D Dilato skrev:
Om man har gashandtag så driver den direkt du begär det.
För övrigt har jag själv navmotor bak och är mycket nöjd med det ( men det är för att det är en ihopfällbar cykel och man slipper dra kabel till framhjulet).
Då räknas den inte som cykel
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl en smaksak, men jag är skitnöjd med mina 80 nm och remdrivlina. Kör om alla som räknas som cykel på tranebergsbron.

Viktigt för mig det räknas som cykel så man inte åker dit för rattfylla om man tar ett glas vin på lunchen 😂

Förstår inte din jämförelse med moppe en moppe driver direkt när man vrider på gasen den gör inte en framdriven cykel. Du kanske tänker på en Ciao från 80/90 talet? 😂
Köra om är väl rätt oväsentligt eftersom elen bara får hjälpa till upp till 25km/h och max hastighet på cykelbanor är 30km/h…

Det jag menar med moppe är att på cykel med motorn i framnavet så krävs i princip inget tryck alls på pedalerna för att aktivera driften. Det räcker att de långsamt rör sig. Jag kan göra ett varv i minuten och cykel går helt på el om jag vill.
 
S Styrman_jansson skrev:
Köra om är väl rätt oväsentligt eftersom elen bara får hjälpa till upp till 25km/h och max hastighet på cykelbanor är 30km/h…

Det jag menar med moppe är att på cykel med motorn i framnavet så krävs i princip inget tryck alls på pedalerna för att aktivera driften. Det räcker att de långsamt rör sig. Jag kan göra ett varv i minuten och cykel går helt på el om jag vill.
På tranebergsbron går de andra i 15 medans jag kör 25. Vridkraft är en viktig faktor många verkar glömma
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Köra om är väl rätt oväsentligt eftersom elen bara får hjälpa till upp till 25km/h och max hastighet på cykelbanor är 30km/h…
Blandar du inte ihop detta med cykelgator nu?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Köra om är väl rätt oväsentligt eftersom elen bara får hjälpa till upp till 25km/h och max hastighet på cykelbanor är 30km/h…
Har aldrig sett en hastighetsskylt enbart på cykelbanan. Det normala är ju att det är samma hastighetsbegränsning som på vägen den går brevid (om det finns någon).
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det jag menar med moppe är att på cykel med motorn i framnavet så krävs i princip inget tryck alls på pedalerna för att aktivera driften. Det räcker att de långsamt rör sig. Jag kan göra ett varv i minuten och cykel går helt på el om jag vill.

Med mittmotor och torquesensor har du full kraft från 0 kmh. Eftersom den mätter kraften mot pedalen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Blandar du inte ihop detta med cykelgator nu?
Säkert.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På tranebergsbron går de andra i 15 medans jag kör 25. Vridkraft är en viktig faktor många verkar glömma
Jag har aldrig några problem att hålla 25km/h på någon av våra elcyklar även om det är uppför. Detta oavsett fram eller navmotor.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag har aldrig några problem att hålla 25km/h på någon av våra elcyklar även omdet är uppför. Detta oavsett fram eller navmotor.
Över 60 nm är ovanligt på icke mitten
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med mittmotor och torquesensor har du full kraft från 0 kmh. Eftersom den mätter kraften mot pedalen.
Inte riktigt det jag menar. Det finns en viss fördröjning med motorn fram ja, men man lär sig rätt kvick att förutsäga när det kommer så man sätta pedalerna i rörelse precis innan man ska iväg.

Det jag menar är att alla elcyklar med mittmotor jag provat med kräver konstant lite tryck på pedalerna för att hjälpa. De med motorn i framnavet kräver bara att pedalerna rör sig marginellt. Man behöver i princip inte lägga någon kraft alls. Det blir mer som elmoped…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Över 60 nm är ovanligt på icke mitten
Det spelar ju ingen roll om man ändå kan hålla 25km/h ;)
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
S swirve skrev:
Elmotor fram och köttmotor bak = 2wd?
Precis ;)
 
S Styrman_jansson skrev:
Det spelar ju ingen roll om man ändå kan hålla 25km/h ;)
Tror inte du kan hålla 25 uppför Tranebergsbron med mindre än 70nm. Aldrig sett en icke mittmotor som inte kör 15 kmh där. På morgonen påväg till jobbet så flyger man om dem
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror inte du kan hålla 25 uppför Tranebergsbron med mindre än 70nm. Aldrig sett en icke mittmotor som inte kör 15 kmh där. På morgonen påväg till jobbet så flyger man om dem
Mycket möjligt men har aldrig cyklat där. Håller 25km/h hela 2,5milen till jobbet så behovet av mer vridmoment lyser uppenbarligen med sin frånvaro…
 
Magnus E K
Här finns asfalterade uppförsbackar där jag inte orkar hålla 25 utan att bli trött, dock inget problem då jag inte har så bråttom att jag inte kan köra 16-19 istället de sträckorna. Det finns också grusvägar med uppförsbackar som skulle kräva lägre växel än på min treväxlade för att ta sig upp; motorn gör begränsad nytta när framhjulet börjar slira i gruset. Där skulle jag ha nytta av mittmotor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.