelsen hade ägt rum. Märkligt beteende av dem om de inte vill göra upp med dig för det är ju uppenbart att det finns brister som är väsentliga för dig. De borde inte vilja processa så här. Väldigt märkligt....J johannordin skrev:
Måste säga att kamin tillverkaren har verkligen en öppet monteringsanvisning, där även transport och hantering skador ska repareras på plats ? tydligen något dom är vana vid.J johannordin skrev:Det du säger angående installationsmanualen stämmer inte. Om du har en manual där det beskrivs att man ska limma på det sättet man gjort får du gärna ta en bild på den och skicka. Den manual jag har kan man foga på utsidan.
Att raljera över hur ARNs besluts tycker jag är lågt. Sedan kan jag bekräfta att det absolut inte är någon nyutexad 25-åring som tagit just detta beslut utan en då 65-årig f.d.chefsrådman tillsammans med 4 andra erfarna personer varav två branschrepresentanter.
Att en 5e generationens skorstensfejarmästare fått göra en besiktning av denna kamin har jag låtit göra då Nacka/Tyresö-sotargänget vägrat komma ut för att titta på problemen trots flera samtal dit. Det är en liten bransch det här och Eldabutiken har kallat två av sotarna från det sotargänget som vittnen. Det bidrar till att ärendet är betungande såklart. Jag har frågat mig ganska många gånger hur det är möjligt att de är ointresserade att hjälpa mig men så otroligt intresserade att ställa upp som vittnen i tingsrätten för Eldabutiken? Det enda svar jag kan hitta i mitt grubblande är att de har genomfört en SSR-besiktning som eventuellt inte är korrekt utförd. Och då frågar jag, vem ska jag reklamera en sådan sak till? Jag har inte hittat någon part som vågar ens ta i frågan. Det är en annan del i detta ärende som är beklämmande.
Tycker du även att fläcken på cementblocket på denna bild ser estetiskt tilltalande ut och att jag borde godta även det felet?
[bild]
Men kan rota vidare i morgon,fanns något om tätheten
Nu har du en omålad betong stomme och den får tydligen variera i färg
Vet ARN om denna monteringsanvisning? där skador tydligen ska spacklas igen osv.. helt otroligt att dom har skrivit så här i deras manualer. presenterar den här nedanför.
Justering Vi rekommenderar att omramningen monteras tillfälligt utan lim så att insatsen kan justeras innan hålet för anslutning av rökröret tas upp i skorstenen. Använd ett vattenpass för att säkerställa att omramningen monteras rakt. Eftersom insatsen utvidgas under eldning får omramningen inte vila på insatsen.
Akryllim Limmet används för att limma elementen mot väggen, för att limma ihop elementen och för att fylla igen spalter. Mindre skador Eldstaden klarar mindre skador som uppstått vid transport och hantering. Dessa kan repareras med akryl-/lättspackel. För perfekta resultat kan du spackla med lämpligt spackel och sedan slipa med sandpapper. Mindre skador och ojämna ytor kan spacklas. Om skadan är djup eller mer omfattande rekommenderar vi att du fyller den upprepade gånger med kakellim eller cementspackel så att materialet inte sjunker in. Jämna till med t.ex. en fuktig svamp eller liknande. Fina sprickor Byggmaterialet runt eldstaden kan röra på sig. Framför allt i nya hus är det vanligt att byggmaterial sätter sig de första åren. Dessutom krymper alla betongelement i avtagande grad i upp till 15 månader
Som resultat kan det bildas små sprickor i betongen/ murverket. Använd eldstaden i några månader. Om det uppkommer sprickor ska du skrapa ur dem med en skruvmejsel eller liknande (så att det blir mer plats för akrylspackel). Dammsug ytorna för att avlägsna eventuellt damm. Spruta in akrylspackel och jämna till det med en spatel eller ditt finger som du doppat i tvålvatten. Spalten kan målas efter några dagar. Lackering När eldstaden spacklats och slipats med sandpapper och de limmade spalterna torkat kan du måla eldstaden. Använd diffusionsöppen färg (akryl) som är avsedd för murverk
Allmän information Alla våra produkter har testats i enlighet med de senaste europeiska kraven samt enligt norsk standard NS 3058 och NS 3059 där partikeltestning ingår. Flera europeiska länder har dock lokala bestämmelser för installation av eldstäder som regelbundet omarbetas. Kunden ansvarar för att följa bestämmelserna som gäller i landet/regionen där eldstaden installeras. Nordpeis AS tar inget ansvar för felaktig installation.
Nä, man behöver inte alltid drag, och man har heller inte alltid drag.Jonas Persson skrev:
Jag har ett modernt hus med mekanisk frånluft och friskluften kommer direkt utifrån via friskluftventiler i ytterväggarna.
Det betyder att jag ständigt har lite undertryck i huset, så för att undvika uteblivet drag i skorstenen är det viktigt att öppna spjället till spisen för friskluft utifrån när jag skall tända en brasa. Att öppna ett fönster för att bli av med undertrycket en stund medan brasan tar sig är inte fel heller.
Men något drag i skorstenen behöver man absolut inte ha när man inte eldar, vet inte varifrån du fått det, det skulle ju betyda att skorstenen drar värmen ur huset när man inte eldar...
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Va du är negativ till arn. Har du varit där själv? Arn fungerar som så att båda parter får komma in med sina kommentarer. Man får chans att bemöta också. Eftersom det ligger i butikens intresse att allt som stöder deras tes lär de tagit med manualen.T Takläggare skrev:Måste säga att kamin tillverkaren har verkligen en öppet monteringsanvisning, där även transport och hantering skador ska repareras på plats ? tydligen något dom är vana vid.
Men kan rota vidare i morgon,fanns något om tätheten
Nu har du en omålad betong stomme och den får tydligen variera i färg
Vet ARN om denna monteringsanvisning? där skador tydligen ska spacklas igen osv.. helt otroligt att dom har skrivit så här i deras manualer. presenterar den här nedanför.
Justering Vi rekommenderar att omramningen monteras tillfälligt utan lim så att insatsen kan justeras innan hålet för anslutning av rökröret tas upp i skorstenen. Använd ett vattenpass för att säkerställa att omramningen monteras rakt. Eftersom insatsen utvidgas under eldning får omramningen inte vila på insatsen.
Akryllim Limmet används för att limma elementen mot väggen, för att limma ihop elementen och för att fylla igen spalter. Mindre skador Eldstaden klarar mindre skador som uppstått vid transport och hantering. Dessa kan repareras med akryl-/lättspackel. För perfekta resultat kan du spackla med lämpligt spackel och sedan slipa med sandpapper. Mindre skador och ojämna ytor kan spacklas. Om skadan är djup eller mer omfattande rekommenderar vi att du fyller den upprepade gånger med kakellim eller cementspackel så att materialet inte sjunker in. Jämna till med t.ex. en fuktig svamp eller liknande. Fina sprickor Byggmaterialet runt eldstaden kan röra på sig. Framför allt i nya hus är det vanligt att byggmaterial sätter sig de första åren. Dessutom krymper alla betongelement i avtagande grad i upp till 15 månader
Som resultat kan det bildas små sprickor i betongen/ murverket. Använd eldstaden i några månader. Om det uppkommer sprickor ska du skrapa ur dem med en skruvmejsel eller liknande (så att det blir mer plats för akrylspackel). Dammsug ytorna för att avlägsna eventuellt damm. Spruta in akrylspackel och jämna till det med en spatel eller ditt finger som du doppat i tvålvatten. Spalten kan målas efter några dagar. Lackering När eldstaden spacklats och slipats med sandpapper och de limmade spalterna torkat kan du måla eldstaden. Använd diffusionsöppen färg (akryl) som är avsedd för murverk
Allmän information Alla våra produkter har testats i enlighet med de senaste europeiska kraven samt enligt norsk standard NS 3058 och NS 3059 där partikeltestning ingår. Flera europeiska länder har dock lokala bestämmelser för installation av eldstäder som regelbundet omarbetas. Kunden ansvarar för att följa bestämmelserna som gäller i landet/regionen där eldstaden installeras. Nordpeis AS tar inget ansvar för felaktig installation.
En riktig hantverkare skulle inte hamna hos arn och skulle de göra det skulle de följa nämndens beslut. Har man inte koll på marknadsföring och de regler så är det inte så lätt att förstå. Även om du inte direkt marknadsför dig genom annonser så gör du det genom varje arbete du gör. Sen är det lite orättvist för en missnöjd kund ger flera missnöjda kunder. Medans en nöjd kund ger bara en nöjd kund. Den missnöjda kunden ger det du minst vill ha badwill. Att inte följa arns rekommendation det ger otroligt mycket badwill. Du har inte råd med det som liten företagare.
Du kan ha vilka fördomar du vill om arn. Men problemet är att de flesta har ett stort förtroende för arn.
Däremot tror jag inte att folk är så troende till trustpilot. Jag är det inte.
Tack för svar. Finns för mig inga tvivel längre att du har rätt i din sak. Det där blocket med en sån "fläck" borde de haft bett nog att inte ens montera från början utan kassera och satt upp en fin istället, så mycket vett borde de ha. Eller åtminstone kolla med dig innan om den är okej för dig att montera, kanske mot ett prisavdrag t.e.xJ johannordin skrev:Det du säger angående installationsmanualen stämmer inte. Om du har en manual där det beskrivs att man ska limma på det sättet man gjort får du gärna ta en bild på den och skicka. Den manual jag har kan man foga på utsidan.
Att raljera över hur ARNs besluts tycker jag är lågt. Sedan kan jag bekräfta att det absolut inte är någon nyutexad 25-åring som tagit just detta beslut utan en då 65-årig f.d.chefsrådman tillsammans med 4 andra erfarna personer varav två branschrepresentanter.
Att en 5e generationens skorstensfejarmästare fått göra en besiktning av denna kamin har jag låtit göra då Nacka/Tyresö-sotargänget vägrat komma ut för att titta på problemen trots flera samtal dit. Det är en liten bransch det här och Eldabutiken har kallat två av sotarna från det sotargänget som vittnen. Det bidrar till att ärendet är betungande såklart. Jag har frågat mig ganska många gånger hur det är möjligt att de är ointresserade att hjälpa mig men så otroligt intresserade att ställa upp som vittnen i tingsrätten för Eldabutiken? Det enda svar jag kan hitta i mitt grubblande är att de har genomfört en SSR-besiktning som eventuellt inte är korrekt utförd. Och då frågar jag, vem ska jag reklamera en sådan sak till? Jag har inte hittat någon part som vågar ens ta i frågan. Det är en annan del i detta ärende som är beklämmande.
Tycker du även att fläcken på cementblocket på denna bild ser estetiskt tilltalande ut och att jag borde godta även det felet?
[bild]
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Jag lägger ingen personlig värdering i om utseendet är godtagbart eller inte. Men kollar man Nordpeis marknadsföring så ser kaminen flammig ut på även deras marknadsföringsbilder. Det är alltså inte en jämn grå yta man kan förvänta sig utan just en flammig där armeringen syns igenom.J johannordin skrev:
Huruvida man kan klaga på ett köp handlar om produkten uppfyller det den lovat innan köp. När det gäller utseendet så vore min bedömning att den inte avviker från marknadsföringen, så det är nog inget jag hade försökt driva.
Stillbild från nedanstående video
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nordpeis marknadsföringsvideo på Youtube, postad 2018-06-19
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Slarvigt uttryckt av mig, du behöver alltid drag när du eldar. Mao kan kaminen aldrig vara helt tät när du eldar. I praktiken är det rejäla luftmassor som går genom skorstenen när du eldar, så en glipa ska inte innebära att det ryker in.Nissens skrev:
Nä, man behöver inte alltid drag, och man har heller inte alltid drag.
Jag har ett modernt hus med mekanisk frånluft och friskluften kommer direkt utifrån via friskluftventiler i ytterväggarna.
Det betyder att jag ständigt har lite undertryck i huset, så för att undvika uteblivet drag i skorstenen är det viktigt att öppna spjället till spisen för friskluft utifrån när jag skall tända en brasa. Att öppna ett fönster för att bli av med undertrycket en stund medan brasan tar sig är inte fel heller.
Men något drag i skorstenen behöver man absolut inte ha när man inte eldar, vet inte varifrån du fått det, det skulle ju betyda att skorstenen drar värmen ur huset när man inte eldar...
Okej, det var ju lustigt att de använder en "ful" platta i sin reklam. Dock inte lika ful. Och är plattor i all deras reklam flammiga blir frågan?T tompaah7503 skrev:Jag lägger ingen personlig värdering i om utseendet är godtagbart eller inte. Men kollar man Nordpeis marknadsföring så ser kaminen flammig ut på även deras marknadsföringsbilder. Det är alltså inte en jämn grå yta man kan förvänta sig utan just en flammig där armeringen syns igenom.
Huruvida man kan klaga på ett köp handlar om produkten uppfyller det den lovat innan köp. När det gäller utseendet så vore min bedömning att den inte avviker från marknadsföringen, så det är nog inget jag hade försökt driva.
[bild]
[media]
Verkligen intressant video, har inte sett den tidigare. Min installation gjordes 2017-05, ett år tidigare än videon publicerades och hade jag blivit informerad om den här låga kvalitén i gjutningen av cementblocken hade beslutet definitivt landat i att köpa en annan kamin.T tompaah7503 skrev:Jag lägger ingen personlig värdering i om utseendet är godtagbart eller inte. Men kollar man Nordpeis marknadsföring så ser kaminen flammig ut på även deras marknadsföringsbilder. Det är alltså inte en jämn grå yta man kan förvänta sig utan just en flammig där armeringen syns igenom.
[bild]
[media]
Vi har hittat en rad andra produktbilder från instagram som visar på fint gjutna cementblock så att fläckar likt de jag har och som finns i videon verkar vara lite slumpen som avgör.
Från denna video kan man se att luckan inte ska strula som min gör, den här stängs enkelt och stabilt samt att spjället kan flyttas med en lillfinger.... Jag har varit hos andra Eldabutiker för att provkänna på deras luckor och de stängs också på ett helt annat sätt än min.
Ska mejla den där videon till min jurist så får vi se om den kanske kan gå att använda i tingsrätten.
Tack @tompaah7503