S Styrman_jansson skrev:
Det jag menar med moppe är att på cykel med motorn i framnavet så krävs i princip inget tryck alls på pedalerna för att aktivera driften. Det räcker att de långsamt rör sig. Jag kan göra ett varv i minuten och cykel går helt på el om jag vill.
Det funkar ju på precis samma sätt om motorn sitter bak.
 
useless useless skrev:
Det funkar ju på precis samma sätt om motorn sitter bak.
Det är möjligt. Jag har inte testat någon cykel där motorn sitter i bakhjulet. Bara med motor i framhjulet och i mitten (vid tramporna). Det sistnämnda har behövt betydligt mer tryck för att ge någon hjälp.medans med motorn i framhjulet så krävs det inget tryck alls, räcker att tramporna rör sig lite lite grann.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är möjligt. Jag har inte testat någon cykel där motorn sitter i bakhjulet. Bara med motor i framhjulet och i mitten (vid tramporna). Det sistnämnda har behövt betydligt mer tryck för att ge någon hjälp.medans med motorn i framhjulet så krävs det inget tryck alls, räcker att tramporna rör sig lite lite grann.
Var det torque-sensor i den? Det är stor skillnad mellan märken också.

Jag har torque / kadens sensor så får bästa av båda världar.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var det torque-sensor i den? Det är stor skillnad mellan märken också.

Jag har torque / kadens sensor så får bästa av båda världar.
Ingen aning. Skillnaden har varit genomgående mellan framhjulsmotor- och mittmotorcyklarna som jag provat.

Mittmotor reagerar snabbare, framhjulsmotor så kan man trampa jättesakta utan någon som helst ansträngning och det blir som en moppe.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är möjligt. Jag har inte testat någon cykel där motorn sitter i bakhjulet. Bara med motor i framhjulet och i mitten (vid tramporna). Det sistnämnda har behövt betydligt mer tryck för att ge någon hjälp.medans med motorn i framhjulet så krävs det inget tryck alls, räcker att tramporna rör sig lite lite grann.
Fast det har inget med motorns placering att göra. Det beror på att det är en enklare konstruktion med en sensor som känner av att tramporna snurrar istället för att känna av hur hårt du trampar.

Min nuvarande billiga elcykel med motorn bak funkar precis lika dant.
 
useless useless skrev:
Fast det har inget med motorns placering att göra. Det beror på att det är en enklare konstruktion med en sensor som känner av att tramporna snurrar istället för att känna av hur hårt du trampar.

Min nuvarande billiga elcykel med motorn bak funkar precis lika dant.
Motorn fram kan ju aldrig ge funktionen med torque. Bak kanske om den känner av krafterna mot navet från drivlinan (kedjan / remmen). Mig veterligen finns det bara kadensensor för ej mittmotor
 
useless useless skrev:
Fast det har inget med motorns placering att göra. Det beror på att det är en enklare konstruktion med en sensor som känner av att tramporna snurrar istället för att känna av hur hårt du trampar.

Min nuvarande billiga elcykel med motorn bak funkar precis lika dant.
Nej det har jag aldrig påstått. Jag skrev bara att jag föredrog den ”enklare” varianten. 2WD är ju dock typ bara möjligt med motorn fram med.
 
Magnus E K
Går utmärkt att använda en elcykel med framhjulsmotor som tork. Bara att ställa den i solen och hänga upp tvätten på styret.
 
Bafang har alla tre varianterna, fram, mitt och bak motorer och är också väldigt populära när det gäller att konvertera vanlig cykel till elcykel med just mittmotor där du också kan programmera om styrningen. Medans Shimano är trevliga att cykla med så betalar du mycket för märket, samma sak för Bosch. Gillar man känslan av cykling så är det just mittmotor man ska välja. Fram och bakmotor blir just mer "moped" åkning om det är det man är ute efter. 🙂
 
Magnus E K
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Bafang har alla tre varianterna, fram, mitt och bak motorer och är också väldigt populära när det gäller att konvertera vanlig cykel till elcykel med just mittmotor där du också kan programmera om styrningen. Medans Shimano är trevliga att cykla med så betalar du mycket för märket, samma sak för Bosch. Gillar man känslan av cykling så är det just mittmotor man ska välja. Fram och bakmotor blir just mer "moped" åkning om det är det man är ute efter. 🙂
Då kan man ju köpa en av varje och sen skifta runt lite delar tills man har en hoj med "triple drive".
 
Intressant diskussion. Min el-trehjuling drivs av framnavet men har bara 3 växlar. Enl verkstan' måste jag då byta till centrumnav men då säger "proffset" att det kan bli tyngre i vissa cykelmoment. Saknar fortfarande fler växlar och cyklar 100 mil/år. Vad jag förstår är det lättare med den lösning jag har.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Bafang har alla tre varianterna, fram, mitt och bak motorer och är också väldigt populära när det gäller att konvertera vanlig cykel till elcykel med just mittmotor där du också kan programmera om styrningen. Medans Shimano är trevliga att cykla med så betalar du mycket för märket, samma sak för Bosch. Gillar man känslan av cykling så är det just mittmotor man ska välja. Fram och bakmotor blir just mer "moped" åkning om det är det man är ute efter. 🙂
Jag kör Ananda M80 mycket motor för pengarna men bara haft den sedan oktober så kan inte svära på kvaliten mot Bosch och Shimano
 
Funkar bra med Bafang, haft en Crescent Elina som gått året runt i 6 år nu 👍🏻
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.