Nissens Nissens skrev:
Det är snarare så att om du har rökfylld kassett så har du gjort något fel eftersom du då inte har drag i rökkanalen. Har du inte något drag så kan det inte brinna för elden får inget syre.
Vår kamin fungerar utmärkt så jag kan inte se att det är något fel i den. Att det tar en liten stund innan man når ordentligt drag är helt naturligt, speciellt om man har en murstock e.d. med lite större volym. Så har alla eldstäder jag använt fungerat och jag har nog eldat inomhus i 20 år.

Vid tändning i våran kamin rökfylls eldstaden en kortstund innan ordentligt drag uppnås ( lite drag finns naturligtvis annars skulle elden kvävas). Ingen rök kommer dock ur kaminen om jag inte öppnar luckan. D.v.s. den läcker inte in rök i bostaden… alls.

Efter någon/några minuter är det fullt drag uppnått och det går utmärk att elda med öppen lucka om man vill.

Man kan påskynda uppvärmningen av rökgaskanalen genom att elda en tidning ovan veden om man vill. Då uppnås drag en aning fortare.

• Gilla
senap
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
… Ingen rök kommer dock ur kaminen om jag inte öppnar luckan. D.v.s. den läcker inte in rök i bostaden… alls.
...
Exakt. Jag har precis samma erfarenhet efter ett antal kamininstallationer samt eldning under ca 40 års tid.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Vår kamin fungerar utmärkt så jag kan inte se att det är något fel i den. Att det tar en liten stund innan man når ordentligt drag är helt naturligt, speciellt om man har en murstock e.d. med lite större volym. Så har alla eldstäder jag använt fungerat och jag har nog eldat inomhus i 20 år.

Vid tändning i våran kamin rökfylls eldstaden en kortstund innan ordentligt drag uppnås ( lite drag finns naturligtvis annars skulle elden kvävas). Ingen rök kommer dock ur kaminen om jag inte öppnar luckan. D.v.s. den läcker inte in rök i bostaden… alls.

Efter någon/några minuter är det fullt drag uppnått och det går utmärk att elda med öppen lucka om man vill.

Man kan påskynda uppvärmningen av rökgaskanalen genom att elda en tidning ovan veden om man vill. Då uppnås drag en aning fortare.
Är väl precis så det ska vara..
med rätt drag och en tät kamin i övrigt som är rätt installerad så ska det inte läcka in rök..

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:

Om det inte kommer ut någon rök i det läget så har du alltså inte öppnat luftspjället. Med stängt luftspjäll så får du lngen eld och inte heller något drag.

Jag har aldrig sagt att det är fel på din kamin, men om du försöker elda med stängda luftspjäll så gör du inte rätt. Och har du öppna luftspjäll och kallras i rökgången så ryker det in. Det borde du veta om du eldat i 20 år…

Nissens Nissens skrev:
Om det inte kommer ut någon rök i det läget så har du alltså inte öppnat luftspjället. Med stängt luftspjäll så får du lngen eld och inte heller något drag.

Jag har aldrig sagt att det är fel på din kamin, men om du försöker elda med stängda luftspjäll så gör du inte rätt. Och har du öppna luftspjäll och kallras i rökgången så ryker det in. Det borde du veta om du eldat i 20 år…
Luftspjället är öppet. Inget rök läcker in i bostaden utan den stannar i kaminen tills fullt drag uppstår.

• Gilla
senap
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, det påverkar inte funktionen. Ta tex keddys alla kassetter, de är inte täta vid luftspjällen där de tar in luft. Det är inget fel och det påverkar inte funktionen.

Det är snarare så att om du har rökfylld kassett så har du gjort något fel eftersom du då inte har drag i rökkanalen. Har du inte något drag så kan det inte brinna för elden får inget syre.

Så, det har ingenting med funktionen att göra. Man kan elda med öppna luckor om man vill, det kommer inte in någon rök ändå, precis som med öppna spisar…

Så den aktuella kaminägaren och artikelförfattaren verkar inte känna till hur en kamin fungerar. Enligt deras resonemang skulle det aldrig gå att elda i en öppen spis.

När en sotare ”provtrycker” en eldstad, så är det rökkanalen de testar, inte eldstaden. Rökkanalen måste vara tät.
Jag har inte läst alla artiklar i detta fall, men visst måste det påverka funktionen om kaminen läcker på ställen där det inte ska läcka. Kommer det ut rök vid provtryckning så suger den även luft på samma ställe vid eldning, luftflödet påverkas, rökgaserna förbränns inte så som tänkt, luckor/glas kanske inte hålls fria från sot som de ska, verkningsgraden sjunker och kaminen är inte så miljövänlig som den ska vara.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
uhag uhag skrev:
Jag har inte läst alla artiklar i detta fall, men visst måste det påverka funktionen om kaminen läcker på ställen där det inte ska läcka. Kommer det ut rök vid provtryckning så suger den även luft på samma ställe vid eldning, luftflödet påverkas, rökgaserna förbränns inte så som tänkt, luckor/glas kanske inte hålls fria från sot som de ska, verkningsgraden sjunker och kaminen är inte så miljövänlig som den ska vara.
Precis. Man vill ju ha ett så kontrollerat flöde av förbränningsluft som möjligt. Inte att kaminen tar den lite här och var.

• Gilla
senap
  • Laddar…
uhag uhag skrev:
Ja man kan ju undra hur det går med miljöcertifieringen om man "ELDA-installerar" en spis så att det kommer tjuvluft här och där p.g.a. en otät installation. Förbränningen blir ju inte som det var tänkt och giftigheten i rökgaserna kommer sannolikt att överskrida de gränsnormer som finns. Det finns ju en anledning till att man numera inte får lov att sätta in en gammal klassiskt öppen spis utan att man skall ha en utprovad konstruktion med ett uttestat och kontrollerat luftflöde. Gör man då en skitinstallation med läckage hit och dit så försvinner ju dessa miljöfördelar.

Nissens
uhag uhag skrev:
Det är rökgången man provtrycker, inte ”eldkassetten”…
Det killen med kaminen visar är att när kassetten är ”sprängfylld” med rök så sipprar det ut liiite rök vid luckan.

För det första är det ett mycket litet läckage, för det andra påverar det inte funktionen någonting.

Man kan säga att den drar ”tjyvluft” som då sugs in i eldstaden vid eldning, men det är i detta fallet så lite så att det kommer inte att påverka funktionen. Hade det varit en stor läcka så hade det varit en helt annan sak, för då hade det blivit svårt att reglera lufttillförseln.

Artikeln säger att kaminen inte fungerar, men så är det med all sannolikhet inte. Det är snarare kaminägaren som ”provtrycker” på ett felaktigt sätt.

Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Precis. Man vill ju ha ett så kontrollerat flöde av förbränningsluft som möjligt. Inte att kaminen tar den lite här och var.
Lite här och var?
Har du sett bilden så ser du att det är väldigt lite, och inte ”här och var”…

Nissens Nissens skrev:
Lite här och var?
Har du sett bilden så ser du att det är väldigt lite, och inte ”här och var”…
Jag pratade i generella termer. Inte specifikt för fallet.

Det går i vilket fall som helst att få till en kamin som inte ryker in. De som tvivlar är välkommen hem till mig.

• Gilla
senap
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är rökgången man provtrycker, inte ”eldkassetten”…
Det killen med kaminen visar är att när kassetten är ”sprängfylld” med rök så sipprar det ut liiite rök vid luckan.

För det första är det ett mycket litet läckage, för det andra påverar det inte funktionen någonting.

Man kan säga att den drar ”tjyvluft” som då sugs in i eldstaden vid eldning, men det är i detta fallet så lite så att det kommer inte att påverka funktionen. Hade det varit en stor läcka så hade det varit en helt annan sak, för då hade det blivit svårt att reglera lufttillförseln.

Artikeln säger att kaminen inte fungerar, men så är det med all sannolikhet inte. Det är snarare kaminägaren som ”provtrycker” på ett felaktigt sätt.
En rökgaspatron ger inget övertryck alls, däremot är det rejält undertryck vid eldning och strypt lufttillförsel. Även ett litet läckage ger en felaktig förbränning och har större påverkan på förbränningen än vad som framkommer vid röktest.
Men det här är väl inget att diskutera, om luckan inte går att stänga så som det är tänkt pga brister i installationen så är det ett fel som påverkar funktionen.

• Gilla
senap
  • Laddar…
Nissens
uhag uhag skrev:
En rökgaspatron ger inget övertryck alls, däremot är det rejält undertryck vid eldning och strypt lufttillförsel. Även ett litet läckage ger en felaktig förbränning och har större påverkan på förbränningen än vad som framkommer vid röktest.
Men det här är väl inget att diskutera, om luckan inte går att stänga så som det är tänkt pga brister i installationen så är det ett fel som påverkar funktionen.
Vet inte varför du tar upp övertryck i sammanhanget. Jag har inte skrivit något om det, tror inte att någon annan gjort det heller. Om du hängde upp dig på att jag skrev ”övertryck” inom citationstecken så kan jag ju då förtydliga med att jag använde citationstecken just för att det inte handlar om tryck, men att många av någon anledning kallar det för det ändå. ”Röktest” som du kallar det för är för att testa rökgången för att det innebär brandfara om den inte är tät.

Och nej, med så väldigt litet läckage som visas oå bilden så lär ingen funktion överhuvudtaget påverkas. Luckan går utmärkt att stänga så som det är tänkt, om det inte hade gått att stänga luckorna som det är tänkt så hade det självklart varit ett problem.

Jag har aldrig sett stt det finns krav på att luckorna skall vara 100% täta, om det vore så så borde det vara helt andra slags tätningar för luckorna på alla kaminer…

Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Jag pratade i generella termer. Inte specifikt för fallet.

Det går i vilket fall som helst att få till en kamin som inte ryker in. De som tvivlar är välkommen hem till mig.
Visst, men tex inte en enda keddykassett är helt tät, och det beror på att det inte är nödvändigt. Vid normal eldning skall det aldrig ryka in, inte ens om man eldar med öppna luckor.

Nissens Nissens skrev:
...Och nej, med så väldigt litet läckage som visas oå bilden så lär ingen funktion överhuvudtaget påverkas. Luckan går utmärkt att stänga så som det är tänkt, om det inte hade gått att stänga luckorna som det är tänkt så hade det självklart varit ett problem...
Uppenbarligen finns det ganska många som tycker produkten är felaktik/felaktig installerad;

Från artikeln;
"– Vi har haft tre av varandra oberoende besiktningsmän här som granskat kaminen, de har gjort skriftliga uttalanden om att det är fel på den. Innan sommaren har vi även haft en representant från en annan Eldabutik här som bekräftat felen, vi har även lagt till honom som vittne och hoppas han står för sina uttalanden under platsbesöket även i vittnesbåset, säger Johan Nordin."

• Gilla
senap
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.