39 128 läst ·
143 svar
39k läst
143 svar
Eldabutiken framhärdar - Johan Nordin ska betala för kaminen som inte fungerar
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Har en butik låtit det gå så här långt. Då finns det ingenting kvar att vänta på.
Jag skulle faktiskt sträcka mig och skippa elda helt. Detta beror på deras oförmåga att göra något centralt.
Jag skulle faktiskt sträcka mig och skippa elda helt. Detta beror på deras oförmåga att göra något centralt.
Jag kommer skaffa en vedkamin till gillestugan.Immobil skrev:
Så nu vet jag vilken leverantör som inte behöver offerera något till mig.
Beror på hur man ser det. Det kan ses som kritik mot Eldas centralkontor också. Man kan tycka att de borde ta ett ansvar när sådana här problem dyker upp...Chrissofsweden skrev:
BRAVO!Blir så glad att någon med lite maktmedel kan sätta sådana här oseriösa företag mot väggen!A anojak skrev:Jag blev så förbannad när jag läste om stämningen att jag tog kontakt med Eldabutiken centralt för att kolla vad dom håller på med. Mitt företag sitter på ett statligt ramavtal där den lokala Eldabutiken är en underleverantör (även om den är en liten UE i sammanhanget) och jag var ganska tydlig med att detta måste lösas på ett bra sätt för kunden innan vi använder oss av dom igen. Fick nyss svar från deras ordförande (vill varken lägga upp mitt mejl eller deras svar här) och jag fick uppfattningen att Eldabutiken centralt tycker att det här är en jobbig fråga som har fått helt orimliga proportioner som måste lösas snarast möjligt men att trögheten sitter i själva butiken just nu.
Hoppas verkligen att det kan lösa sig på något vettigt sätt framöver.
Ojdå, själv väntar jag installation från en annan Eldabutik om två veckor. Kanske ska höra med dem om man behöver se över rättsskyddet i sin försäkring innan de kommer.
Vi hade en liknande upplevelse från montage av en Contura I10 för ca 10 år sedan. Montören schabblade rejält och betongblocken hamnade snett och vint. Vi hade dock köpt spisen från ett företag med ansvar, de låg på montören (underleverantör) tills det brev rätt. Det krävdes tre uppsättningar betongblock och hjälp från en annan montör innan det blev rätt. Men det kostade inte oss mer än frustration.
Vi hade en liknande upplevelse från montage av en Contura I10 för ca 10 år sedan. Montören schabblade rejält och betongblocken hamnade snett och vint. Vi hade dock köpt spisen från ett företag med ansvar, de låg på montören (underleverantör) tills det brev rätt. Det krävdes tre uppsättningar betongblock och hjälp från en annan montör innan det blev rätt. Men det kostade inte oss mer än frustration.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
Tack. Det var en hemsk histora. 255 000 kr för en icke-fungerande spis som var värd 50 000 om den hade fungerat.pelle plåttak skrev:
Om man ser hur ELDA-butiken har misskött sina åtaganden så inser man att det kan hända vilken kund som helst. Om en butikskedja på ett så flagrant sätt visar hur man behandlar sina kunder så ska man lyssna på dessa varningsklockor. Vilken tur att man ser detta. Än en gång TACK förvar jag blev VARNAD för denna skumrask-butikskedja.
Problemet var inte att den inte fungerade, nästan ingen kamin klarar det testet ägaren gjorde med röken, men det är inget fel. Vid eldning har man drag i skorstenen, så läcker det, så läcker det in i kaminen, inte ut från den.S senap skrev:Tack. Det var en hemsk histora. 255 000 kr för en icke-fungerande spis som var värd 50 000 om den hade fungerat.
Om man ser hur ELDA-butiken har misskött sina åtaganden så inser man att det kan hända vilken kund som helst. Om en butikskedja på ett så flagrant sätt visar hur man behandlar sina kunder så ska man lyssna på dessa varningsklockor. Vilken tur att man ser detta. Än en gång TACK förvar jag blev VARNAD för denna skumrask-butikskedja.
Det är rökgången som måste vara tät, men det var ju inte det som var problemet. Problemet var det estetiska, vilket är tråkigt nog.
Den rökutvecklingen var inte acceptabel för en sluten kamin. Vi har aldrig någonsin råkat ut för detta trots att det ibland skiter sig med draget (t.ex. då allt är stängt och köksfläkten går på högsta speed sidan om och ger baksug).Nissens skrev:
Jag kan förstå att man måste förutsätta bra drag i öppna spisar och äldre otäta kaminer men i en modern kamin av bra kvalitet så är det inte så enorm rökutveckling in i rummet. Det var en uppenbart amatörmässig installation. Jag förstår att du går in och försvarar detta av olika skäl och du är fri att göra detta men jag har min egen erfarenhet av kamininstallationer och veldning under hela mitt vuxna liv som jag har som referens och när jag ser detta så blir jag mörkrädd.
Allvetare
· Östergötland
· 4 325 inlägg
Vår kamin som vi satte in förra året läcker inte ett dugg. Vi har en ganska lång rökgång som måste värmas upp innan ordentligt drag uppstår men inte en liten rökstrimma släpper den. Detta trots att eldstaden är helt rökfylld ibland.Nissens skrev:
Problemet var inte att den inte fungerade, nästan ingen kamin klarar det testet ägaren gjorde med röken, men det är inget fel. Vid eldning har man drag i skorstenen, så läcker det, så läcker det in i kaminen, inte ut från den.
Det är rökgången som måste vara tät, men det var ju inte det som var problemet. Problemet var det estetiska, vilket är tråkigt nog.
Så nog går det.
Som sagt, det påverkar inte funktionen. Ta tex keddys alla kassetter, de är inte täta vid luftspjällen där de tar in luft. Det är inget fel och det påverkar inte funktionen.S Styrman_jansson skrev:
Det är snarare så att om du har rökfylld kassett så har du gjort något fel eftersom du då inte har drag i rökkanalen. Har du inte något drag så kan det inte brinna för elden får inget syre.
Så, det har ingenting med funktionen att göra. Man kan elda med öppna luckor om man vill, det kommer inte in någon rök ändå, precis som med öppna spisar…
Så den aktuella kaminägaren och artikelförfattaren verkar inte känna till hur en kamin fungerar. Enligt deras resonemang skulle det aldrig gå att elda i en öppen spis.
När en sotare ”provtrycker” en eldstad, så är det rökkanalen de testar, inte eldstaden. Rökkanalen måste vara tät.