1 237 läst ·
42 svar
1k läst
42 svar
Elcykel med Bafang drivlina?
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Köra om är väl rätt oväsentligt eftersom elen bara får hjälpa till upp till 25km/h och max hastighet på cykelbanor är 30km/h…AndersMalmgren skrev:
Det är väl en smaksak, men jag är skitnöjd med mina 80 nm och remdrivlina. Kör om alla som räknas som cykel på tranebergsbron.
Viktigt för mig det räknas som cykel så man inte åker dit för rattfylla om man tar ett glas vin på lunchen 😂
Förstår inte din jämförelse med moppe en moppe driver direkt när man vrider på gasen den gör inte en framdriven cykel. Du kanske tänker på en Ciao från 80/90 talet? 😂
Det jag menar med moppe är att på cykel med motorn i framnavet så krävs i princip inget tryck alls på pedalerna för att aktivera driften. Det räcker att de långsamt rör sig. Jag kan göra ett varv i minuten och cykel går helt på el om jag vill.
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
På tranebergsbron går de andra i 15 medans jag kör 25. Vridkraft är en viktig faktor många verkar glömmaS Styrman_jansson skrev:Köra om är väl rätt oväsentligt eftersom elen bara får hjälpa till upp till 25km/h och max hastighet på cykelbanor är 30km/h…
Det jag menar med moppe är att på cykel med motorn i framnavet så krävs i princip inget tryck alls på pedalerna för att aktivera driften. Det räcker att de långsamt rör sig. Jag kan göra ett varv i minuten och cykel går helt på el om jag vill.
Redigerat:
Har aldrig sett en hastighetsskylt enbart på cykelbanan. Det normala är ju att det är samma hastighetsbegränsning som på vägen den går brevid (om det finns någon).S Styrman_jansson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
S Styrman_jansson skrev:
Med mittmotor och torquesensor har du full kraft från 0 kmh. Eftersom den mätter kraften mot pedalen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Inte riktigt det jag menar. Det finns en viss fördröjning med motorn fram ja, men man lär sig rätt kvick att förutsäga när det kommer så man sätta pedalerna i rörelse precis innan man ska iväg.AndersMalmgren skrev:
Det jag menar är att alla elcyklar med mittmotor jag provat med kräver konstant lite tryck på pedalerna för att hjälpa. De med motorn i framnavet kräver bara att pedalerna rör sig marginellt. Man behöver i princip inte lägga någon kraft alls. Det blir mer som elmoped…
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Mycket möjligt men har aldrig cyklat där. Håller 25km/h hela 2,5milen till jobbet så behovet av mer vridmoment lyser uppenbarligen med sin frånvaro…AndersMalmgren skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Här finns asfalterade uppförsbackar där jag inte orkar hålla 25 utan att bli trött, dock inget problem då jag inte har så bråttom att jag inte kan köra 16-19 istället de sträckorna. Det finns också grusvägar med uppförsbackar som skulle kräva lägre växel än på min treväxlade för att ta sig upp; motorn gör begränsad nytta när framhjulet börjar slira i gruset. Där skulle jag ha nytta av mittmotor.
