1 238 läst ·
42 svar
1k läst
42 svar
Elcykel med Bafang drivlina?
Det funkar ju på precis samma sätt om motorn sitter bak.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är möjligt. Jag har inte testat någon cykel där motorn sitter i bakhjulet. Bara med motor i framhjulet och i mitten (vid tramporna). Det sistnämnda har behövt betydligt mer tryck för att ge någon hjälp.medans med motorn i framhjulet så krävs det inget tryck alls, räcker att tramporna rör sig lite lite grann.useless skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Var det torque-sensor i den? Det är stor skillnad mellan märken också.S Styrman_jansson skrev:Det är möjligt. Jag har inte testat någon cykel där motorn sitter i bakhjulet. Bara med motor i framhjulet och i mitten (vid tramporna). Det sistnämnda har behövt betydligt mer tryck för att ge någon hjälp.medans med motorn i framhjulet så krävs det inget tryck alls, räcker att tramporna rör sig lite lite grann.
Jag har torque / kadens sensor så får bästa av båda världar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ingen aning. Skillnaden har varit genomgående mellan framhjulsmotor- och mittmotorcyklarna som jag provat.AndersMalmgren skrev:
Mittmotor reagerar snabbare, framhjulsmotor så kan man trampa jättesakta utan någon som helst ansträngning och det blir som en moppe.
Fast det har inget med motorns placering att göra. Det beror på att det är en enklare konstruktion med en sensor som känner av att tramporna snurrar istället för att känna av hur hårt du trampar.S Styrman_jansson skrev:Det är möjligt. Jag har inte testat någon cykel där motorn sitter i bakhjulet. Bara med motor i framhjulet och i mitten (vid tramporna). Det sistnämnda har behövt betydligt mer tryck för att ge någon hjälp.medans med motorn i framhjulet så krävs det inget tryck alls, räcker att tramporna rör sig lite lite grann.
Min nuvarande billiga elcykel med motorn bak funkar precis lika dant.
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Motorn fram kan ju aldrig ge funktionen med torque. Bak kanske om den känner av krafterna mot navet från drivlinan (kedjan / remmen). Mig veterligen finns det bara kadensensor för ej mittmotoruseless skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej det har jag aldrig påstått. Jag skrev bara att jag föredrog den ”enklare” varianten. 2WD är ju dock typ bara möjligt med motorn fram med.useless skrev:
Bafang har alla tre varianterna, fram, mitt och bak motorer och är också väldigt populära när det gäller att konvertera vanlig cykel till elcykel med just mittmotor där du också kan programmera om styrningen. Medans Shimano är trevliga att cykla med så betalar du mycket för märket, samma sak för Bosch. Gillar man känslan av cykling så är det just mittmotor man ska välja. Fram och bakmotor blir just mer "moped" åkning om det är det man är ute efter. 🙂
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Då kan man ju köpa en av varje och sen skifta runt lite delar tills man har en hoj med "triple drive".Solvskaftet skrev:
Bafang har alla tre varianterna, fram, mitt och bak motorer och är också väldigt populära när det gäller att konvertera vanlig cykel till elcykel med just mittmotor där du också kan programmera om styrningen. Medans Shimano är trevliga att cykla med så betalar du mycket för märket, samma sak för Bosch. Gillar man känslan av cykling så är det just mittmotor man ska välja. Fram och bakmotor blir just mer "moped" åkning om det är det man är ute efter. 🙂
Intressant diskussion. Min el-trehjuling drivs av framnavet men har bara 3 växlar. Enl verkstan' måste jag då byta till centrumnav men då säger "proffset" att det kan bli tyngre i vissa cykelmoment. Saknar fortfarande fler växlar och cyklar 100 mil/år. Vad jag förstår är det lättare med den lösning jag har.
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Jag kör Ananda M80 mycket motor för pengarna men bara haft den sedan oktober så kan inte svära på kvaliten mot Bosch och ShimanoSolvskaftet skrev:
Bafang har alla tre varianterna, fram, mitt och bak motorer och är också väldigt populära när det gäller att konvertera vanlig cykel till elcykel med just mittmotor där du också kan programmera om styrningen. Medans Shimano är trevliga att cykla med så betalar du mycket för märket, samma sak för Bosch. Gillar man känslan av cykling så är det just mittmotor man ska välja. Fram och bakmotor blir just mer "moped" åkning om det är det man är ute efter. 🙂
Medlem
· Stockholm
· 68 inlägg
Funkar bra med Bafang, haft en Crescent Elina som gått året runt i 6 år nu 👍🏻
Klicka här för att svara
