Jag har en gammal Ecoride-cykel som har fått slut på batteriet... Jag har försökt hitta någon billig ersättare på internet, men gått bet så här långt. Batteriet är på 24 Volt och får bara vara 80x80 mm. De flesta jag hittat är antingen på 36 Volt eller 80x120 mm stora... Är det någon som har nåt bra tips som inte kostar en njure?
Ett alternativ är att byta innanmätet. Jag trodde det vara hopsvetsade vanliga runda celler i det, men det är nån platt variant... Men det betyder ju inte att man inte kan byta mot runda celler. Punktsvets går ju att köpa billigt från Kina... Vilka övriga prylar behöver man som är bra och pålitliga om man ska bygga ett eget cellpack?
Ett alternativ är att byta innanmätet. Jag trodde det vara hopsvetsade vanliga runda celler i det, men det är nån platt variant... Men det betyder ju inte att man inte kan byta mot runda celler. Punktsvets går ju att köpa billigt från Kina... Vilka övriga prylar behöver man som är bra och pålitliga om man ska bygga ett eget cellpack?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har ett svagt minne av att vissa elcykeltillverkare hade någon typ av räknare i batteripaketet som stängde av batteriet efter ett visst antal laddcykler och att detta gick att nollställa och därefter fungerade batteriet felfritt för flera års användning.useless skrev:
Jag har en gammal Ecoride-cykel som har fått slut på batteriet... Jag har försökt hitta någon billig ersättare på internet, men gått bet så här långt. Batteriet är på 24 Volt och får bara vara 80x80 mm. De flesta jag hittat är antingen på 36 Volt eller 80x120 mm stora... Är det någon som har nåt bra tips som inte kostar en njure?
[bild]
[bild]
[bild]
Det är inte det som är problemet här. Batteriet funkar, men räcker bara en kilometer.B Bitterhetsakademin skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Kollat med batteridoktorn.se?
Det var väl de som hittade "räknaren" i Biltemas batterier och hur man återställer.den.
Det var väl de som hittade "räknaren" i Biltemas batterier och hur man återställer.den.
Jag har kollat där. De har den här varianten som skulle kunna funka efter lite modifikation av kontakten i botten: https://batteridoktorn.se/butik/biltema-24v-15ah/13th Marine skrev:
Men det är ju minst dubbelt så dyrt som liknande batterier på andra internetsiter...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Då får du bygga, återkoppla gärna hur det går, lådcykelbatteriet här lär väl inte hålla för evig, och att bygga ett nytt kan vara ett alternativ.useless skrev:
Efter lite mer letande hittade jag den här som är väldigt likt batteriet jag har:
https://www.amazon.se/Pedelec-batteri-Tchibo-lämplig-PortaPower/dp/B0CCL7SVWY?th=1
Jag tyckte jag hade dammsugit hela Amazon innan... Men det är ju inte ovanligt att man får mer relevanta träffar dagen efter man har letat en viss pryl.
Största skillnaden verkar vara kontaktens placering, men det går ju att modda eller rent av flytta över hela plastgaveln från det gamla batteriet. Jag tror jag skickar efter ett och testar.
https://www.amazon.se/Pedelec-batteri-Tchibo-lämplig-PortaPower/dp/B0CCL7SVWY?th=1
Jag tyckte jag hade dammsugit hela Amazon innan... Men det är ju inte ovanligt att man får mer relevanta träffar dagen efter man har letat en viss pryl.
Största skillnaden verkar vara kontaktens placering, men det går ju att modda eller rent av flytta över hela plastgaveln från det gamla batteriet. Jag tror jag skickar efter ett och testar.
Klicka här för att svara